Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Axe FX Ultra


Kjutte

Anbefalte innlegg

Ingenting er feil på vinyl. Med unntak av riper og hakk. Og råtten musikk. :D

Er ikke så begeistret for modelleringsting selv (til seriøs bruk, funker til øving og stuebruk), men det får da være måte på hvor inngrodd man skal være.

Axe FX er vel like mye preamp som alt annet, selv om den har effekter.

Takk.

Uansett, som nevnt, er jeg sinnsykt fornøyd uansett hva dere flisespikkere kaller det :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 65
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Å si at ingen digital teknologi noensinne kan låte BEDRE enn en røramp, er en subjektiv mening. Påstanden er også rett ut latterlig, da den forutsetter at man vet hva den optimale tonen er, og deretter er i stand til å påvise at ingen digital teknologi noensinne vil kunne frembringe noe som låter bedre enn dette. Med andre ord, man må erklære en gitt rørforsterkers lyd som "perfect beyond possible improvement".

Jeg har aldri prøvd å spå noe som helst om framtiden.

Men jeg konstanterer at foreløpig leverer simuleringsampene

simuleringer av lyden fra klassiske røramper, kabinetter o.s.v.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmmmm, da får du vel kanskje diskutere programvare og grensesnitt og innpakning og ikke bruke to sider til å forklare hva du mener er og ikke er en forsterker? En modelleringsforsterker er ikke en forsterker? line6 Spider valve er altså ikke en forsterker? Meshugga spiller vel på en POD men de bruker altså ikke forsterkere?

Det virker også som at det er veldig viktig å være enten veldig for eller imot modelleringsamper. Men hvis du kikker på de som faktisk spiller aktivt og har bruk for de tingene som Axe'en eller 11R gjør bra så er stemningen en helt annen. For meg er det ikke noe tema. Jeg spiller ikke inn så mye, ikke har jeg studio og ikke har jeg opptakssoftware. Jeg har ikke engang no særlig med spillejobber hvor jeg mic'er ampen, så jeg gjør som deg å bare watter bare opp ampen og speller. Men det er da ikke noe hinder for å se at Axe'n eller 11R er helt genialt for alle som track'er mye gitar og ihvertfall hvis de gjør det hjemme rett til PC, og for alle som spiller coverband eller flyr til gigs. Tenker du har jævlig lyst til å fly litt rundt i verden med de gamle ampene dine og la radier hive dem rundtpå scenen.

Men uansett er det en annen og etterhvert nokså oppbrukt diskusjon. Da får vi heller starte en egen sutre over moddeleringsamper tråd. Nei la oss gratulere Kjutte med ny Axe. Det er vel flere som har 11R her også nå så vi burde heller mase på gutta så vi faktisk kan få høre hvordan skiten det låter. Det er jo tross alt lyden det hele handler om. Og så kan vi gi dem litt pes for spillingen, ha ha ha.......

Grensen er kanskje litt flytende siden en del merker leverer simuleringene pakket inn sammen med et sluttrinn og høytalere.

Hva er en forsterker?

La oss tenke oss at programvaren fra en Axe-Fx, eller annen simuleringsamp/multieffekt -boks, blir å kjøpe som ren programvare.

Hvis jeg laster den inn i PC'en min, blir den en forsterker da?

Eller er det programvaren som er forsterkeren?

Jeg tror helt sikkert det låter bedre enn tidligere simuleringer, og forstår godt at det kan være veldig praktisk for mange.

Det jeg syns er rart er at mange tenker at programvare=forsterker.

Hvis det gjør at jeg lever i Jurrasic Park, så får jeg heller holde meg der, og la halleluja-menigheten hylle den nye Messias.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grensen er kanskje litt flytende siden en del merker leverer simuleringene pakket inn sammen med et sluttrinn og høytalere.

Hva er en forsterker?

La oss tenke oss at programvaren fra en Axe-Fx, eller annen simuleringsamp/multieffekt -boks, blir å kjøpe som ren programvare.

Hvis jeg laster den inn i PC'en min, blir den en forsterker da?

Eller er det programvaren som er forsterkeren?

Jeg tror helt sikkert det låter bedre enn tidligere simuleringer, og forstår godt at det kan være veldig praktisk for mange.

Det jeg syns er rart er at mange tenker at programvare=forsterker.

Hvis det gjør at jeg lever i Jurrasic Park, så får jeg heller holde meg der, og la halleluja-menigheten hylle den nye Messias.

