Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Snodig uttalelse om gitar i butikk


JanE

Anbefalte innlegg

Hahaha, akkuratt som gateselgerne i utlandet som skal selge jalla-sakene sine, også sier du "Nei, jeg har ikke lyst på tingene dine!" også får du bare svaret "I make good price, just for you my friend!"

Edit: Dette var da svar til tomsti's historie..

Endret av Voodoochild
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 44
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Det jeg ikke liker, er å bli fortalt at dette må jeg regne med hvis jeg kjøper gitaren rett fra butikken og at det skyldes mangel på låsemuttere på gitar. :lol:

Det burde holde med ett "nei slik skal det ikke være... det må vi se å fikse" ja :rolleyes:

Gjør jeg betjening oppmerksom på en dårlig var i en matbutikk, så er heller ikke jeg intressert i hvordan dette kan skje ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mystiske historier. :) Når det gjelder å ikke ville gi en veibeskrivelse så må jo det bare være mangel på folkeskikk, men det er heldigvis noe som vanligvis ikke forekommer i bransjen. Det finnes jo tullinger over alt hvor man snur seg, men jevnt over synes jeg de fleste ansatte i musikkbutikker landet over er hjelpsomme og høflige.

Et jackuttak som kutter litt er jo en 2-minutters jobb med en loddebolt, så jeg skjønner at man ikke nødvendigvis er interessert i å gi et avslag, men man må jo selge en feilfri vare med 5 års instrumentgaranti (eller opplyse om det motsatte selvfølgelig). Tror sikkert det var noen som var litt usikre (nyansatt med strenge instrukser om å ikke kaste rabatter etter folk) og har hatt en dårlig dag på jobben i den butikken du snakker om.

Når det er sagt finnes det mange folk som kommer og krever rabatter for alt mulig. Folk som skal kjøpe tunere og spør om jeg kan åpne dem opp og vise hvordan den fungerer. Når jeg da har brukt 3 minutter på å demonstrere det for dem ber de om å få rabatt fordi tuneren er åpnet... Eller folk som leter gjennom alle notene for å finne et krøllete eksemplar og hardnakket krever rabatt for den minste brett i dem når vi har flere helt identiske bøker som er helt skadefri som de kan kjøpe. Evt gitarer og forsterkere som vi har på lager, og der folk forlanger å få kjøpe helt strøkne forsterkere som står utstilt i butikken (som også etter min mening bør gå til fullpris fordi de er helt strøkne og så godt som ubrukte med full garanti) til halv pris når vi har dem helt nye i pappeske bak på lageret (og vi må jo pakke opp en ny for å stille ut 5 minutter senere). Har også fått en del telefonsamtaler på annonser jeg har lagt ut der vi helt klart har vært billigst i landet og folk ringer og synes det er fryktelig dyrt. :) Prøver å forklare dem at grunnen til at ingen andre butikker i hele landet legger seg billigere på akkurat det produktet er at det ikke er noe mer å gå på. Hadde det vært penger å tjene hadde noen gitt en bedre pris. Men nok om det. De fleste kunder er skikkelig hyggelige oppegående folk som intresserer seg mer for instrumenter, lyd, spillbarhet og service enn det å karre til seg mest mulig i rabatt. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mystiske historier. :)

Jeg skjønner godt at forhandlere er lei av rabattmaset. Uheldigvis for dere har det bygd seg opp en oppfatning av at i denne bransjen er pruting standard. Jeg spør f.eks. skjeldent om bedre pris på en genser, men oftere på musikkutstyr. På en annen side har jeg kjøpt to gitarer etter å ha fått tilbud om prisavslag, før jeg har spurt om det. Hvem av kundene ellere forhandlerne som har skylda for kulturen/ukulturen er vanskelig å si for meg. I dette tilfelle som tråden dreier seg om rakk jeg ikke å spørre, tanken slo meg, men før jeg rakk det så fikk jeg forklaringen hans, ble oppgitt og gikk til neste. Heldigvis er de fleste folk fornuftige og trivelige, noen ganger treffer man på de som ikke er det, eventuelt har en dårlig dag. Slik er det i alle bransjer:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mystiske historier. :) Når det gjelder å ikke ville gi en veibeskrivelse så må jo det bare være mangel på folkeskikk, men det er heldigvis noe som vanligvis ikke forekommer i bransjen. Det finnes jo tullinger over alt hvor man snur seg, men jevnt over synes jeg de fleste ansatte i musikkbutikker landet over er hjelpsomme og høflige.

