Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Improvisasjon helt fra bunnen av


turboasmund

Anbefalte innlegg

Det der hjalp veldig! Greit å få det helt oppklart :) Lærer mye av tråden her!

Har skjønt at hvis du har en backingtrack i E-dur og du spiller med C# som grunntone så har du moll.

Hvis du har ett backingtrack i E-moll, er det en skala som gir E-moll da?

Sikkert penatatonskalaen med en liten variasjon eller noe da?

Du har misforstått.

Hvis backinga er i E dur, så er E DUR grunntonen din.

Spiller du C# moll over, så blir det fortsatt E dur, fordi de har samme noter.

Men, hvis de har samme noter, hvordan vet vi at det er E dur?

Jo, fordi backinga fokuserer på de akkordene som virkelig fremhever DUR i skalaen.

Selvom det er 7 akkorder i dur skalaen, er det ikke alle kombinasjonene som frehever dur.

Hvis du vil ha noe som ikke låter dur over en E dur backing, kan du f.eks spille miksolydisk, frygiskdominant, osv osv...

Dette er viderekomment, og synes du bør lære basics først!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 37
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Du har misforstått.

Hvis backinga er i E dur, så er E DUR grunntonen din.

Spiller du C# moll over, så blir det fortsatt E dur, fordi de har samme noter.

Men, hvis de har samme noter, hvordan vet vi at det er E dur?

Jo, fordi backinga fokuserer på de akkordene som virkelig fremhever DUR i skalaen.

Selvom det er 7 akkorder i dur skalaen, er det ikke alle kombinasjonene som frehever dur.

Hvis du vil ha noe som ikke låter dur over en E dur backing, kan du f.eks spille miksolydisk, frygiskdominant, osv osv...

Dette er viderekomment, og synes du bør lære basics først!

Ahh, takk! Vil gjerne spille noe som lyder moll over moll tenkte jeg. Sliter litt med å forstå en del, men tenker jeg skal få lært litt av bøker også.

Skal få kjøpt meg en/noen bøker der jeg lærer grunnleggende teori og litt om improvisasjon.

Endret av turboasmund
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg driver nesten utelukkende med improvisasjon, og jeg er helt latterlig dårlig på teori :) Vet ikke om det funker for andre enn meg, men min bakgrunn for å kunne gjøre dette er å kjenne gitaren såpass godt at jeg relativt enkelt kan spille det jeg ville sunget/nynnet/plystret til låten. Med andre ord; jeg aner ikke hva det heter, men jeg vet hvordan det låter... :blush:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig der. Teori er for kommunikasjon. Å bruke teori som et puggemiddel for å få inn skalaer kan slå negativt; det er lett å kunne et mönster uten å vite hvordan det låter. Da er det bedre å vite hvordan det låter uten å vite hva det heter - om man må velge. Begge deler er selvfölgelig mulig. :)

Folk har ulike måter å läre på, noen har bedre örer enn andre. Har du gode örer som hörer de ulike skalaene vil jeg anbefale å heller läre gripebrettet bedre, slik at du kan spille det du "hörer". (Pugging av disse mönstrene, spesielt i kombinasjon med CAGED (akkorder i fem posisjoner) vil gi veldig god oversikt over gripebrettet - CAGED er noe jeg anbefaler minst like sterkt som pugging av modale skalaer - alt henger sammen.) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.