Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Morgan-Gitarer


Morten Larsen

Anbefalte innlegg

  • Svar 75
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Det er vel en grunn til at de aller fleste anbefaler å kjøpe brukt som første gitar. Da gjerne noe som ikke er i vinden akkurat i den perioden. :)

Tja. Jeg ville vel si at det er nettopp nybegynnere som risikerer å gå på de største feilene ved å kjøpe brukt, nettopp fordi de ikke har erfaring med spilling, ofte vet lite om gitarer, og vanligvis ikke vet hva de skal se etter. Kostnadene ved kjøp av en ny gitar kan være under 1000,- og du kan fortsatt få et ok instrument (billigste brukbare gitaren jeg vet om koster 795,- ny). Bruker du 500 kr på en brukt gitar risikerer du jo å å få noe som ikke er spillbart i det hele tatt, eller som ikke er tilpasset behovene og spillestilen din? I tillegg får du jo ikke oppfølging, veiledning eller hjelp med noe så banalt som strengeskift og stemming. Situasjonen er jo selvfølgelig en helt annen hvis du har søsken/foreldre eller nære bekjente som er virkelig drevne på gitarer, men det er det slett ikke alle som har. Jeg vil si at de små ekstra 100-lappene er verdt det for å komme i gang på en ryddig og "trygg" måte. Når man snakker om gitar nr 2, 3 eller 4 begynner man jo å få litt erfaring, ønsker etc, og da må det bare bli ut fra ønsker og behov man gjør valget om brukt vs ny.

Jeg har inntrykket av at de fleste anbefaler å kjøpe ny gitar som første gitar (i den virkelige verden, altså ikke på dette forumet. Her er vel stemningen motsatt), men skal ikke være altfor påståelig. Kanskje folk i Oslo/Akershus har for mye penger? ;)

Endret av Morten Larsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte på de rådene folk får på forumet, i første rekke. Da kommer det som en naturlig fortsettelse at man foreslår modeller etter prisnivå. Mange variabler.

Hvilken spillestil har du når du kjøper din første gitar? Jeg tror ærlig talt at noe som ser bra ut, og ikke forårsaker store praktiske problemer (f.eks. Floyd Rose kan være herk for mange), er det beste kjøpet. Så lenge det opprettholder interessen for å spille er mye gjort. Jeg klarte meg med min første Monarch strat i 7 år, og ante ikke hvor dårlig den var før jeg prøvde annet gress. :) På den tiden kunne jeg vel fått en brukt Ibanez RG550 til samme pris, noe som hadde vært en mye bedre gitar - men ikke noen garanti for at jeg hadde orket alt stresset med strengeskift og lås på den tiden.

Men som tidligere nevnt. Bra at noen kjøper nytt, ellers hadde Castor aldri hatt så mye rart. ;)

Har vært på loppemarked i Lommedalen. ;) Kan vel sammenlignes med et varehus med kraftig nedsatte priser. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken spillestil har du når du kjøper din første gitar? [...] Så lenge det opprettholder interessen for å spille er mye gjort.

Med spillestil tenkte jeg på: Ønsker du å spille klassisk gitar (ja, noen av oss har ønsket det fra de var små ;) ) så er en stålstrenger feil vei å gå. Vil du bli kongen rundt leirbålet blir nylonstrenger ofte feil, litt avhengig av alder og sjanger. Skal du spille raskest mulig på en elgitar blir en SG-modell feil i forhold til halsen, mens hvis du egentlig er ute etter litt tung rock med humbucker-lyd kan en Squier være et dumt kjøp. Ønsket om spillestil kan være der lenge før man spiller gitar, og en privatselger har oftest kun 1 type gitar å selge, og vil derfor ofte anbefale sin egen egen uavhengig av nybegynnerens reelle behov.

Det du sier med å opprettholde interessen er jeg fullstendig enig med deg i. Og det er også mitt sterkeste argument for å bruke et par 100-lapper mer på en ny gitar der man garantert får veiledning, tips og tilpassing slik at ikke alt annet ødelegger for det det egentlig handler om: Spille gitar... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er med på den at man gjerne kan kjøpe sin første gitar i en butikk, selv om man får mer for pengene på bruktmarkedet.

Og så er det en annen faktor som også spiller inn- den lokale musikksjappa setter jeg stor pris på at er der. De har enkeltstrenger, kjenner folk som kan fikse ting og tang, de låner ut en forsterker i et knipetak, og ikke minst, setter opp gitaren du kjøper, i det hele tatt.

Dette med gitaroppsettet skal man ikke kimse av, selv relativt dyre gitarer kommer "med strengene slengt på i en fei", og skal man skru selv når man ikke vet hvilken vei man skal skru, blir gitarkjøpet fort en frusterende opplevelse. Selv en rimelig gitar blir betydelig bedre etter en halvtimes fikling fra en som vet hvva han/hun driver med.

