Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Morgan-Gitarer


Morten Larsen

Anbefalte innlegg

Tenkte å se om noen har innspill i forhold til Morgan-gitarer?

Den forrige musikkbutikken vi drev solgte vi masse Morgan (veldig masse Morgan), og det er jo Norges mest solgte gitar. Jeg eier også selv 1 Morgan-gitar (Maria) som jeg kjøpte som "elev-gitar" til klassisk gitarundervisning. Har også tidligere anbefalt gitarene (under et annet brukernavn) på forumet her.

MEN etter å ha vært rundt og spillt på det aller meste av gitarer som importeres til Norge klarer jeg allikevel ikke å finne en eneste Morgan-modell som ikke kan overgåes av en gitar i tilsvarende kvalitet til lavere pris. Derfor har vi også valgt å ikke ha noen Morgan-gitarer i basis-sortimentet i butikken vår heller (vi bestiller det opp hvis noen absolutt vil ha). En god del av gitarene kom jo også i retur med produksjonsfeil (som selvfølgelig også skjer på andre lignende kina-merker, men det virker som det er mindre på andre merker).

Allikevel synes vi det er litt spesielt at vi har en butikk med veldig sterk gitarprofil i alle prisklasser og ikke en eneste av det mestselgende gitarmerket. Hva synes dere? Skal man gå på akkord med sine egne prinsipper og følge folk flest i musikkbransjen? Evt synes dere at jeg er skvatt hakkende gal som ikke er enda mer imponert over kvaliteten?

Mvh

Morten Larsen

Backstage Musikk

Edit:

Legger ved listen jeg lagde fra innlegg #11 så tråden blir litt lettere å få oversikt over:

Her er valgene jeg har tatt så langt - Mine personlige favoritter, på høyre hånd:

Nylon:

Morgan CG10/CG14 (samme gitar, CG14 er 4SOUND sin nummerering) < Walden N350(!), Evt Cataluña C81/C61(3/4), og Stagg C546, 536 (3/4) og 516 (1/2)

Morgan Bianca < Walden N550

Morgan Camila < Alhambra 1C

Morgan Francesca < Alhambra 4p

Morgan Isabella CE < Alhambra 5p Electrificada

Morgan C200S CE < Walden N350CE

Morgan C554 SCE - Finnes forsåvidt ikke noen tilsvarende som vi vet om på markedet, og er en morsom sak. Jumbo-kropp og stålstrengs-hals på en nylon-gitar. Har man bruk for det og ikke har planer om å gå for noe dyrere som f.eks Yamaha sine nye gitarer (ikke jumbo, men stålstrengs-hals) så er jo den knall. Vi får bare aldri spørsmål om den, så har ikke tatt den inn (kan jo ikke ha alt man har lyst på heller).

Morgan MCT-2 - Veldig spesiell sak som jeg aldri har fått spørsmål om, men ser jo absolutt bra ut. Har spilt en del på den, og hvis man er ute etter en scenegitar til 3995kr er den jo topp, men de fleste ønsker en i et høyere prisskikte når de først spiller konserter.

Stål:

Morgan W-110 - Vi har ikke 3/4 stålstrenger i den prisklassen fordi vi ikke ser poenget, men bestiller opp Stagg SW201 3/4 - Opp i prisklasse er det Taylor baby, Martin LXM og Traveler, samt Walden T550

Morgan W-01CE - Se over

Morgan W104 < Stagg SW205, Fender CD60 (ferdig pakke med tuner, dvd etc som låter knall)

Morgan W104CE < Stagg SW205CETU (TU står for tuner)

Morgan W116CE < Stagg SW206CETU

Morgan W120S < Walden D350

Morgan W120S CE < Walden D350 CE

Morgan W310S < Art & Lutherie Dread Cedar / Dread Spruce (avhengig av klangen man ønsker i gitaren kommer den i to forskjellige treverk) (evt er det også walden D570, men den er 1000,- opp i pris) I tillegg Epiphone Hummingbird (litt ned i pris)

Morgan W310 SCE < Seagull Entourage Rustic QI, + evt Cort Earth-serien

Morgan W309 SCE < Samme som over, evt Seagull Rustic Mini Jumbo QI (600kr opp i pris)

Deretter kommer en del modeller som blir en for lang og ensformig liste og høyt nok opp i pris til at man må prøve dem opp mot hverandre, men følgende modeller er Morgan sine først og andre tilsvarende etterpå:

