Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Morgan-Gitarer


Morten Larsen

Anbefalte innlegg

Hvor ligger en Morgan W370 i løypa her? Har en og lurer litt på hva den kan sammenlignes med.

Etter min mening er det en fin gitar som ikke står nevneverdig tilbake for andre modeller for tilsvarende pris. Personlig hadde jeg kjøpt en Stagg SW206CETU hvis jeg skulle brukt gitaren på anlegg og Walden D570 hvis jeg ikke skulle det, men det blir en smakssak. Så lenge du ikke har fått et eksemplar hvor halsen har slått seg eller intoneringa er feil er det ikke noe stort poeng å bytte før du har tenkt til å gjøre en betydelig oppgradering (rundt 5000kr finnes det mange skikkelig rå akustiske gitarer).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...
  • Svar 75
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Kjøpte en Morgan W710 SCE i Bergen for noen måneder siden; halv pris (rundt 4000.-) og er forsåvidt fornøyd så langt. Jeg er ganske ny som gitarist så det er ikke sikkert at jeg legger merke til de riktige tinga, men det er en pen gitar, el-akk, sort med mye perlemorinnlegg. Den er noe hardere å spille på enn min andre Cort-gitar, men den har tykkere strenger så det er kanskje ikke så rart. Snodig at jeg ikke har kunnet grave opp noe detaljer om gitaren noe sted - selv ikke morganguitars.no lister den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...

Spørsmål litt på sidelinjen men alikevel noe innenfor temaet. Morgan vs. Morgan altså, etter det jeg forsto av tidligere innlegg så er det 2 morgan produsenter (morgan instrument og morgan guitars). Hvordan er kvalitetsforskjellen på de produsentene? Noen med erfaringer der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 weeks later...

Hei!

Har lest diskusjonen her nå og det virker som en del av dere har litt peiling på gitarer:)

Jeg er på jakt etter en bra akustisk gitar(er nybegynner) Som jeg ser, er det ganske få som anbefaler Morgan gitarene, så det blir tvilsomt dette jeg velger.

Jeg har en Aria gitar(fra rundt 1965) Er det noen som har hørt om dette merket, eller er det veldig "out of date"?

Er litt usikker på om jeg liker den, for når jeg hører på andre akustiske gitarer syns jeg de høres mye bedre ut...

Derfor vil jeg som sagt kjøpe en ny. Men jeg er bare veldig usikker på hvordan jeg burde kjøpe..Er villig til å gi rundt 2000 ca. Noen som har en bra gitar å anbefale

som passer en nybegynner, men som allikevel kan være bra hvis jeg blir bedre? Sjekket litt andre steder også, og da så jeg en som hadde anbefalt en Fender gitar, er disse bra? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En god start kan være å skifte strenger om det ikke er gjort på en stund. Nye strenger gjør veldig mye med klangen i en akkustisk gitar.

Ellers i den prisklassen så vil jeg vel kanskje anbefale å leite etter f.eks Yamaha på bruktmarkedet. Om du kjøper ny til den prisen så spørs det om du får noe som er så veldig mye bedre enn det du har. En virkelig god kassegitar koster en del fler tusenlapper brukt.

Men som sagt, kjøp nye strenger, evt noen ulike sett og prøv deg litt frem med det først. Gjør underverker for klangen. Selv likte jeg veldig godt Martin Clapton's Choice, men de er veldig vanskelige å oppdrive i butikk om dagen. Finnes dog mye annet bra (:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Jeg har en Morgan WD7 som har en veiledende pris på ca 5000,-. Gitaren er lettspilt og gir en fin klang.

Veldig mange har kommentert hvor fin lyden er. Den har også et fint utseende. Alt i alt en god gitar i mine øyne. Minuset er at Pickup-systemet bruker litt strøm slik at jeg bør ta ut batteriet når den skal stå en stund.

post-4200-052353600 1282760682_thumb.jpg

post-4200-048151900 1282760691_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

enhver logikk sier at man må ha "brød og smør-produkter". mange av dere som sier "NEI til Morgan og andre billigmerker" kjøper sikkert mye FirstPrice, Euroshopper og liknende produkter på butikken.. ett skikkelig hopp men dog.

alle, da mener jeg alle, bransjer har produkter som de helst ville vært foruten. MEN for å betale lønn og andre tullete utgifter MÅ man "prostituere" seg og selge noe man heller kunne være foruten.

en gitar er aldri bedre enn hvordan den er satt opp. om butikken, og det jeg kjenner Backstage, er sine varer bevisst, er det bare å inkludere en liten oppsettsjobb på hvert el-instrument.

for at en fysisk musikkbutikk skal eksistere må den ha flere kunder som kjøper enn hardcoregutten som kjøper 1 av de 10 gangene vedkommede er i butikken (og opptar tiden til de som jobber der..). en fysisk butikk vil ha ett overtak på en nettbutikk om amatøren kan se/ta på/prøve instrumentet først. det overtaket får man ALDRI om prisnivået skremmer en umusikalsk far/mor som skal kjøpe sønnen/datterens første instrument.

selg gjerne billige produkter men vær ærlig! jeg kjøper veldig mye i hos fysiske instrumentforhandlere, særlig ting jeg ikke vet hvordan er. men etter en halvsannhet eller i værste fall en løgn er jeg ute av døra før selgeren innser at han er "busted".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De rimeligste Morgan gitarene er ganske grusomme etter min erfaring, spesielt nylonstrengerne. Hvis man kikker på de som koster litt mer, er alternativene fra f.eks Walden eller Yamaha bedre gitarer etter min mening. I høyere prisklasser ville jeg rett og slett ikke vurdert en Morgan..