Derfor handler jeg ganske mye hos den lokale pusheren, selv om det koster meg en hundrings mer enn på nett. Men det er klart at det er kanskje andre som har større behov for å telle hundrelapper enn meg, så jeg sier ikke at det er "fasiten" for alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med spillestil tenkte jeg på: Ønsker du å spille klassisk gitar (ja, noen av oss har ønsket det fra de var små ;) ) så er en stålstrenger feil vei å gå. Vil du bli kongen rundt leirbålet blir nylonstrenger ofte feil, litt avhengig av alder og sjanger. Skal du spille raskest mulig på en elgitar blir en SG-modell feil i forhold til halsen, mens hvis du egentlig er ute etter litt tung rock med humbucker-lyd kan en Squier være et dumt kjøp. Ønsket om spillestil kan være der lenge før man spiller gitar, og en privatselger har oftest kun 1 type gitar å selge, og vil derfor ofte anbefale sin egen egen uavhengig av nybegynnerens reelle behov.

Ikke hva jeg vanligvis tenker på med spillestil, men skjønner hva du mener. :) Dog, jeg er ikke så sikker på at en "spesialisering" tidlig i karrieren er veien å gå. Jeg tror egentlig ikke så veldig mange er så utrolig bevisste på hva de vil spille at de er på utkikk etter sin første gitar som "skal ha et snev av Angus Young, samt en dose Ole Ivars." Dersom dette er tilfellet må det ha endret seg stort siden jeg startet (godt mulig). Kanskje har informasjonstilgangen ført til at mange hopper over den tidlige perioden med en røten kassegitar. Kan jo være litt skummelt å fokusere for mye på idealene i forhold til spillingen. Tror aldri jeg ville anbefalt en skikkelig fersking å velge en gitar over en annen pga relativt uviktige faktorer som lyd når det gjelder valg av første gitar - tenker da på pinglecoiler kontra humbuckere.

På den andre siden må kan man også vurdere alder, interessenivå, hvor lenge har denne trangen til å spille gitar modnet? Ikke noe fasitsvar på noe av det. Ville ikke gitt samme tips til en på 10 og en på 19.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående det å ikke ta inn Morgan gitarer, så tror jeg helt ærlig ikke du vil merke forskjell. Grunnen til at jeg mener dette er at jeg tror du kan telle på en hånd i hele historien de antall ganger en helt fersk gutt/jente kommer inn og spesifikt ber om en Morgan. Hvis du kan tilby gitarer i samme prisklasse som er tilsvarende/bedre, så vil det være nøyaktig det samme for en nybegynner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har forstått det sånn, at de dyreste morgan akustiske er gode gitarer, de som er håndlagde og utsmykket.

ellers, de jeg har prøvd.. de er ikke bra. vet ikke i hvilken prisklasse eller hvilken modell de var, men gode var de ikke:)

Jeg er forsåvidt fullstendig enig i at de dyrere Morgan-gitarene er gode (5.000-13.000,-)

På den andre siden skulle det jo bare mangle, for disse gitarene i er jo direkte konkuranse med Alhambra, Art & Lutherie, Cort, Epiphone, Fender, Furch, Godin, Hagström, Höfner, LTD, Seagull, Taylor og Walden... (i alfabetisk rekkefølge)

Jeg føler at de ikke når helt opp med noen modeller, men de gjør jo et OK forsøk. Det finnes mange dårligere kjøp, men slik jeg ser det finner du også alltid noe bedre også...

Jeg tror jeg legger diskusjonen fra min side død her med mindre det kommer noen flere revolusjonerende innspill (de er hjertelig velkomne!). Jeg tror jeg begynner å gjenta meg selv litt. ;)

Takk for alle svarene!

Endret av Morten Larsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hiver meg IKKE på diskusjonen av den grunn at jeg ikke orker lese alle innleggene.

De Morgan's jeg har prøvd har vært dårlige, MEN det er i grunn småting som kunne vært gjort slik at gitaren ville blitt mye bedre. Jeg tenker på større ting som filing av bånd slik at man ikke kutter seg på nevene når man spiller (hvorfor gjøre ikke dette!?!?!?!?! SYKT irriterende) og mindre ting som mikrofoner som ikke er festet ordentlig, og backplates som stikker utenfor hullet den skal passe i... Har bedre erfaringer med Jay turser

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere klarer kanskje å finne en annen fabrikant som leverer god kvalitet? Noen ganger vil et nytt merke være rimeligere enn tilsvarende produkter fordi produsenten må bevise at de har livets rett. Jeg kjøpte en Takamine-gitar før de ble skikkelig kjent i Norge, og det var et fantastisk instrument med god lyd og nydelig finish. Som den idioten jeg er solgte jeg den for 20 år siden, og jeg har fremdeles ikke tilgitt meg selv. Skulle jeg kjøpt en gitar i tilsvarende kvalitet i dag, måtte jeg sett på L'Arrive, Taylor eller Martin... Nå skal jeg ikke påstå at Stagg stiller i samme klasse, men jeg har prøvd et par Stagg-gitarer som har vært veldig OK i forhold til prisen.