Morgan:

W509 SCE, W510 SCE, W550 SCE, W555 SCE, W557 SCE, W552 SCE

Andre:

Takamine EG-serien (Veldig spennende i prisklassen 3000-7000kr), Seagull S6-serien (både med og uten preamp 4300-6100kr), Walden 550-series og 570-series, Fender acoustics (husker ikke nr nå fordi jeg ikker er på jobben), Epiphone Acoustic, Cort SFX, CJ og EVL-serien, Taylor (big baby, 110 og 114 - Taylor-gitarene er riktignok uten preamp, så ikke direkte sammenlignbare, og 110 og 114 noen kroner opp i pris)

Deretter hopper jeg over noen litt sære og går til W900SA (9495) og til KM-serien (9995,-). De konkurrerer direkte med Taylor, Martin, Fender, Seagull, Takamine og flere. Kan man virkelig forsvare en kinaprodusert gitar i den prisklassen?

Elgitarer:

Morgan St-241 < Stagg S300 / S302 (avhengig av om man ønsker SSS eller HSS-pickuper)

Morgan St-251 (pakke) < Squier Affinity strat & Frontman 15G (pakke 030-1605-606)

Morgan St-400 < Squier Affinity (800kr ned) og hvis man skal ta i. Squier Strat Std (noen kr opp)

Morgan St-500 < Hagström F-300

Morgan SG-580 < Epiphone SG G310 (300kr billigere og betydelig bedre i mine ører) (anbefaler vavnligvis G400, men den er litt dyrere) Evt LTD Viper-50

Morgan PR-35 - Utseendemessig ingen gode i samme prisklasse som matcher, men lydmessig 3 jeg mener låter betydelig bedre: Epiphone Les Paul Standard, LTD KH-202, Hagström Deluxe

Morgan V-30 < Stagg F300 (betydelig billigere, men samme kvalitet slik jeg hører det)

Morgan LP-40 (pakke) < Epiphone Les Paul Player Pack

Morgan LP-41 < Stagg L400, Epiphone Les Paul 100

Morgan LP-43 < Epiphone Les Paul Studio

Morgan FL-35 < Stagg A-300 (Riktignok 300kr opp, men det er det verdt)

Morgan FL-60 < Ibanez AF-75TDG IV

Morgan FL-100< Ibanez AFS-95T - evt AK95 eller AG-96 (Begge 1000kr billigere og litt mer lettspilte for meg)

Mogan Mastercaster - Har ærlig talt ikke spilt på den, men hørt at den låter mest "strat" lydmessig. Prismessig koster den det samme som Fender Standard Stratocaster eller Fender Standard Telecaster, så jeg ville valgt en av dem i stedet, men på akkurat denne gitaren vil jeg ikke være for bastant før jeg har hørt den.

Endret av Morten Larsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 75
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg synes ikke dere trenger å ta inn morgan. Jeg har bare tittet inn gjennom vinduet i butikken deres. Og likte det jeg så. At det var en butikk med litt mer eksklusiv kvalitet. Min lokale butikk har bare morgan, tension og andre billigmerker. Så jeg går aldri inn der for å se på gitar. Går der kun hvis jeg skal ha kabler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morgan gir jo en del for pengene, og selger derav mye.. Men har du en gitar som har tilsvarende kvalitet og lavere pris så er det jo ikke noe å lure på?

Det er godt det er noen butikker som satser på skikkelige gitarer. Jeg personlig er lei av å aldri ha mulighet til å prøve ut ting fordi butikkene ikke har råd til å ha det på lager(noe som heldigvis begrenser impulskjøpene mine).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både jeg og min søster har Morgan gitarer , akustiske med mikrofon. Vi er begge kjempegodt fornøyd med våre i forhold til prisen. begge ble kjøpt ny til halvparten av Veiledende pris, til veiledende hadde jeg ikke vært så fornøyd. men herlige gitarer til god pris og god lyd:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg synes det er betenkelig at en som driver en annen musikkforretning (dvs. konkurrent) kommer ut og snakker dritt om et annet gitarmerke, fortjent eller ikke.

Synes alvorlig talt at du Mr. Morten Larsen kan ta disse tingene på butikken din sin hjemmeside heller....

(Har forsåvidt ikke vært interessert nok til å sjekke om du har noen...)

