Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Axe FX Ultra


Kjutte

Anbefalte innlegg

  • Svar 65
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Jeg tror faktisk ikke jeg skaffer meg en Axe-FX før uniten får en skikkelig konkurrent ! Da vil jeg tro prisene blir mer riktige også, Axe-FX har jo tross alt ett monopol på akkurat det markedet her i europa...

Jeg missliker også distribusjonsløsningen dem har valgt for Europa. Men jeg den høye prisen skyldes nok delvis at han tviholder nokså klønete på at den skal bygges i USA - og USA er ikke akurat flinkiser på data lenger.

Med 11R som nylig er sluppet fikk han også konkuranse på billigversjonen han i intervju har sagt han håper å kunne gjøre tilgjengelig. Men 11R som har så mage gode løsninger sløser dem vekk på klønete ting som kontrollknapper som ikke husker posisjon etc og veldig begrenset utvalg av simmer og ikke minst at den fra sw siden er så properitær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg den høye prisen skyldes nok delvis at han tviholder nokså klønete på at den skal bygges i USA - og USA er ikke akurat flinkiser på data lenger.

Sant, de fleste datamaskiner, og mye av dagens hjemmeelektronikk, iallefall det som har best kvalitet, er bygd i kina/korea/taiwan...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer akkurat fra øving, og har brukt Voxen min fra ´66.

Axe-Fx kan nok ikke gjøre Vox AC30TB lyden noe bedre enn den,

og det var Vox lyd med Strat jeg ville ha i kveld.

Hvis jeg har lyst på en Marshall lyd eller Fender lyd,

tror jeg også jeg har det som trengs for å gjøre det bedre enn Axe-Fx.

Forstår det slik at du framleis har til gode å prøva Axen?

... Då bør du gjera det. :ninja:

Og for dei som vil ha "bukseblafring" på øving og konsert, så må eg seia at iallfall i vårt øvingslokale, som er knøttlite med 2 aktive PA-høgtalarar, er det LANGT meir tilfresstillande å spela direkte gjennom PA. I tillegg så kjennes det å spela gjennom Axen nøyaktig som å spela gjennom ein røyrforsterkar uansett, og det er faktisk ikkje tull eingong.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg missliker også distribusjonsløsningen dem har valgt for Europa. Men jeg den høye prisen skyldes nok delvis at han tviholder nokså klønete på at den skal bygges i USA - og USA er ikke akurat flinkiser på data lenger.

Med 11R som nylig er sluppet fikk han også konkuranse på billigversjonen han i intervju har sagt han håper å kunne gjøre tilgjengelig. Men 11R som har så mage gode løsninger sløser dem vekk på klønete ting som kontrollknapper som ikke husker posisjon etc og veldig begrenset utvalg av simmer og ikke minst at den fra sw siden er så properitær.

Lurer på hva du mener her om 11R. Kontrollknappene husker forsåvidt posisjonen, de blir grønne igjen nå du kommer til utgangspunktet. Begrenset utvalg kanskje, enig der. Hva mener du med properitær på SW siden? Mange mener den er for treg å bytte mellom patcher, men da bytter du hele rig'en din. Den bruker under millisekundet på å slå av f.eks en dist-pedal...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gunnarpåmo har nok rett i at en simulering av en gitt forsterker, aldri kan låte 100% identisk med forsterkeren den simulerer.

Det han IKKE ser ut til å ha forstått, er at AxeFX heller ikke markedsføres, eller er ment som, en "spot-on" simulator. Den inneholder amp-simuleringer som er BASERT på originalene, og hver modell inneholder et HAV av parametere man kan justere på. I tillegg til å justere parametere som ville krevd lodding i en ekte amp (f.eks. brightcap verdi), så kan man også justere parametere til andre (ekstreme) verdier enn hva som er fysisk mulig på en ekte rørforsterker, selv med modifisering. Resultatet av slike justeringer kan bli drit, men det kan også frembringe toner som rett og slett ikke er mulig å frembringe på rørforsterkere.

Å si at en ekte Marshall-amp er det som låter mest som en ekte Marshall-amp, er selvsagt helt riktig. Å si at ingen digital teknologi noensinne kan låte BEDRE enn en røramp, er en subjektiv mening. Påstanden er også rett ut latterlig, da den forutsetter at man vet hva den optimale tonen er, og deretter er i stand til å påvise at ingen digital teknologi noensinne vil kunne frembringe noe som låter bedre enn dette. Med andre ord, man må erklære en gitt rørforsterkers lyd som "perfect beyond possible improvement".

