Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Teori for nybegynnere og oppover.


Kjutte

Anbefalte innlegg

Jeg skal skrive hva det forskjellige betyr:

Major = Naturlig. Dvs at nota er lik med den du finner i den joniske skalaen.

Minor = Ett steg ned fra Maj. Lik med det du finner i den naturlige moll skalaen (Eolisk.)

Natural = Brukes kun om 4 og 5. Dette betyr at de er like den du finner både i moll og i dur.

Diminished = Ett steg ned fra minor, og ett ned fra Natural. Dvs at b4 = dim5, og bb3=dim3.

Augmented = Ett steg opp fra major, eller ett steg opp fra natural. Dvs #2. 3 4 5 osv, fra major, alt er Augmented noter.

Bare litt oversettelse og slikt!

Engelsk - norsk:

Major = Stor

Minor = Liten

Natural = Ren

Diminished = Forminsket

Augmented = Forstørret

En kromatisk skala vil bli som følger:

Prim - liten sekund - stor sekund - liten ters - stor ters - kvart - forstørret kvart/forminsket kvint - liten sekst - stor sekst - liten septim - stor septim - (oktav).

Prim, kvart og kvint kan være ren/forstørret/forminsket

Sekund, ters, sekst og septim kan være stor/liten og forstørret/forminsket. Som regel vil de dog bare betegnes som stor/liten.

Litt akkord/besifrings-terminologi:

- Alle tallbetegnelser i besifring tar utgangspunkt i trinn i durskalaen, bortsett fra 7. trinn som skal være senket til en liten septim (med mindre maj er notert).

- Med tersoppbygging, som akkorder er bygget opp av, kan vi bygge oss opp til 7-klang (m.a.o. alle skalatoner) før vi har gått "rundt". Dvs en "13"-akkord, bestående av (teoretisk) 1. 3. 5. 7. 9. 11. og 13. trinn i skalaen (f.eks G13).

- I utgangspunktet skal alle akkordtrinn med lavere tallbenevnelse enn den noterte også spilles. I en 9-akkord skal altså også 7 trinn være med (f.eks G9). Men det lar seg hverken gjøre, eller låter særlig bra, på f.eks en 13-akkord...

- Akkorder noteres av noen med liten bokstav for moll og stor bokstav for dur (g7 / G7) Hvis ikke brukes m eller min for moll (f.eks Gm7)

min eller m definerer altså ters, 3. trinn - denne skal være isåfall være liten (moll/minor)

maj brukes om septim. 7. trinn skal isåfall være en stor septim (f.eks Gmaj9)

b brukes for senking av 5., 9. og 13. trinn (f.eks G7b9)

# brukes for heving av 4., 5., 9. og 11. trinn (f.eks G9#11)

dim eller o. "Forminsket" akkord bestående av bare små terser (f.eks Cdim: C-Eb-Gb.) Som oftest brukes også siste ters i oktaven (C-Eb-Gb-A)

sus eller sus4. Kvart spilles istedenfor ters (f.eks Gsus9)

add brukes dersom kun nevnte tall/trinn, og ikke de underliggende, skal tillegges treklangen (f.eks Gadd9)

Endret av trazan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 40
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

uff.. :S Jeg har nå spilt gitar i ca 1 år, og kan de fleste toner etc overalt på gitarn, tar meg 5-10 min testing på en back track å finne ut vilken toner art den kan spilles i. MEN...det her nybegynner teorien skjønner jeg ikke så mye av :S Her er så mange navn og beskrivelser på alt mulig. Skulle selvfølgelig ønsket jeg vist med en gang hvor jeg skulle starte om en sang gikk i C dur, men må nåkk gjennom 3-4 test tone før jeg vet hvor jeg kan spille den. Det rare er at når jeg først finner disse 2-3 rette tonene så vet jeg hvor resten befinner seg på hele halsen. Måten jeg lærte meg dette på var vel mest disse såkalte boxsene, og når jeg fikk 2-3 av disse boxene inn i tanken så utviklet resten seg ganske fort, det var liksom bare å flytte de rundt om på halsen. De fleste dur typer etc er jo bare en kopi eller en speilvending av seg selv,slik jeg ser det, Kansje noe dårlig forklart men :D

Endret av Angel_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott guide, dette! Jeg er imponert over arbeidet som legges ned i dette. Har kjøpt en del bøker om musikkteori og komposisjon i det siste, og dette er viktig grunnlære.

Jeg innser imidlertid at jeg har et annet STORT hull i kunnskapen min, nemlig det å kunne lese noter. Det er i flere av bøkene gitt eksempler på "vanlig notenotasjon", og det gjør det ganske vanskelig å henge med i svingene.

Er det noen som har noen tips til hvordan en gitarist kan lære enkelt og greit å spille etter noter? Gjerne noe leksjonsbasert. Finnes det noe ala: "Lær å spille gitar etter noter på 21 dager" eller noe slikt, eventuelt en interaktiv guide på Internett som er bra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste dur typer etc er jo bare en kopi eller en speilvending av seg selv,slik jeg ser det, Kansje noe dårlig forklart men :D

Helt riktig!

Fortsatt viktig å lære alle, fordi det er mer enn bare dur her i verden.

Å kunne alle vil hjelpe når en skal lære og forstå modalspilling, akkordoppsett, osv. I min mening!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt riktig!

Fortsatt viktig å lære alle, fordi det er mer enn bare dur her i verden.

Å kunne alle vil hjelpe når en skal lære og forstå modalspilling, akkordoppsett, osv. I min mening!