Forumet her minner mest om en butikk sin nettside nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men for å svare på spørsmålet som stilles: :)

Min første gitar var en Morgan Legend Stratocaster, nydelig rød farge, og mer enn god nok i massevis til meg som aldri hadde tatt i en gitar før.

Solgte den etterhvert, men angrer litt, kunne godt beholdt den.

Kjøpte den veldig billig, og solgte den for litt mer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg synes det er betenkelig at en som driver en annen musikkforretning (dvs. konkurrent) kommer ut og snakker dritt om et annet gitarmerke, fortjent eller ikke.

Synes alvorlig talt at du Mr. Morten Larsen kan ta disse tingene på butikken din sin hjemmeside heller....

(Har forsåvidt ikke vært interessert nok til å sjekke om du har noen...)

Forumet her minner mest om en butikk sin nettside nå...

Spennende at du kommer med innspill, men litt info:

Morgan er en gitarprodusent og en leverandør av oss på lik linje med alle andre leverandører. (dvs ikke en butikk) Dvs at vi ikke har noen økonomisk interesse av å velge et annet merke fremfor dette merket, og ingen leverandører i musikkbransjen har avtaler som gjør at man ikke skal ha andre importørers varer i butikken. Vi driver pr dags dato ikke med egenimport av en eneste gitar, og kjøper alle våre gitarer fra tilsvarende leverandører som Morgan. Har heller ikke rakket ned på gitarene, men diskutert kritisk hvorvidt gitarene er bedre enn andre gitarer i samme prisklasse. Skjønner ikke helt hvor egeninteressen min skulle være i å rakke ned på gitarene. Jeg er interresert i å kanskje ta dem inn i butikken, men har ingen personlige argumenter for å gjøre det, så derfor vil jeg høre hvor stor interessen er.

Skjønner ikke helt at du mener forumet ser ut som en butikk sin nettside. Jeg har vært og diskutert saklig i diverse tråder der jeg føler jeg har noe å bidra med. Mulig jeg har vært litt i overkant aktiv fordi jeg er sykemeldt etter Roskilde-festivalen og ikke har mye annet å drive med, men det er ikke ulovlig sist jeg sjekket. Ønsker deg en god dag videre.

Til dere andre:

Gøy å høre hva andre synes. Er jo en selvfølge at norges mest solgte gitar har mange fornøyde brukere. Noen som har sammenligningsgrunnlag mot tilsvarende gitarer i samme prisklasse (Walden, Alhambra, Art&Lutherie, Takamine, Squier, Epiphone, Stagg etc.)

Endret av Morten Larsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morgan er mye gitar for pengene, ingen tvil :) Har selv en Morgan akustisk som er mer lettspilt enn mange elgitarer. Det skal vel godt gjøres å finne en norsk musikkforretning som ikke har Morgan, så dere trenger vel ikke ta inn Morgan. Men det er som sagt norges mest solgte merke, så det kunne vel vært lurt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Aslak:

Lurt er jo forsåvidt en sak, men vi har bestemt oss for å bare ta gitarer der vi kan skylde på oss selv hvis noen ikke er fornøyde. På lang sikt kan det kanskje vise seg å være det beste? Hvilken modell har du? Er det en utgått eller ny en?

Vil veldig gjerne ha kritiske innspill, og hvis noen mener at morgan-gitaren listet opp nedenforer et bedre valg, så revurderer vi det mer enn gjerne. Jeg har som sagt spillt på alle disse gitarene, men gitarvalg er ikke noe som bør gjøres av en enkeltperson heller, så jeg er veldig åpen for forslag og gode argumenter. Si også ifra hvis det er noen klare pris-feil i lista mi som gjør den urimelig, men såvidt jeg kan se har jeg bare valgt tilsvarende eller billigere gitarer fra andre merker. Håper dette ikke fremstår som veldig nedsettende mot Morgan-gitarene. De er som sagt gode gitarer, men spørsmålet er om de er BEST (i forhold til prisen). Jeg mener de beste gitarene jeg har spilt på i Norge i diverse prisklasser er:

Her er valgene jeg har tatt så langt - Mine personlige favoritter, på høyre hånd:

Nylon:

Morgan CG10/CG14 (samme gitar, CG14 er 4SOUND sin nummerering) < Walden N350(!), Evt Cataluña C81/C61(3/4), og Stagg C546, 536 (3/4) og 516 (1/2)

