Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Kjøp av rørforsterker...


-PB

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har tenkt til å kjøpe meg en rørforsterker. Fra før har jeg bare en Cube 30x, så det klør litt i fingra etter noe bedre. Det viktigste for min del er en god clean-lyd, jeg prøver å spille så variert som mulig så den bør tåle alt fra pop til metal, men jeg vurderer innkjøp av Tonelab (e.l) i tillegg og derfor blir det viktigste å ha et godt "grunnlag" å bygge på.

Når det kommer til sum er jeg kun en fattig gutt så jeg tenker rundt 5000.- opptill 7000.- hvis det "lønner seg"...

Hva vil dere anbefale?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marshall JCM800 combo, viss du finner en. Kanskje noe fra Fender. (jeg er har ikke så god overiskt over Fender..)

Mye fint på markedet. Eventuelt en Egnater REbel 20 + et brukt kabinett eller Orange Tiny Terror med et brukt kabinett.

Ligger flere gode 2x12 kabinetter her på forumet til rimelig pris. Gjelder da å finne en topp. Litt vanskelig med det budsjette, da er kanskje combo best for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg MÅ bare få anbefale Mesa/Boogie mkIII. Konge lyd, og ikke så dyr som de andre mk'ene. Jeg har prøvd 2stk av denne og blir like forbauset hver gang. En kompis selger sin btw.

En annen er Hughes & Kettner sine amper. Disse er de jeg bruker og har flere årsmodeller både rør og transistor. Skal du ha de skikkelige go-modellene kan de koste mye, men hvem trenger egentlig 5 kanaler, og xenon-fylte rør osv. Alle ampene til H&K er krem-amper i mine ører... Selv den lille warp'en jeg har på øvingslokalet :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orange tiny terror er en fantastisk bra liten amp. Funker både hjemme og på øving/konsert. Den ligger vel rundt 7 lapper som kombo, men det er absolutt verdt det. Har en Fender supersonic og en Dr. Z Z28 som begge koster tre ganger så mye og Tiny terroren har absolutt ingenting å skjemmes over ved siden av dem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag är helt enig i att Tiny Terrorn är en KANONbra amp, helt genial.. men jag vet inte om man kan anklaga den för att vara den mest allsidiga förstärkaren i skuffen. Men gå in i en affär och testa, plugga in en Les Paul och maxa TT:n. If you like it you buy it :) .

Endret av TUFFTUFFTUFF
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og en ting til: Mesa er IKKE bra på cleanlyd!

Hmm. Det er da mye bedre cleanlyd i min Mesa MkII, enn det er i f.eks en Hot Rod Deluxe.

Husk at de eldste Mesaene var bygd som modda Fender Bassman amper.

Der er cleankanalen veldig clean hvis du vil ha det. Den er også veldig "Fenderish".

Mesa er veldig mye mer enn "metallamper".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm. Det er da mye bedre cleanlyd i min Mesa MkII, enn det er i f.eks en Hot Rod Deluxe.

Husk at de eldste Mesaene var bygd som modda Fender Bassman amper.

Der er cleankanalen veldig clean hvis du vil ha det. Den er også veldig "Fenderish".

Mesa er veldig mye mer enn "metallamper".

Ingen regel uten unntak. Tenkte mer i baner av en brukt RF-type.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må jo bare bli en liten Fender-tass det da, hvis du er ute etter god cleanlyd. Fender er kongen av cleanlyd. Særlig hvis du liker litt klang også. Og en ting til: Mesa er IKKE bra på cleanlyd!

Og et eksempel på en high gain-forsterker som har bra cleanlyd er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.