Ja jeg vil jo helst lære teori, og jeg er faktisk ikke den som har vansklig får å lære ting,har da gått gjennom dataprogramering etc med alt det innebærer av teori, men musikk teori virker nesten mere kompliser, så langt iverfall. Kansje det er bare jeg som tenker "det er jo bare ikke så mange toner som finnes på den lille kroppen" :D

Men er nåkk mye å lære rundt hver tone merker jeg, Oppdager altid noe nytt når jeg spiller :) Men er litt merkelig hvor mye bedre jeg spiller når jeg ikke ser på gitaren, men bare kjører på litt agresivt. Merker og at jeg legger mye mere følelser i spillingen når jeg ikke ser og tenker på hvor jeg skal ta neste tone, så fort jeg ser på gitarn så velger jeg my mere feile toner, probleme enda er jo selfølgelig at jeg ikke er så godt trent i å spille i "blinde" så jeg kan jo bomme en del da og,men jeg velger rette tonene Mye mere og spiller mye fortere. Innlevelse og føleser er alfa omega virker det som :)

Endret av Angel_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å lese noter er ingen kunst, men å gjøre det uten strev krever mye arbeid.

For å umiddelbart gjenkjenne det du ser, må du jobbe mye med det.

Skjønner jo det, og jeg regner ikke med å bli flytende i noter over natta, men jeg regner med at det finnes metoder som er vanskelige og metoder som er noe lettere for å komme i gang med dette. Det er vel de sistnevnte jeg er ute etter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp deg ei bok om noter (feks "Notlasning for gitarr" av Borje Sandquist) og skriv notater til det som står i boken. Ganske kjedelig i starten, men funket ihvertfall bra for meg for å lære noter :) Det finnes også diverse gode bøker ift gitarteori på biblioteket :)

Takk for at du fikk meg til å tenke på biblioteket :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner jo det, og jeg regner ikke med å bli flytende i noter over natta, men jeg regner med at det finnes metoder som er vanskelige og metoder som er noe lettere for å komme i gang med dette. Det er vel de sistnevnte jeg er ute etter...

ikke spesielt... du må lære deg hva som betyr hva, og start med enkle sanger etter det. Spill med.

Handler kun om hvor mye tid du bruker på det, imo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. notelesing, så er notenavn lært på en måned. Bruk www.musictheory.net sine "training utilites" for å pugge notenavn. Det som oftest er utfordringen er rytmikk og noteverdier.

Har ingen god litteratur for hånden, kanskje noen andre her inne har?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg såg videoene til den her fyrn i starten

Han har 16 videoa ute med mye teori,ska se gjennom den en gang til når jeg får tid, men han har en ok måte å forklare ting,helt til han blir litt for komplisert enda for meg, men det kommer seg :D
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Liten detalj:

En sekst (6. trinn i skalaen) er også med å bestemme tonekjønn (moll eller dur).

En stor sekst vil altså låte dur/glad mens en liten sekst vil låte moll/trist. Så liten ters - liten sekst henger sammen og stor ters - stor sekst henger sammen (som oftest. Det er helt sikkert noen som har trikset og eksperimentert og ødelagt denne regelen og.)

En annen ting er at i en moll kadens så vil dominanten veldig ofte være dur. Dette er fordi at tersen i dominanten er "ledetone" (drar deg opp) til grunntonen. F. eks: Du skal spille en kadens i Am. Da spiller du:

I Tonika - Am

IV Subdominant - Dm

V Og her kommer det spesielle:

Deretter kommer Dominanten som en E-dur. Dette er fordi at E-dur består av tonene E G# og H (B på engelsk hvis dere vil). G#-tonen er den avgjørende faktoren: det er en halvtone opp fra den til A, som er grunntonen/"der man vil avslutte". G# gjør på en måte at man blir "dradd opp" (hvis man kan si det slik) til Am, som er avslutningsakkorden. Derfor kalles den en ledetone. Hadde man spilt en Em (med tonen G istedenfor G#) hadde man mistet denne "ledetone-effekten" og det hadde hørtes tammere ut. Man kan jo spille selv og sammenligne mellom de to måtene, enten med moll-dominant eller dur-dominant. (Eks: Am - Cm - Em eller Am - Cm - E(dur)) Personlig syns jeg det er veldig gøy (og irriterende for andre selvfølgelig) å avslutte på dur-dominanten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

heh, langt svar på liten detalj.

uff.. :S Jeg har nå spilt gitar i ca 1 år, og kan de fleste toner etc overalt på gitarn, tar meg 5-10 min testing på en back track å finne ut vilken toner art den kan spilles i. MEN...det her nybegynner teorien skjønner jeg ikke så mye av :S Her er så mange navn og beskrivelser på alt mulig. Skulle selvfølgelig ønsket jeg vist med en gang hvor jeg skulle starte om en sang gikk i C dur, men må nåkk gjennom 3-4 test tone før jeg vet hvor jeg kan spille den. Det rare er at når jeg først finner disse 2-3 rette tonene så vet jeg hvor resten befinner seg på hele halsen. Måten jeg lærte meg dette på var vel mest disse såkalte boxsene, og når jeg fikk 2-3 av disse boxene inn i tanken så utviklet resten seg ganske fort, det var liksom bare å flytte de rundt om på halsen. De fleste dur typer etc er jo bare en kopi eller en speilvending av seg selv,slik jeg ser det, Kansje noe dårlig forklart men :D

Det kan jo godt være at du ubevisst har lært deg alle kirketoneartene/modusene eller noe? Det gjelder å bare pugge hver av disse "boksene" (eller variantene av dur/moll-skala om du vil) slik at de sitter automatisk i hånden. Da vil du få mye bedre flyt i en improvisasjon o.l. og du vil få veldig god kontroll over gitarhalsen. Det kan være lurt å øve på flytende overgang mellom to og to av disse boksene og sett deretter sammen flere og flere av dem til man til slutt kan hele gitarhalsen utenat :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.