Morgan Bianca < Walden N550

Morgan Camila < Alhambra 1C

Morgan Francesca < Alhambra 4p

Morgan Isabella CE < Alhambra 5p Electrificada

Morgan C200S CE < Walden N350CE

Morgan C554 SCE - Finnes forsåvidt ikke noen tilsvarende som vi vet om på markedet, og er en morsom sak. Jumbo-kropp og stålstrengs-hals på en nylon-gitar. Har man bruk for det og ikke har planer om å gå for noe dyrere som f.eks Yamaha sine nye gitarer (ikke jumbo, men stålstrengs-hals) så er jo den knall. Vi får bare aldri spørsmål om den, så har ikke tatt den inn (kan jo ikke ha alt man har lyst på heller).

Morgan MCT-2 - Veldig spesiell sak som jeg aldri har fått spørsmål om, men ser jo absolutt bra ut. Har spilt en del på den, og hvis man er ute etter en scenegitar til 3995kr er den jo topp, men de fleste ønsker en i et høyere prisskikte når de først spiller konserter.

Stål:

Morgan W-110 - Vi har ikke 3/4 stålstrenger i den prisklassen fordi vi ikke ser poenget, men bestiller opp Stagg SW201 3/4 - Opp i prisklasse er det Taylor baby, Martin LXM og Traveler, samt Walden T550

Morgan W-01CE - Se over

Morgan W104 < Stagg SW205, Fender CD60 (ferdig pakke med tuner, dvd etc som låter knall)

Morgan W104CE < Stagg SW205CETU (TU står for tuner)

Morgan W116CE < Stagg SW206CETU

Morgan W120S < Walden D350

Morgan W120S CE < Walden D350 CE

Morgan W310S < Art & Lutherie Dread Cedar / Dread Spruce (avhengig av klangen man ønsker i gitaren kommer den i to forskjellige treverk) (evt er det også walden D570, men den er 1000,- opp i pris) I tillegg Epiphone Hummingbird (litt ned i pris)

Morgan W310 SCE < Seagull Entourage Rustic QI, + evt Cort Earth-serien

Morgan W309 SCE < Samme som over, evt Seagull Rustic Mini Jumbo QI (600kr opp i pris)

Deretter kommer en del modeller som blir en for lang og ensformig liste og høyt nok opp i pris til at man må prøve dem opp mot hverandre, men følgende modeller er Morgan sine først og andre tilsvarende etterpå:

Morgan:

W509 SCE, W510 SCE, W550 SCE, W555 SCE, W557 SCE, W552 SCE

Andre:

Takamine EG-serien (Veldig spennende i prisklassen 3000-7000kr), Seagull S6-serien (både med og uten preamp 4300-6100kr), Walden 550-series og 570-series, Fender acoustics (husker ikke nr nå fordi jeg ikker er på jobben), Epiphone Acoustic, Cort SFX, CJ og EVL-serien, Taylor (big baby, 110 og 114 - Taylor-gitarene er riktignok uten preamp, så ikke direkte sammenlignbare, og 110 og 114 noen kroner opp i pris)

Deretter hopper jeg over noen litt sære og går til W900SA (9495) og til KM-serien (9995,-). De konkurrerer direkte med Taylor, Martin, Fender, Seagull, Takamine og flere. Kan man virkelig forsvare en kinaprodusert gitar i den prisklassen?

Elgitarer:

Morgan St-241 < Stagg S300 / S302 (avhengig av om man ønsker SSS eller HSS-pickuper)

Morgan St-251 (pakke) < Squier Affinity strat & Frontman 15G (pakke 030-1605-606)

Morgan St-400 < Squier Affinity (800kr ned) og hvis man skal ta i. Squier Strat Std (noen kr opp)

Morgan St-500 < Hagström F-300

Morgan SG-580 < Epiphone SG G310 (300kr billigere og betydelig bedre i mine ører) (anbefaler vavnligvis G400, men den er litt dyrere) Evt LTD Viper-50

Morgan PR-35 - Utseendemessig ingen gode i samme prisklasse som matcher, men lydmessig 3 jeg mener låter betydelig bedre: Epiphone Les Paul Standard, LTD KH-202, Hagström Deluxe

Morgan V-30 < Stagg F300 (betydelig billigere, men samme kvalitet slik jeg hører det)