Et jackuttak som kutter litt er jo en 2-minutters jobb med en loddebolt, så jeg skjønner at man ikke nødvendigvis er interessert i å gi et avslag, men man må jo selge en feilfri vare med 5 års instrumentgaranti (eller opplyse om det motsatte selvfølgelig). Tror sikkert det var noen som var litt usikre (nyansatt med strenge instrukser om å ikke kaste rabatter etter folk) og har hatt en dårlig dag på jobben i den butikken du snakker om.

Når det er sagt finnes det mange folk som kommer og krever rabatter for alt mulig. Folk som skal kjøpe tunere og spør om jeg kan åpne dem opp og vise hvordan den fungerer. Når jeg da har brukt 3 minutter på å demonstrere det for dem ber de om å få rabatt fordi tuneren er åpnet... Eller folk som leter gjennom alle notene for å finne et krøllete eksemplar og hardnakket krever rabatt for den minste brett i dem når vi har flere helt identiske bøker som er helt skadefri som de kan kjøpe. Evt gitarer og forsterkere som vi har på lager, og der folk forlanger å få kjøpe helt strøkne forsterkere som står utstilt i butikken (som også etter min mening bør gå til fullpris fordi de er helt strøkne og så godt som ubrukte med full garanti) til halv pris når vi har dem helt nye i pappeske bak på lageret (og vi må jo pakke opp en ny for å stille ut 5 minutter senere). Har også fått en del telefonsamtaler på annonser jeg har lagt ut der vi helt klart har vært billigst i landet og folk ringer og synes det er fryktelig dyrt. :) Prøver å forklare dem at grunnen til at ingen andre butikker i hele landet legger seg billigere på akkurat det produktet er at det ikke er noe mer å gå på. Hadde det vært penger å tjene hadde noen gitt en bedre pris. Men nok om det. De fleste kunder er skikkelig hyggelige oppegående folk som intresserer seg mer for instrumenter, lyd, spillbarhet og service enn det å karre til seg mest mulig i rabatt. ;)

ja, rett og slett mangel på folkeskikk. Men jeg er vant med elverumskosen hvor alle er snille og greie :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner godt at forhandlere er lei av rabattmaset. Uheldigvis for dere har det bygd seg opp en oppfatning av at i denne bransjen er pruting standard. Jeg spør f.eks. skjeldent om bedre pris på en genser, men oftere på musikkutstyr. På en annen side har jeg kjøpt to gitarer etter å ha fått tilbud om prisavslag, før jeg har spurt om det. Hvem av kundene ellere forhandlerne som har skylda for kulturen/ukulturen er vanskelig å si for meg. I dette tilfelle som tråden dreier seg om rakk jeg ikke å spørre, tanken slo meg, men før jeg rakk det så fikk jeg forklaringen hans, ble oppgitt og gikk til neste. Heldigvis er de fleste folk fornuftige og trivelige, noen ganger treffer man på de som ikke er det, eventuelt har en dårlig dag. Slik er det i alle bransjer:)

Enkelte butikker ligger pruting inn i prisen. En av mine lokale butikker gjør det. Omtrent alt de har i butikken selger de for det andre kaller veiledende pris. Så altså over de fleste andre sine priser. Men somregel får jeg prutet ting ned til samme pris som andre butikker selger det for. De håper vel å tjene noen kroner på folk som ikke sjekker priser. Som f.eks samboeren min som skulle kjøpe en chorus pedal til meg til jul. Hun gikk inn i denne butikken og kjøpte den for 1800kr. Og hun kunne fint ha prutet den ned mot 1150kr som den gikk for i alle nettbutikker.

