Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Improvisasjon helt fra bunnen av


turboasmund

Anbefalte innlegg

Så hvis du spiller en skala med den andre tonen i skalaen som grunntone så blir der Dorisk? Om jeg har forstått det rett (som jeg sikkert ikke har :P)

Ang. å kunne på hele halsen, er vel bare hardcore pugging da?

omtrent riktig det der med dorisk :)

spiller sax også serru, og der er det en del ting og huske på når du spiller <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 37
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Men dorisk er vel ikke lik dur slik som moll er? Det er bare dur og moll som er like?

Forresten, hvis jeg har ett backingtrack som går i E-moll. Jeg skal ikke spille pentatonskalaen med C# som grunntone for å få moll da? Da er det vel en egen skala for moll som begynner med E som grunntone?

Spørsmålene er sikkert dumme, men lyset har ikke akkurat gått opp for meg enda :P

Endret av turboasmund
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. det å kunne det på hele halsen. Er vel bare hardcore pugging da?

For meg hjelper det veldig å se samme mønstre som gjentas over hele halsen - på to og to strenger om gangen. Isteden for å spille en skala i samme "boksposisjon" så spiller jeg

6 str: 5-7-8

5 str: 5-7-8

så går jeg videre til

4 str: 7-9-10

3 str: 7-9-10

Da spiller jeg akkurat det samme bare en oktav høyere, med samme fingerplasering/mønster, men har bevegd meg opp på halsen.

På samme måte kan du nå gå

2 str: 10-12-13

1 str: 10-12-13

Jeg valgte med vilje ett enkelt mønster her (som har moll som utgangspunkt) - og utelater også 7 trinn, men den lærer man seg fort å legge inn innemellom.

Dette var en veldig kjapp, men forhåpentlig litt forståelig forklaring på en annen (og i mine øyne enklere) tilnærming til å spille på hele halsen en å pugge boksposisjoner.

Øvelse:

Kombiner denne med "neste" mønster som begynner med

6 str: 7-8-10

5 str: 7-8-10

Og du beveger deg plutselig fra 5. til 15. bånd.

Endret av rocktrond
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Masse god innlegg her! Hjelper veldig. Har sett videoene dine om improvisering Euphor. Veldig nyttig! Eneste problemet mitt er at jeg kan ikke synge for fem flate øre. Klarer ikke gå lyst i det hele tatt :P

Veldig godt tips rocktrond! Blir nok ganske mye enklere å pugge skalaer på den måten :)

Endret av turboasmund
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på om jeg bare skal kjøpe meg en eller annen teoribok. Klarer ikke fatte helheten og sammenhengene. Hjelper mye det jeg får vite, men skjønner fortsatt ikke selve systemet med tonearter, skalaer, hva som kan brukes når, hva skal jeg spille der og der osv. virker :P

Tenker jeg kjøper Finn Benestads "Musikklære". Noen som har noe å utsette på den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hardcore og hardcore pugging. Du bør lære de 7 durskala mønstrene.

Dette er noe alle bør kunne.

Ang. dorisk... Spiller du C jonisk (Dur skalaen) over Dm, vil du være i D Dorisk.

Såfremt denne Dm'en står alene, vel og merke. Det må være grunntonen.

Endret av Kjutte
Lenke til kommentar
Del på andre sider

... men skjønner fortsatt ikke selve systemet med tonearter, skalaer, hva som kan brukes når, hva skal jeg spille der og der osv. virker :P

Hvilken skala som kan brukes når bestemmes i hovedsak av sangen. Hvis en sang går i E-dur, er E-dur skalaen et fornuftig valg, evt en E-dur pentaton (pentatonen inneholder 5 av de 7 som er representert i en vanlig skala, og kan anses som et slags "best of" utvalg). Riktignok er E-dur skalaen lik C#m-skalaen (og E-dur pentaton lik C#m pentaton), viktigste grunnen til å vite dette er at det kutter ned antallet "unike skalaer" en del.

Spørsmålet er da selvfølgelig hvilken toneart sangen faktisk går i. Kort fortalt bestemmes dette av hvilke akkorder sangen er bygd opp av. Bruker den f.eks. G, Em, C og D går den i G-dur. Bruker den C, Am, F og G går den i C-dur. (man skifter altså ikke skala ved akkordskifte). Hvilke akkorder som "tilhører" hvilke tonearter er gitt av et relativt logisk system, men jeg utelater det enn så lenge. En god start er å anta at den første akkorden i sangen sammenfaller med tonearten, det stemmer veldig ofte (men ikke alltid).

Hva modale tonearter angår (dorisk, frygisk, lydisk osv.) så er det litt mer for spesielt intereserte. For eksempel Van Halens Jump har akkordene G, C og F på introen. Dette skulle man tro ut fra akkordene at tilsvarte C-dur, men introen virker som slår seg mer til ro på G-akkorden enn C-akkorden. Dette er et eksempel på G miksolydisk. Det fine er at G miksolydisk er paralell med C-dur, så å spille i det man anser som en C-dur skala (fordi man antok at sangen gikk i C-dur ut ifra akkordene) vil være riktig. Man vil kanskje legge merke til at melodier man da spiller ut ifra denne skalaen slår seg mer til ro på tonen G enn C, dette er fordi grunntonen strengt tatt er en G.

