Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Anmeldelse: Fractal Audio Axe-FX Standard


GummiTZ

Anbefalte innlegg

På s. 11 i manualen står det:

- under pk 1 "if using the Axe FX as an effect processor, etc set I/O to analog rear". Hva menes med effektprosessor i denne sammenheng? Jeg bruker den jo nå med Ampen, dvs gitar-axe-output axe til return på amp. Bruker jeg den da som effektprosessor? Hvis jeg går output axe til input amp gjør jeg det da?

Om du går:

gitar -> axe input -> amp fx retur

...så bruker du IKKE Axe som en effektprosessor. Du bruker den som en preamp, og du skal bruke inngangen i fronten på AxeFX, og sette den til "analog front".

Jeg forsøkte først gitar-axe-return til jcm 800 (med global cab off). Kjørte gjennom 4x12 marshall kab..

Så kjørte jeg gitar-axe-studiomonitor (m-audio BX5a) og det låt først veldig dårlig.. kom kjapt på at det nok var cabsimuleringen.. aktiverte den men det låt forsatt veldig kjipt..

det kan jo ha med å gjøre at den kabinettsimuleringen som stod på ikke passer til studiohøytaleren.. eller er det heller studiohøytaleren som ikke egner seg til å bruke med axen?

Studiomonitorene dine er bittesmå. Kabinettet ditt er gigantisk. Der ligger forskjellen. Du er nødt til å akseptere at det er slik, da små studiomonitorer aldri vil ha samme lydflate og trøkk som et 4x12 kabinett. Det er heller ikke meningen at AxeFX skal låte som et 4x12-kabinett. Les mer om dette i mitt første innlegg i denne tråden.

evn andre instillinger jeg må justere på I/O? på pod xt er det slik at man må justere "what are you connected to" sette til power amp, direct, etc..

Du velger bare inngangen du bruker, altså "analog front". Om du kjører igjennom returen på en JCM800 så må du slå av power amp sim i tillegg til å slå av cab sim.

kan jeg bruke studiomonitoren til å lage klar lyder til et oppsett live hvor jeg kobler axen rett i PA-anlegg? dvs jeg forutsetter at lyden vil bli noe ala det samme som på et PA selv om jeg bruker studiohøytalere..

Ja, det kan du, men det vil uansett ikke låte helt likt. Hovedforskjellen vil være at PA-anlegget spiller høyere (da oppfatter øret ditt lyden noe anderledes), samt at bassen vil være tydeligere. Du må derfor være forberedt på å kutte bort en del bass når du spiller igjennom PA, f.eks. ved hjelp av "filter"-blokken i AxeFX (da plasserer du filter-blokken til slutt, og setter den til high-pass på f.eks. 125 Hz).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for bra svar! Den stod på analog front. Merket ikke særlig lydforskjell ved å bruke analog rear, men bruker altså front.

Jeg skjønner det du sier med kabinett og at det vil bli mere bass, osv. Alt det er jeg klar over.. Jeg stusser i grunn mere på at lyden låt veldig vassent.. Den låt så ille at det må være noe som var galt med innstillingene. Power amp simulator stod off når jeg kjørte gjennom ampen, men den stod kanskje forsatt off når jeg sammenlignet lyd ved å bruke studiomonitoren.. kan jo være det som gjorde at det låt så ille.

Så ved bruk av studiomonitor må jeg altså kun passe på å sette glocal-cab til active og power amp til on?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Studiomonitoren låt mye bedre nå. Så dere som bruker Axen gjennom PA live.. Hvordan stiller dere inn lydene hjemme? hvilke høytalere bruker dere? jeg skal gjøre dette først nå.. ender jeg opp med å kjøre gjennom kabinett i stedet må jeg selvsagt justere, men jeg tror likevel jeg kan bruke mye av samme basis i lydene.

noe annet.. jeg skrur jo axe, amper, osv på og av her ettersom jeg spiller.. det kommer ofte slike "smell/knepp".. er de "farlige" og er det noen regel på hva i signalkjeden man bør skru av først?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så ved bruk av studiomonitor må jeg altså kun passe på å sette glocal-cab til active og power amp til on?

Riktig! :)

Studiomonitoren låt mye bedre nå. Så dere som bruker Axen gjennom PA live.. Hvordan stiller dere inn lydene hjemme? hvilke høytalere bruker dere?

Spiller passe høyt igjennom studiomonitorene, og skrur til det låter bra. :) Har et par 6" monitorer nå, men planlegger å kjøpe nye snart og gå litt opp i størrelse. Men det funker fint på en 6".

noe annet.. jeg skrur jo axe, amper, osv på og av her ettersom jeg spiller.. det kommer ofte slike "smell/knepp".. er de "farlige" og er det noen regel på hva i signalkjeden man bør skru av først?

Så lenge det ikke smeller skremmende høyt, så tar ikke høyttalerne skade av det. For å være på den sikre siden bør du skru på høyttalere til slutt, og når du slår av, skrur høyttalerne av først.

Endret av GummiTZ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får forsatt ikke lyd i pedalen jeg har i loopen. Den er koblet slik:

Out pedal --> input 2 right axe

In pedal --> output 2 left axe.

Jeg har også lagt til fx loop i grid etter amp og acb (kun det der nå) og har sørget for at det er kobling mellom siste punkt frem til output.

Jeg har altså lyd, men når jeg aktiverer pedalen er det ingen forskjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Studiomonitoren låt mye bedre nå. Så dere som bruker Axen gjennom PA live.. Hvordan stiller dere inn lydene hjemme? hvilke høytalere bruker dere? jeg skal gjøre dette først nå.. ender jeg opp med å kjøre gjennom kabinett i stedet må jeg selvsagt justere, men jeg tror likevel jeg kan bruke mye av samme basis i lydene.

noe annet.. jeg skrur jo axe, amper, osv på og av her ettersom jeg spiller.. det kommer ofte slike "smell/knepp".. er de "farlige" og er det noen regel på hva i signalkjeden man bør skru av først?

Bruker scenemonitor med 12" for å skru lyder til livebruk, får bedre inntrykk enn med små studiomonitorer for min del.

Rekkefølge på å slå på ting er preamp-effekter-sluttrinn og omvendt når du slår av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Det er viktig at når det er left på input må det også være det på output? hørte fra en at det alltid gikk fra left-right, hehe...

vel nå står begge i left på axen.. nå var det 0 lyd.. jeg har satt opp "fx loop" i grid, men ikke stilt noe mer på den der.

Hva er galt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dere som går rett i pa er jo avhengig av monitor (hvis dere ikke tar med egen).. skjer det ikke ofte at dere kommer på steder hvor monitorene er sprengt eller låter dritt...? har opplevd det en del hvertfall..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste punktet der nå ang fx loop. Jeg har nå sjekket at volumet på inn og ut på frontpanelet er oppe og jeg var også inne på I/O og forsøkte andre alternativer på input 2 og output 2 der uten resultat.

Jg får lyd når jeg fjerner fx loop fra griden, men ikke ellers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

  • Siste aktive tråder

  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.