Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Improvisasjon helt fra bunnen av


turboasmund

Anbefalte innlegg

Ok, det har seg slik at jeg har spilt gitar i 2 år nå. Jeg har lyst til å begynne og øve på improvisasjon, men må ha inn teori først. Jeg kan så og si ingenting teori. I og med at jeg ikke har noen gitarlærer (skulle gjerne hatt) må jeg få noen tips fra andre i stedet. Dere tenker sikkert at "hvorfor skrive her? Er jo tusen guider på nettet!", men syns de fleste bare sier: "Pugg den og den skalaen spill den da og da". Jeg trenger ting fra bunnen av. Jeg er helt nede på stadiet der jeg lærer meg hvilke toner det er på de forskjellige båndene på gitaren.

Akkurat hvor begynner jeg. Jeg kan blant annet bluesskalaen og pentatonskalaen. Hvordan går jeg videre nå? Hvordan vet jeg hvilken toneart det jeg skal improvisere over går i? Hvordan vet jeg om det er dur eller moll? La oss si jeg har ett backingtrack som går i A. Passer alle skalaer som går i A da? Kan flere skalaer brukes sammen? Hvordan gikk dere helt fra bunnen av?

Burde jeg begynne å lese teori i bok før jeg i det hele tatt vurderer improvisasjon

Beklager alle spørsmålene, men er ganske demotivert. Vet ikke hvordan jeg skal få til improvisasjon eller hvor jeg begynner.

Endret av turboasmund
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 37
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Det smarteste helt i starten kan vel være å lære seg en veldig enkel skala, for så å prøve å bruke den på noen låter. Et veldig greit utgangspunkt er moll pentaton skalaen, som er utgjør ca 50% av alle gitarsoloer lagd noen gang :P. Du kan google denne elns jeg gidder ikke skrive den ned nå, men den er svært lett å finne. Det neste er å finne noen enkle låter med få akkorder, som ikke skifter toneart. AC/DC har mye gode ting her f.eks. Back in Black (her kan du bruke e-moll pentaton, osvosv). Tingen med improvisering er at det ikke er så jævlig viktig å kunne dritmye teori. Målet er at du HØRER det inne i deg. Altså at du kan synge det du kan spille på en måte, eller heller omvendt, at du kan spille det du synger. For å si det sånn kan du kunne en million skalaer og akkorder bare i "teorien", men hvis ikke du hører dem med ditt indre øre har du ikke sjangs til å bruke dem melodisk i en improvisatorisk sammenheng. Fokuser heller derfor i starten på moll pentaton og lek deg rundt med det, det er nå iallfall det jeg mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ligger noen snutter ute på www.snutter.no. Jeg har ikke sjekket om de fortsatt eksisterer, men de starter veldig grunnleggende - og jeg mener improvisasjonsvideoene også starter rolig. Sök etter "Smule" og "gitar" så mener jeg du skal klare å finne noe. :)

snutter.no

Takker! Skal se på videoen når jeg kommer hjem :)

Noen som forresten vet noe om hvordan "Musikklære" av Finn Benestad er? Er det lett å lære av for en nybegynner på teori?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes du burde høre på flere forskjellige gitarister og finne ut hva som virkelig rører deg!

Slik jeg ser det er dette noe av det viktigste.. fordi da er det lettere å spille det du føler, og da kommer det bare ev seg selv til slutt ;)

foresten.. Når jeg begynte med gitar (6 års alderen), kunne jeg ikke NOEN ting om musikk.. det sier seg kansje selv, men jeg hørte bare på musikk og prøvde og herme etter det jeg hørte.. jeg brydde meg ikke om teori eller liknende, bare spil i vei sier jeg :)

Endret av Thorris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ligger noen snutter ute på www.snutter.no. Jeg har ikke sjekket om de fortsatt eksisterer, men de starter veldig grunnleggende - og jeg mener improvisasjonsvideoene også starter rolig. Sök etter "Smule" og "gitar" så mener jeg du skal klare å finne noe. :)

snutter.no

de der hjalp veldig mye!

holder litt på med dette jeg også..

fant forresten ut at the euphor antakeligvis har kuleste dialekten på forumet her! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg? :P Har hørt om det med paralelltonearter ja. Finnes det en liste over dem?

Kan du dur, så kan du moll. Det er bare spørsmål om hva man setter som grunntone :)

Jeg er ikke akkurat en jævel på å forklare teori. Men på en gitar så er det alltid tre bånd/halvtoner som gjelder, f.eks.:

- G-dur = E-moll

- D-dur = B-moll

- F-dur = D-moll

Vedder på at det er mange her som kan forklare dette på en mer lettfattelig måte. :D

Spiller du de hvite tangentene på et piano (C-dur), så har du masse forskjellige skalaer, alt ettersom hvor du begynner. Lydisk, phrygisk osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok tror jeg skjønner. Jeg satt nå og spilte med ett backingtrack i E og spilte da penatonskalaen med E som grunntone og penatonskala med C# som grunntone (Altså C#-moll da?) Fikk ikke helt dreisen på skiftet mellom skalaene, men hører at det er mulig :P

Derimot lekte jeg litt rundt og fant en skala som jeg fikk til å låte bedre med E-dur. Noen som vet hva slags skala det er? Kan skrive tabs.

---------------------------------------------------10--12-

--------------------------------------------10--12--------

---------------------------------9--11--12----------------

----------------------9--10--12---------------------------

----------9--10--12---------------------------------------

--10--12--------------------------------------------------

Ser tallene kom litt over hverandre, men dere skjønner :)

Endret av turboasmund
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at C dur over A er A moll er fordi moll skalaen tas fra 6 note i dur skalaen...

Durskalaen holder faktisk på 7 skalaer (Da den består av 7 noter!!!)

Jonisk (dur)

Dorisk

Frygisk

Lydisk

Miksolydisk

Eolisk (moll)

Lokrisk

For å ta disse i bruk, må du som Aphelion ha rett tone i grunn.

Beste tipset er å lære hele durskalaen (I alle bånd, over hele halsen)

Da vil det bli mye lettere for deg å komme videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at C dur over A er A moll er fordi moll skalaen tas fra 6 note i dur skalaen...

Durskalaen holder faktisk på 7 skalaer (Da den består av 7 noter!!!)

Jonisk (dur)

Dorisk

Frygisk

Lydisk

Miksolydisk

Eolisk (moll)

Lokrisk

For å ta disse i bruk, må du som Aphelion ha rett tone i grunn.

Beste tipset er å lære hele durskalaen (I alle bånd, over hele halsen)

Da vil det bli mye lettere for deg å komme videre!

Så hvis du spiller en skala med den andre tonen i skalaen som grunntone så blir der Dorisk? Om jeg har forstått det rett (som jeg sikkert ikke har :P)

Ang. det å kunne det på hele halsen. Er vel bare hardcore pugging da?

Endret av turboasmund
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.