Jeg tror det betyr mindre for en førstegangskjøper om det står Morgan, Stagg, Fender eller Banjofjøl på headstocken. Det som betyr noe er at butikken har litt ulike gitarer slik at kunden selv kan prøve, f.eks. for å kjenne bredden på forskjellige halstyper, om de liker lyden både ved akkorder og fingerspill, etc etc etc. For de som skal spille ved leirbålet betyr det kanskje mest om de kan få en pakkeløsning med gitar, gigbag og engangsgrill :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere klarer kanskje å finne en annen fabrikant som leverer god kvalitet?

Absolutt. Bare se listen på første side. Det er derfor jeg ville se om det var noe jeg hadde gått glipp av, eller om det virkelig ikke var noen vits i å ha Morgan-gitarer i butikken vår. Så langt ser det ut som taktikken jeg har kjørt så langt er den riktige for vår butikk ihvertfall. Å velge kun ut fra kvalitet for pengene og å vise for folk at det er det riktige valget hvis de er i tvil. Det blir litt flere forskjellige merker av det, men det er jo også litt av moroa. At hver eneste gitar er der for en grunn pga noe ved den som gjør den bedre enn andre tilsvarende, fremfor at den stod på en liste og fyllte ut et prissegment... :)

Da har ihvertfall jeg mitt på det tørre. Skal selvfølgelig holde øynene åpne for alt av nye merker og importører, og vi arrangerer jevnlig testspillinger av forskjellige gitarer for å være sikre på at vi gjør riktige valg. Mitt siste "funn" er vel Cort Earth 100F som er sinnsykt rå stålstrengsgitarer. Der har vi bestilt opp så mange at vi har mulighet til å selge dem til halv pris også, så da blir det jo bare enda mer for pengene. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd veldig lite Morgan- gitarer, så der har jeg null peiling. Jeg har en, en resonator, men den blir såpass spesiell at det ikke er noe å snakke om når man sammenligner kassegitarer.

Derimot har jeg hatt hendene på noen Stagger i prisklassen 2-3000, og må si at det er noe jeg ikke har noen problemer med å anbefale.

Som før nevnt, som amatør har man ikke tid og tilgang til så mange gitarer, så det blir mest at man "synes" noe om det man tilfeldigvis ramler over. Derfor finnes det sikkert gitarer som er enda mer for pengene, uten at jeg vet noe om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Derimot har jeg hatt hendene på noen Stagger i prisklassen 2-3000, og må si at det er noe jeg ikke har noen problemer med å anbefale.

Stagg SW206CETU/BK er skikkelig god. Har innebygget tuner og micpreamp med balansert utgang på xlr i tillegg til vanlig ubalansert jack. Veil er vel 2595 eller 2695kr (husker ikke nøyaktig). Det er en thin line semi-jumbo (mindre dyp klangkasse og en blanding mellom vanlig dreadnaugt og jumbo-kropp) og veldig egnet til amatør-scenebruk. De har i tillegg en 12-strengs versjon av akkurat samme gitaren (SW206CETU/12) som jeg tok med meg på Roskilde i år. Fantastisk mye moro for pengene... Er det den du har prøvd, kanskje?

Det er vel den gitaren som er absolutt best value for pengene fra Stagg. I tillegg er L400 en god les paul-kopi til 2995. Mens vi først er på vei til å spore av må jeg bare nevne at på akustisk er Fender CD-60-pakken til 1695(!)kr (ofte feilpriset av butikker til 1995) helt ekstremt bra for pengene. Bare gitaren i seg selv er verdt godt over 2000kr, og det følger jo med plekter, ekstra strengesett, dvd og reim. Den finnes også en genial Fender 12-strenger med innebygd tuner og preamp (CD-160 SE) til veil 4595,- som er helt rå. Skriver ikke de relle prisene våre da det bare ser ut som misjonering... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Jeg er ute etter å oppgradere instrumentet jeg spiller på. Min gitar er en masseprodusert gitar til 500 :o. Det har jeg lyst til å endre på.

Hvor mye i kontanter kan jeg gå opp før jeg kommer til greie/gode gitarer? Jeg er ikke ute etter en gitar til 5000 og oppover enda.

Er prat om akustisk gitar med stålstrenger jeg skal kjøpe etterhvert..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.