Andre butikker som forventer pruting er Elkjøp. Ofte så har de en nettpris og en butikkpris. Hvis du går inn i butikken og ber om å få varen til nettpris gjør man det. Alternativet er jo at man går hjem, bestiller varen på nett med henting i butikk:P Så får man varen fra samme butikk til nettpris. Men jeg har aldri fått nei til å få noe til nettpris på Elkjøp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem av kundene ellere forhandlerne som har skylda for kulturen/ukulturen er vanskelig å si for meg.

Kan ikke helt skjønne at det er ukultur. Nå man legger igjen flere tusen kroner er det da lov å prute, på hva som helst. Jeg pruta sist på service på bilen. Spart et par tusen. Det er en fin effektpedal eller to det. At mange folk i norske butikker er dårlige eller uvillige til å deal'e det er en annen sak. Pris er ALLTID et duskusjonstema, det er det som kalles å drive handel. Det som betyr noe er hva jeg er villig til å betale og hva selger er villig til å godta. Hvis de to kan forenes blir det handel. Hvis ikke så snur jeg å går ut igjen. Man har alltid alternativer.

Det er utrolig hva folk i butikker skjuler seg bak når man begynner å diskutere pris. De fleste prøver seg med, jeg har ikke lov å gi avslag. WTF? Du har ikke lov å drive handel? Hva i helvete gjør du i en butikk da? Eller de peker på prislappen som om det er et hellig bevis på en gjenstands verdi. Tror kanskje det hadde vært bedre hvis butikker gadd å lære opp sine ansatte, men den tid er vel over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste prøver seg med, jeg har ikke lov å gi avslag. WTF? Du har ikke lov å drive handel? Hva i helvete gjør du i en butikk da?

Det er faktisk mange folk i mange butikker som ikke har lov til å gi avslag på varer.

Du gir ikke avslag uten tillatelse når du vet du kan miste jobben om du gjør det.

Om du føler prisen du betaler er for dyr, da er det ditt problem, og du bør da finne en annen plass å handle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk mange folk i mange butikker som ikke har lov til å gi avslag på varer.

Du gir ikke avslag uten tillatelse når du vet du kan miste jobben om du gjør det.

Stemmer det.

I tillegg er det sånn at flere butikker der varene ligger på strekkode og scannes i kassa, så er det ikke alle som har mulighet til å gi avslag fordi systemet ikke tillater det. Siste butikkjobben jeg hadde var det kun butikksjef som kunne endre prisen i kassa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du føler prisen du betaler er for dyr, da er det ditt problem, og du bør da finne en annen plass å handle.

Det har jeg vel strengt talt også skrevet over og det har jeg heller ikke noe problem med. Men som kunde driter vel jeg i butikken sin personalpolitikk. Den er meg revnende likegyldig. At de velger å umyndiggjøre sine ansatte får bli dere sak. Det butikkens problem ikke mitt. Det finns alltid andre butikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det så vanskelig å skjønne at man ikke kommer noen vei med å prute hvis selger har fått instruks om ikke å gi avslag.

Butikkansatte er ikke bare noen filledukker som enkelte kunder kanskje tror, man bør helst vise et snev av respekt.

Endret av M55ikael
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Driver butikk selv. Ikke innen musikk, men.

Hvis man som butikkeier regner litt på økonomi så i dette tilfellet der kunden ønsker, som noen skriver her, 50% avslag må man selge 5-6 gitarer i ettertid for å dekke inn det man ga bort ved å gi 50% avslag.

Men uansett burde man forklare kunden på en høflig måte hvorfor man ikke kan "gi bort" varen :-)

Endret av Klåfinger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det så vanskelig å skjønne at man ikke kommer noen vei med å prute hvis selger har fått instruks om ikke å gi avslag.

Butikkansatte er ikke bare noen filledukker som enkelte kunder kanskje tror, man bør helst vise et snev av respekt.

Det er vel ingen som snakker om å gjøre det uten ufint. Det er noe helt annet. Hvis du driver butikk som selger varer i prisklassen 10.000+ så bør du være forberedt på å ta en runde på pris. Jeg diskuterer priser med kunder hele dagen er ikke no ufint i det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.