Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Snodig uttalelse om gitar i butikk


JanE

Anbefalte innlegg

Jeg synes ofte at jeg møter på det vil kalle snodig/merkverdig oppførsel fra butikkansatte, men i går trur jeg kanskje jeg har hørt den beste. I går var jeg ute for å prøve en gitar, en Squier Classic Vibe Telecaster. Denne prøvde jeg på en ganske kjent og stor butikk i Oslo. Likte for så vidt gitaren, den låt fint, men lyden datt stadig vekk ut. Ikke noe skurring, bare av og på. Dette kunne jeg også styre med å rikke litt på jacken. Jeg er ingen gitarbygger, men har holdt på en del med å bygge egne pedaler og modifisere gitarer og tenkte at her er det noen løse ledninger et sted. Da gjorde jeg selger oppmerksom på dette og så for meg et lite prisavslag kanskje. Da la han faktisk ut på en lang tirade om at dette var noe jeg måtte regne med. Hvorfor spurte jeg? Jo, hvis en gitar henger ute som prøveeksemplar i butikken blir den herjet med og spilt på av mange. Da det ikke finnes låsemuttere på gitar så hender det at slikt skjer og at det er helt normalt. Han mente vel han hadde et godt poeng med dette med låsemuttere og slikt?

Kort fortalt, kjøpte ikke gitar og gikk noe irritert hjem. Begynner å lure på om det jobber mange snodige folk i gitarbutikker eller om det er jeg som er helt på jordet og framprovoserer slikt? Vet ikke?

Hva tror dere?

Hilsen en forvirret gitarprøver :huh:

Edit: Trykkleif

Endret av JanE
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 44
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Virkelig en god selger. :D Han kunne lett fått solgt gitaren med vinning, men står heller hardnakket på at feil på gitarer er normalt. De aller fleste gitarbutikker har folk som kan fikse en lodding veldig fort. Han kunne i det minste foreslått den løsningen. Virker ikke som om han er mest ute etter å selge. Noen jobber i butikker for å møte "kjendiser". ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skalle betale full pris for en ødelagt gitar? :lol:

Du burde krevd minst halv pris! :ninja:

Har aldrig møtt noe personell som har sagt noe rart, men noen venner av meg har gitt meg en god latter av og til!

En gitar er ikke ødelagt selv om det er en lodding som ikke er helt 100% Men den ansatte i butikken burde selvfølgelig sagt at "dette skal vi selvfølgelig fikse med en gang. Gi meg 5 min..."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet hva en låsemutter er, men feiler å se sammenhengen her.

Instrumentet har en elektrisk feil og som kunde må du forvente det fordi noen har spilt på det????

Jeg skulle vært flue på veggen når kundene i denne butikke ønsker reklamere på feil på sine instrumenter. Hadde nok blitt god underholding for mang en busstur....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp helt sykt asså, henger et par stykker her på forumet også. Dem er helt koko........ Men ikke si det høyt når de er i nærheten.

Hehe! Skal prøve og la vær. :lol:

Jeg vet hva en låsemutter er, men feiler å se sammenhengen her.

Instrumentet har en elektrisk feil og som kunde må du forvente det fordi noen har spilt på det????

Jeg skulle vært flue på veggen når kundene i denne butikke ønsker reklamere på feil på sine instrumenter. Hadde nok blitt god underholding for mang en busstur....

Har brukt samme butikken mange ganger før. Stort sett veldig god service, men ikke denne gangen. Får håpe mannen bare hadde en dårlig dag og at han lærer mer om elektronikk etterhvert. Sliter litt med å se sammenhengen med låsemutteren selv må jeg si. Lurte der og da på om jeg måtte ta en: "Hør nå her, nå skal jeg lære deg litt". Mulig det var like greit å la vær. Fikk en god historie da ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først av alt... kun trådstarter her opplevde selve situasjonen, men det kan likevel være at selgeren ikke virket spesielt intressert i salg...eller rett og slett uengasjert.

Så selve service innstillingen skal jeg se bort ifra... dog vedkommende høres litt tafatt ut ihht trådstarter og slike selgere er jo ikke mangelvare dessverre.

Mne...for å være litt partypoop og ødelegge denne gode historien, så er ikke nødvendigvis selgeren så meget på bærtur.

Dersom den lille mutteren (eller annet) er løs slik at jack-inngangen er slarkete, så er det godt mulig at det blir dårlig kontakt med tiden ettersom folk med forskjellig forsiktighetsgrad, erfaring og alder setter inn en ledninger rett som det er.

Så ja... det kan forekomme slike feil. Har sett nok slike feil i båter, biler og andre elektriske dingsebomser så jeg ser ikke hvorfor en gitar skal være fritatt.

Ta ut jack-inngangen på en gitar og vrikk litt på den ene ledningen... tar ikke så veldig lang tid eller innsats før den knekker.

Det er også ett par andre ting som kan være feil...