Håper dette klarer opp noe. Det er en veldig kort forklaring om et tema som det kan skrives side opp og side ned om, så tilgi meg om jeg har gjort noen alvorlige forenklinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken skala som kan brukes når bestemmes i hovedsak av sangen. Hvis en sang går i E-dur, er E-dur skalaen et fornuftig valg, evt en E-dur pentaton (pentatonen inneholder 5 av de 7 som er representert i en vanlig skala, og kan anses som et slags "best of" utvalg). Riktignok er E-dur skalaen lik C#m-skalaen (og E-dur pentaton lik C#m pentaton), viktigste grunnen til å vite dette er at det kutter ned antallet "unike skalaer" en del.

Spørsmålet er da selvfølgelig hvilken toneart sangen faktisk går i. Kort fortalt bestemmes dette av hvilke akkorder sangen er bygd opp av. Bruker den f.eks. G, Em, C og D går den i G-dur. Bruker den C, Am, F og G går den i C-dur. (man skifter altså ikke skala ved akkordskifte). Hvilke akkorder som "tilhører" hvilke tonearter er gitt av et relativt logisk system, men jeg utelater det enn så lenge. En god start er å anta at den første akkorden i sangen sammenfaller med tonearten, det stemmer veldig ofte (men ikke alltid).

Hva modale tonearter angår (dorisk, frygisk, lydisk osv.) så er det litt mer for spesielt intereserte. For eksempel Van Halens Jump har akkordene G, C og F på introen. Dette skulle man tro ut fra akkordene at tilsvarte C-dur, men introen virker som slår seg mer til ro på G-akkorden enn C-akkorden. Dette er et eksempel på G miksolydisk. Det fine er at G miksolydisk er paralell med C-dur, så å spille i det man anser som en C-dur skala (fordi man antok at sangen gikk i C-dur ut ifra akkordene) vil være riktig. Man vil kanskje legge merke til at melodier man da spiller ut ifra denne skalaen slår seg mer til ro på tonen G enn C, dette er fordi grunntonen strengt tatt er en G.

Håper dette klarer opp noe. Det er en veldig kort forklaring om et tema som det kan skrives side opp og side ned om, så tilgi meg om jeg har gjort noen alvorlige forenklinger.

Det der hjalp veldig! Greit å få det helt oppklart :) Lærer mye av tråden her!

Har skjønt at hvis du har en backingtrack i E-dur og du spiller med C# som grunntone så har du moll.

Hvis du har ett backingtrack i E-moll, er det en skala som gir E-moll da?

Sikkert penatatonskalaen med en liten variasjon eller noe da?

Endret av turboasmund
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der hjalp veldig! Greit å få det helt oppklart :) Lærer mye av tråden her!

Har skjønt at hvis du har en backingtrack i E-dur og du spiller med C# som grunntone så har du moll.

Hvis du har ett backingtrack i E-moll, er det en skala som gir E-moll da?

Sikkert penatatonskalaen med en liten variasjon eller noe da?

I tilfellet E-moll så er den parallel med G-dur. (tonen E ligger tre halvtoner/bånd under tonen G). G-dur pentaton med E som grunntone vil da gi E-moll pentaton, som er et ypperlig utgangspunkt for improvisasjon i E-moll.

Det fine med pentaton-skalaen er at du stort sett alltid kan spille hvilken som helst av tonene uten at det høres feil ut. I vanlig dur (eller moll) skala, så er det noen toner som ikke passer like godt til alle akkorder, så man må tenke litt mer over hvilke toner man spiller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

  • Siste aktive tråder

    • Dette ble omsider greit, bestefars gamle (1958?) Höfner 455/S. Fikk lima halsen i vinter, har fått på ei midlertidig bridge, og den er rett i halsen og lettspilt. 010 Flatwoundstrenger. Venter nå på en 1956-modell floating pickup fra de britiske øyer, en 1505 GR med volumkontroll som spikres fast i gripebrettet. Plekterbrettet er også britisk og kosta sitt, men ble pent. Prøver å få tak på en bridge som ser ut som den originale, men det er lengre mellom de. Denne bridgen var dog lett å intonere, da det er bånd-biter som sitter i smale spor, og de kan tas løs og flyttes.
    • Hei, Jeg har ett Line 6 Relay G50 system men har klart å miste senderen. Line 6 TBP12 Noen som har en de vil kvitte seg med?
    • Men blir det ikke moms, toll, osv på dette da?
    • Sjekk https://www.stringsandbeyond.com/  Pass på frakten, før du avgjør om det lønner seg. De har iblant kampanjer på fri frakt world wide, som er verdt å få med seg. Da har jeg pleid å bestille 20-30 sett med forskjellige merker til gitarene mine.  For ordens skyld, jeg kjøper det meste lokalt hvis jeg kan - men akkurat strenger er betydelige summer å spare på når man har en gitar eller to "for mye".
    • Hvor kjøper folk Elixir gitarstrenger i disse dager? 
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.