Morgan LP-40 (pakke) < Epiphone Les Paul Player Pack

Morgan LP-41 < Stagg L400, Epiphone Les Paul 100

Morgan LP-43 < Epiphone Les Paul Studio

Morgan FL-35 < Stagg A-300 (Riktignok 300kr opp, men det er det verdt)

Morgan FL-60 < Ibanez AF-75TDG IV

Morgan FL-100< Ibanez AFS-95T - evt AK95 eller AG-96 (Begge 1000kr billigere og litt mer lettspilte for meg)

Mogan Mastercaster - Har ærlig talt ikke spilt på den, men hørt at den låter mest "strat" lydmessig. Prismessig koster den det samme som Fender Standard Stratocaster eller Fender Standard Telecaster, så jeg ville valgt en av dem i stedet, men på akkurat denne gitaren vil jeg ikke være for bastant før jeg har hørt den.

Edit: La til elgitarene på listen. Fortsatt veldig interessert i innspill på hvilke gitarer jeg evt tar feil på, eller hvis det finnes enda bedre alternativer!

Endret av Morten Larsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det kan kanskje være det beste, har mest erfaring med elgitarene. Man finner lett bedre gitarer i samme prisklasse, feks. Squier.

Jeg har en svart KM-10, den tidligere toppmodellen. Fikk denne til halv pris(5 000) da den gikk ut. Man finner nok ganske bedre gitarer enn denne til 10 000, men jeg fikk den altså til 5 000. Ganske "utsmykket", veldig god hals, god mikrofon og veldig fin akustisk tone. Men som sagt, skulle jeg kjøpt ny akustisk til 10 000, hadde jeg neppe gått for denne ;)

Forresten veldig bra liste og sammenligning :D

Er det forresten noen her som har prøvd denne Vidar Busk signaturmodellen, Mastercaster?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De rimeligste Morgan gitarene er ganske grusomme etter min erfaring, spesielt nylonstrengerne. Hvis man kikker på de som koster litt mer, er alternativene fra f.eks Walden eller Yamaha bedre gitarer etter min mening. I høyere prisklasser ville jeg rett og slett ikke vurdert en Morgan..

Det jeg ønsker meg av en gitarbutikk er at de kun tar inn gitarer de selv liker eller føler har god kvalitet og at de tar seg tid til å gjøre en setup på gitaren før de selger den og/eller utstiller den. Det viktige er ikke å ha alle modeller fra alle produsenter, men heller noen utvalgte "sikkerstikk"

Hvis butikken ikke vil ta seg bryet/kostnaden med å teste/justere/modifisere de aller rimeligste gitarene bør de heller ikke selge disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg har selv en Elgitar som er av merke Morgan. Men, dette var ikke ett bevisst valg som nybegynner, det var heller selger som mente at dette var den rette gitaren for meg. Eg tror kanskje de fleste nybegynnere ikke ser etter et visst merke når de skal finne sin første gitar, men heller på pris. Så hvis du kan tilby en gitar som er bedre men alikavel billigere ser jeg ingen grunn til å ta inn disse gitarene.

Jeg var egentlig fast bestemt på å IKKe kjøpe en morgan gitar etter å ha vært på disse forumene, men endte alikavel opp med det pågrunn av en dyktig og kunnskapsrik selger :) Og, angrer ikke.

Men, det er jo opp til deg og kundene dine, jeg jobber selv innenfor salg(mat, helt annen kategori :)) og vil alltid prøve å møte kunden sine ønsker. Hvis du har etterspørsel på disse gitarene så ser jeg ingen grunn til at du ikke skal ha de, selv om du mener de er dårligere(?) enn andre. Men, så sant kundene ikke går andre steder men heller velger det du anbefaler så er jo den grei :)

Dag

Endret av dchwel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri vært fornøyd i det jeg har tatt i en morgan gitar. Syntes ikke det er noe gode gitarer. Har hørt at det er utrolig dårlig kvalitetskontroll - dette kom fra en som driver en annen musikksjappe (så jeg vet egentlig ikke noe om det). Jeg har ikke satt meg nok inn i morgan til å dømme dem, men liker ikke de jeg har prøvd. Squier derimot har jeg nydlig erfaring med. Selv om jeg ikke syntes at min gamle squier er noe særlig nå var jeg storfornøyd som nybeggyner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.