Det jeg ønsker meg av en gitarbutikk er at de kun tar inn gitarer de selv liker eller føler har god kvalitet og at de tar seg tid til å gjøre en setup på gitaren før de selger den og/eller utstiller den. Det viktige er ikke å ha alle modeller fra alle produsenter, men heller noen utvalgte "sikkerstikk"

Hvis butikken ikke vil ta seg bryet/kostnaden med å teste/justere/modifisere de aller rimeligste gitarene bør de heller ikke selge disse.

What he said...

Nå er jeg av den typen som gjerne tar meg en tur innom og tester litt ymse gitarer bare for morro og for kanskje å havne midt oppe i ett mulig varp.

Jeg plukker ofte opp Morgan gitarer hos den lokale pusheren da disse står så lett tilgjengelig... men det er bare å innrømme at det er det dårligste en finner i musikkbutikker.

Jeg har prøvd ok Morgan gitarer, men jevnt over så kan jeg med hånden på hjertet si at jeg har prøvd mye bedre gitarer innenfor samme prisklasse.

Kvaliteten er jevn, men dårlig har jeg inntrykk av. Ved siden av at de oftest (alltid?) er vonde å spille på, så høres de også ut som om de er dempet med puter.

Skal jeg være litt flåsete... men bare litt... så kan jeg slenge ut en påstand om at det hadde vært mer riktig om Elkjøp hadde solgt disse gitarene... til en rimeligere penge selvsagt.

Blandt rimeligere gitarer så kan en virkelig komme over gode gitarer. Yamaha synes jeg utmerker seg på dette. Spesielt på segmentet 2500,- til 5000,-. Der synes jeg de stiller voldsomt sterkt.

Kvaliteten er jevnt over veldig god. Tanglewood, Epiphone, Cort... alle disse kan en finne seg dugende gitarer til fine priser. Morgan... niks.

Personlig så synes jeg det er positivt at en butikk ikke har disse gitarene i butikkene... men det viktigste (synes jeg) er at butikkene kan gå gode for det de selger.

Det at de tar inn og selger billig tørrved med strenger til folk som ikke vet hva de kjøper har jeg ingenting til overs for. Det er heller ikke sånt som utvider kundekretsen.

Jeg liker at butikker kan litt om gitarene de har... at de kan anbefale basert på kundens kriterier... gjerne anbefale en rimeligere dersom det virker mer fornuftig for kunden.

Vel... det var dagens galle ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så rart... jeg har motsatt inntrykk av Morgan enn deg, Griffin. Jeg har, som sagt, en Morgan W670, hatt den i snart 10 år. Som kassegitarer flest, låter den bedre etter noen år. Halsen er behagelig og den låter ok. Mtp på prisen, var den et godt kjøp (den gangen).

I vinter sprakk lokket, men det hadde skjedd med hvilken som helst gitar etter den behandlingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så rart... jeg har motsatt inntrykk av Morgan enn deg, Griffin. Jeg har, som sagt, en Morgan W670, hatt den i snart 10 år. Som kassegitarer flest, låter den bedre etter noen år. Halsen er behagelig og den låter ok. Mtp på prisen, var den et godt kjøp (den gangen).

I vinter sprakk lokket, men det hadde skjedd med hvilken som helst gitar etter den behandlingen.

Kan godt være at de hadde en god periode for 10år siden... jeg utelukker heller ikke at det finnes gode gitarer fra Morgan.

Jeg kan bare konstatere at jeg har til gode å prøve en som rent kvalitetsmessig kan vurderes opp mot andre gitarer i sin prisklasse.

Jeg har ikke prøvd alle Morgan gitarer, så jeg kan kun uttale meg om de erfaringer jeg har gjort med de... så jeg utelukker ikke at en og annen "feilproduksjon" forekommer ^_^

Det kan jo sies at gitarer skal (etter mitt skjønn) låte bra... ikke ok i forhold til prisen. Finner du en gitar som låter ok til prisen så finner du lett en bedre gitar til samme pris. Yamaha anyone :)

Gitarer er for dyre til at jeg kan si "denne hørtes ok ut... så den kjøper jeg".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah.. når jeg skrev at den låt ok, mente jeg bra, at den ikke låter ræva f.eks.

Men hva forventer man av gitarer i den prisklassen (4-6k)?

Og som sagt, den har blitt mye bedre med årene, både i lyd og hals. Dette gjelder som regel de fleste akustiske gitarer, og det er vel derfor litt vanskelig å sammenligne bare ved å ha prøvd litt i en butikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Morgan 12-strengs akustisk med cutaway og preampsystem. Den låter helt grusomt. Har aldri vært borti en gitar noensinne som låter så skarpt og umusikalsk. Lokket og baksida har også bøyd seg, men det er vel fordi jeg ikke har hatt luftfukter i den. Bånda stikker av samme årsak ut på sida av halsen og lager fine kjøttsår. Kjenner derimot en kar som har en annen 6-strenger av Morgan, den låter helt kurant, varmt of fint.

Walden, Seagull og Epiphone lager akustiske gitarer i nedre prissjikte som låter og spiller atskillig bedre, etter min erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.