Har det noe å si så lenge det er et verktøy til å lage å få spilt eller spilt inn musikk? Og det låter bra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentligen spelar det ju ingen roll vad man kallar det, så länge det låter bra och uppfyller individets önsker, heltenig, men jag är likavel litt nyfiken på vad som gör att Axe:n kan plasseras under förstärkare och inte under effekter. Det är på ingen som helst måte menat som kritik mot Axe, men jag bara lurer på vad som gör den "mer förstärkare" än till exempel POD och Tonelab? Jag har aldrig testat en Axe (jag testar den gärna när den korsar min väg) men det verkar som många menar att den är jättemycket bättre än Vox och Line 6, och det är helt greit, men det borde väl inte ha något att säga för vad den klassifiseras som, eller? Man tillverkar liksom inte en personbil som är så bra att den helt plötsligt klassifiseras som flygplan. Som skrivet, detta är inte menat som negativ kritikk mot Axe, men jag klarar bara inte helt att se varför den inte klassas som multieffekt.

Grattis med Axe:n, Kjutte. Spela väldigt gärna in ljudprov när du får tid och lust och posta här :) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på hva du mener her om 11R. Kontrollknappene husker forsåvidt posisjonen, de blir grønne igjen nå du kommer til utgangspunktet.

Faktum at man må skru til den "treffer". Utrolig nok klarte Behringer gjøre dette mer riktig på V-Amp'n sin. Også grunnen til at jeg krampeaktig lenge beholdt Pro versjonen. Det fult mulig å gi en uendelig enkoder samme "feel" som et potensiometer.

Begrenset utvalg kanskje, enig der. Hva mener du med properitær på SW siden? Mange mener den er for treg å bytte mellom patcher, men da bytter du hele rig'en din. Den bruker under millisekundet på å slå av f.eks en dist-pedal...

Jeg tenkte på data interface delen som jeg personlig mener er "The main feature" på 11R. Samma lydene i studio og på scene med et museklikk.

Nå betyr ikke det at det er noe problem for de fleste siden den er industristandard. Men for fattige kipinger som meg blir det for kostbart å henge med her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gunnarpåmo har nok rett i at en simulering av en gitt forsterker, aldri kan låte 100% identisk med forsterkeren den simulerer.

Det han IKKE ser ut til å ha forstått, er at AxeFX heller ikke markedsføres, eller er ment som, en "spot-on" simulator. Den inneholder amp-simuleringer som er BASERT på originalene, og hver modell inneholder et HAV av parametere man kan justere på. I tillegg til å justere parametere som ville krevd lodding i en ekte amp (f.eks. brightcap verdi), så kan man også justere parametere til andre (ekstreme) verdier enn hva som er fysisk mulig på en ekte rørforsterker, selv med modifisering. Resultatet av slike justeringer kan bli drit, men det kan også frembringe toner som rett og slett ikke er mulig å frembringe på rørforsterkere.

Å si at en ekte Marshall-amp er det som låter mest som en ekte Marshall-amp, er selvsagt helt riktig. Å si at ingen digital teknologi noensinne kan låte BEDRE enn en røramp, er en subjektiv mening. Påstanden er også rett ut latterlig, da den forutsetter at man vet hva den optimale tonen er, og deretter er i stand til å påvise at ingen digital teknologi noensinne vil kunne frembringe noe som låter bedre enn dette. Med andre ord, man må erklære en gitt rørforsterkers lyd som "perfect beyond possible improvement".

AxeFX bør ikke sees på som en nøyaktig amp-simulator. Den bør sees på som en tone-generator, som er i stand til å frembringe et bredere lydspekter enn selv de drøyeste forsterkersamlinger...

Dette er den delen av digitalteknologien jeg gleder meg til flere at aktører slipper produkter med. 11R skal visnok også ha noen av sine simm'er laget rundt komponent simulatoer fremfor lydsimulatorer.

Og når Fractal lanserer sin ampsimulator med kontrollinterface som et Marshal head og USB plugg med tweak software for laptoppen min er jeg klar med pengene mine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.m-audio.com/products/en_us/Uno.html

Jada, vet det er noen ekstra hundrelapper, men det er den letteste løsningen

Hva tenkte du? Den der har da vel ikke Marshall brukerinterface???

Jeg har faktisk akkurat det MIDI interface du linker til og det er som så mye annet fra denne produsenten bare søppel. Virker virker ei. I dag må det virke siden jeg må få denne patchen på plass før øving - derfor virker det ikke. Derimot funker det helt greit når man kommer hjem fra øving. ;-) Er nok et driverproblem, men det er like ustabilt på to ulike Win-maskiner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva tenkte du? Den der har da vel ikke Marshall brukerinterface???

Jeg har faktisk akkurat det MIDI interface du linker til og det er som så mye annet fra denne produsenten bare søppel. Virker virker ei. I dag må det virke siden jeg må få denne patchen på plass før øving - derfor virker det ikke. Derimot funker det helt greit når man kommer hjem fra øving. ;-) Er nok et driverproblem, men det er like ustabilt på to ulike Win-maskiner.

Interfacen på axen er ikkje noko å vera redd for. Tar ikkje lange tida å læra seg å skru det til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.