Ved ett slik tilfelle ville jeg (dersom jeg var selger) takket for å ha blitt gjort oppmerksom på det... og jeg ville sørget for å få fikset dette.

Dersom vedkommende hadde vært intressert i å kjøpe den "as-is", så hadde det kommet ann på hvilken profitt som er kalkulert på den gitaren og kanskje kommet med ett lite prisavslag. Hadde også kommet ann på om det er en gitar som selges mye av, eller om det er gitar som butikken er intressert i å bli kvitt.

Kan være at det er en gitar de har marginal profitt på... da kan de ikke selge med tap med mindre de ønsker selge for å gjøre plass.

En skal derimot ikke godta slike feil. Kjøper du en gitar med en feil, så skal dette selvsagt fikses uten kost.

Finner du en gitar med feil som du ønsker, så bør du få prisavslag eller feilen rettes før den selges.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jo, det var på tida da Riff hadde salg på ESPen min på 13 000 kr. Vi lette og lette gjennom Oslo, men vi fant ingen Riff. men vi fant en annen musikkbutikk som lå i nærheten. Jeg gikk inn og spurte hvor Riff lå. Og mannen lurte på hva jeg skulle der.

Tomsti: jo jeg skal handle en gitar

mannen: vi har masse gitarer her

Tomsti: Jo takk, det ser jeg, men dere har ingen ESP Eclipse her

Mannen: men vi har masse andre gitarer! Epi, Fender osv..

Tomsti: Men jeg er kun interessert i ESP Eclipse

Mannen: men jeg kan bestille en til deg, tar ca 2 uker og det blir 16 000 kr

Tomsti: ja, men det har seg slik at jeg har fått en ESP avsatt på Riff på mitt navn, og det til 13 000

Mannen: men jeg kan fortsatt bestille og presse prisen ned til 15 000.

Tomsti: SOM SAGT, jeg har en gitar ventende på meg til 13 000, kan du vennligst gi meg beskrivelse?

Mannen: Nei det kan jeg ikke. Og jeg syns ikke noe om at jeg må bruke tid på deg når du ikke skal ha noe her, når vi har andre kunder i butikken.

Tomsti: da spør jeg noen andre.

Spurte noen som satt og klimpra på en gitar, de gav med glede beskrivelse.

Helt vanvittig fyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først av alt... kun trådstarter her opplevde selve situasjonen, men det kan likevel være at selgeren ikke virket spesielt intressert i salg...eller rett og slett uengasjert.

Så selve service innstillingen skal jeg se bort ifra... dog vedkommende høres litt tafatt ut ihht trådstarter og slike selgere er jo ikke mangelvare dessverre.

Mne...for å være litt partypoop og ødelegge denne gode historien, så er ikke nødvendigvis selgeren så meget på bærtur.

Dersom den lille mutteren (eller annet) er løs slik at jack-inngangen er slarkete, så er det godt mulig at det blir dårlig kontakt med tiden ettersom folk med forskjellig forsiktighetsgrad, erfaring og alder setter inn en ledninger rett som det er.

Så ja... det kan forekomme slike feil. Har sett nok slike feil i båter, biler og andre elektriske dingsebomser så jeg ser ikke hvorfor en gitar skal være fritatt.

Ta ut jack-inngangen på en gitar og vrikk litt på den ene ledningen... tar ikke så veldig lang tid eller innsats før den knekker.

Det er også ett par andre ting som kan være feil...

Dette er jeg på ingen måte uenig i. Har byttet/loddet-på-nytt noen jack-innganger på egne og kameraters gitarer av samme grunn. Har intrykk av at billig merker som Squier og Epiphone kan være ganske utsatt for dårlige jacker. Selv liker jeg å kjøpe billig utstyr, modifisere og fikse eventuelt drit som oppstår. Det jeg ikke liker, er å bli fortalt at dette må jeg regne med hvis jeg kjøper gitaren rett fra butikken og at det skyldes mangel på låsemuttere på gitar. :lol:

Ved ett slik tilfelle ville jeg (dersom jeg var selger) takket for å ha blitt gjort oppmerksom på det... og jeg ville sørget for å få fikset dette.

Dersom vedkommende hadde vært intressert i å kjøpe den "as-is", så hadde det kommet ann på hvilken profitt som er kalkulert på den gitaren og kanskje kommet med ett lite prisavslag. Hadde også kommet ann på om det er en gitar som selges mye av, eller om det er gitar som butikken er intressert i å bli kvitt.

Kan være at det er en gitar de har marginal profitt på... da kan de ikke selge med tap med mindre de ønsker selge for å gjøre plass.

En skal derimot ikke godta slike feil. Kjøper du en gitar med en feil, så skal dette selvsagt fikses uten kost.

Finner du en gitar med feil som du ønsker, så bør du få prisavslag eller feilen rettes før den selges.

Enig igjen. At ikke karen sa at det skulle de fikse skjønner jeg ikke. Som Audun har nevnt tidligere burde det tatt ca. fem minutter.

Endret av JanE
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.