AxeFX bør ikke sees på som en nøyaktig amp-simulator. Den bør sees på som en tone-generator, som er i stand til å frembringe et bredere lydspekter enn selv de drøyeste forsterkersamlinger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg den høye prisen skyldes nok delvis at han tviholder nokså klønete på at den skal bygges i USA

ved å bygge i USA er han garantert å få ett salg før enheten reverse-engineeres, siden kineserene da må kjøpe enheten selv. hvis han sender hele greia til Kina for å bygges tar det nok ikke lang tid før det kommer en Dano/Behringer "Effects Mega".

det krever også en del mer oppfølging for å produsere høyteknologi i Kina enn USA, for å få på plass QC og gode rutiner. hvis man mangler denne erfaringen på forhånd kan det bli dyrt under oppstarten, med returer, garantikrav, og dårlige rykter som sprer seg på nettforumene.

bunnie skriver om dette her i bloggen sin, sjekk ut http://www.bunniestudios.com/blog/?cat=7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Axe´n funker.. Den låter jævli bra. Har hatt Mesa RK II, Marshall(flere enn 1) Vox, Peavey JSX/Classic, Carvin, Fender, og endel rackting... Har prøvekjørt endel Orange, Bad Cat, Bogner og CAE + masse butikktesting selvfølgelig..

Så jeg har god erfaring med rør. Rør låter dritbra. Hvis jeg hadde hatt plass til 10 amper hjemme, hadde jeg hatt det. MEN.. JEG hadde fortsatt hatt Ultra´n. Brukt den som effektprossesor av og til, men det er nok den jeg hadde spilt på mest. Det er den jeg ville tatt med på gig.. Men det er meg. Det er kult å plugge i en Marshall og spille i vei, men jeg liker lyden jeg har skrudd meg til i Axe´n. Låter mer riktig for meg, enn de andre ampene jeg har hatt. Har en fender og en peavey classic ennå, men det blir ikke brukt. Bruker Axe´n på et Mesa 50/50 rørsluttrinn og 2 stk 2x12. Det funker for meg. Bukseflagring er ikke noe problem.

Jeg og Gunnarpåmo er ferdige med denne diskusjonen... Hehe.. men vi er enige om dette, tror jeg:

Spill på det som funker for deg selv. Om det er en transistoramp til 2000.- eller røramp til 45000.- spiller ikke så mye rolle. Amp og gitar er bare et middel for å få ut det du har i deg som gitarist. Hvis du er komfortabel med den lyden du har, spiller du utvilsomt bedre. Drit i hva andre mener, bare du leverer gitarspillet fra innsiden av skjorta.

If it ain´t broken. Don´t fix it!!

Endret av Kriig
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i grunn helt enig i det. Men jeg syns det er OK å plassere Axe-Fx som det det er,

og så diskutere programvare, brukergrensesnitt, og innpakning ut i fra det.

Det er veldig mange unge gitarister som ikke aner hva forskjellen er på en amp, og en effekt.

Siden dette er et gitarforum, syns jeg det kan være en tanke å ikke bidra til å øke forvirringen.

Kanskje det kan føre til at det blir færre unge som tror at en POD er en forsterker.

Hmmmmm, da får du vel kanskje diskutere programvare og grensesnitt og innpakning og ikke bruke to sider til å forklare hva du mener er og ikke er en forsterker? En modelleringsforsterker er ikke en forsterker? line6 Spider valve er altså ikke en forsterker? Meshugga spiller vel på en POD men de bruker altså ikke forsterkere?

Det virker også som at det er veldig viktig å være enten veldig for eller imot modelleringsamper. Men hvis du kikker på de som faktisk spiller aktivt og har bruk for de tingene som Axe'en eller 11R gjør bra så er stemningen en helt annen. For meg er det ikke noe tema. Jeg spiller ikke inn så mye, ikke har jeg studio og ikke har jeg opptakssoftware. Jeg har ikke engang no særlig med spillejobber hvor jeg mic'er ampen, så jeg gjør som deg å bare watter bare opp ampen og speller. Men det er da ikke noe hinder for å se at Axe'n eller 11R er helt genialt for alle som track'er mye gitar og ihvertfall hvis de gjør det hjemme rett til PC, og for alle som spiller coverband eller flyr til gigs. Tenker du har jævlig lyst til å fly litt rundt i verden med de gamle ampene dine og la radier hive dem rundtpå scenen.

Men uansett er det en annen og etterhvert nokså oppbrukt diskusjon. Da får vi heller starte en egen sutre over moddeleringsamper tråd. Nei la oss gratulere Kjutte med ny Axe. Det er vel flere som har 11R her også nå så vi burde heller mase på gutta så vi faktisk kan få høre hvordan skiten det låter. Det er jo tross alt lyden det hele handler om. Og så kan vi gi dem litt pes for spillingen, ha ha ha.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingenting er feil på vinyl. Med unntak av riper og hakk. Og råtten musikk. :D

Er ikke så begeistret for modelleringsting selv (til seriøs bruk, funker til øving og stuebruk), men det får da være måte på hvor inngrodd man skal være.

Axe FX er vel like mye preamp som alt annet, selv om den har effekter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.