Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Morgan-Gitarer


Morten Larsen

Anbefalte innlegg

Dette er jo forsåvidt helt utenfor temaet for denne tråden og bør taes i en egen tråd, men svarer allikevel. ;)

Jeg synes Art & Lutherie Dreadnaught Cedar gir en helt fantastisk lyd for 3695,- veil.

Kanadisk produsert på Godinfabrikken (samme fabrikken som Seagull, Godin etc) og veldig "usminket" i lyden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 75
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg har hatt en Morgan akk.gitar i prisklassen cirka 10.000,-. Den var faktisk ganske bra! Måtte selge den da, for å få råd til en MacBook. Morgan er som regel fint for nybegynnere..

Testet en fin gitar på godlyd her en dag. Cole Clark, fra Australia. http://www.fuzz.se/main.asp?go=9&src=9...m=2&aid=634

De hadde en modell inne til cirka 6-7 tusen som fungerte fett! Kan godt være noen har nevnt dette allerede, jeg skumleste bare tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo forsåvidt helt utenfor temaet for denne tråden og bør taes i en egen tråd, men svarer allikevel. ;)

Jeg synes Art & Lutherie Dreadnaught Cedar gir en helt fantastisk lyd for 3695,- veil.

Kanadisk produsert på Godinfabrikken (samme fabrikken som Seagull, Godin etc) og veldig "usminket" i lyden.

Helt enig! Art & Lutherie er helt vanvittig mye gitar til den prisen. Det samme kan sies om Seagull! Begge disse merkene eies vel av Godin, gjør de ikke? Flotte gitarer, i hvert fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan muligens oppstå misforståelser angående kvaliteten på Morgan gitarer,siden det finnes to ulike produsenter:

http://www.morganinstrument.com/

http://www.morganguitars.com/

Det er jo et godt poeng. Diskusjonen gjelder de instrumentene man finner på morganinstrument.com

Forskjellen kort oppsummert:

morganinstrument - norskeid og kinaprodusert

morganguitars - kanadisk eid og kanadisk produsert

Det er førstnevnte som hovedsaklig selges i Norge.

Helt enig! Art & Lutherie er helt vanvittig mye gitar til den prisen. Det samme kan sies om Seagull! Begge disse merkene eies vel av Godin, gjør de ikke? Flotte gitarer, i hvert fall.

Det stemmer at både Art & Lutherie og Seagull produseres på Godin-fabrikken i Canada. I tillegg produserer de følgende også disse merkene:

SR (forsterkere), Godin, Richmond, Simon & Patrick, Norman og Lapatrie.

Har bare spilt på Art & Lutherie, Seagull, Godin og Simon & Patrick, men de er jo helt geniale, og jeg kan ikke seg for meg at de andre merkene deres er noe dårligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke se du har nevnt W670 (er de CE de heter med cutaway og mic?), noen grunn til at du ikke nevnt den?

Jeg er fornøyd med mitt eksemplar, til den prisen.

Jeg har desverre ikke spilt mange andre gitarer i den prisklassen, så jeg kan ikke sammenligne med noe.

Den første gitaren jeg kjøpte for 12 år siden, var en billigere Morgan, mener den kostet rundt 2000 på den tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke se du har nevnt W670 (er de CE de heter med cutaway og mic?), noen grunn til at du ikke nevnt den?

Jeg er fornøyd med mitt eksemplar, til den prisen.

Jeg har desverre ikke spilt mange andre gitarer i den prisklassen, så jeg kan ikke sammenligne med noe.

Den første gitaren jeg kjøpte for 12 år siden, var en billigere Morgan, mener den kostet rundt 2000 på den tiden.

Grunnen til at jeg ikke har nevnt den er at det er en utgått modell. (forbehold om at jeg husker feil? Bare send meg en link hvis du finner ut av noe annet.)

Finner du den noe sted til salgs så skal jeg gjerne finne et eksemplar og sammenligne med nye modeller, men jeg mener å huske at denne gikk ut av produksjon i 2006-2007?

CE er den aller vanligste betegnelsen på gitarer med cutaway og preamp (Cutaway Electric).

TU betyr gjerne at den har innebygget tuner. (dvs Stagg SW206CETU/12 BK blir Western 206 Cutaway Electric Tuner i sort med 12 strenger)

På merker som prøver å skille seg ut og fremstå som mer eksklusive bruker de gjerne andre betegnelser for å skille seg litt ut fra "kinamåten" å merke gitarer på. (seagull bruker gjeren Q1 (eller tilsvarene) fremfor E for å vise at det er deres egen Godin Quantum 1-preamp, mens Taylor er litt mindre jålete og bruker faktisk E for alle preamp systemer på tross av at 3XX-serien og oppover har et helt annerledes og mye bedre mikrofonsystem enn 1XX og 2XX. Det er heller ingen synlige forskjeller mtp på preamp, så de tenker at folk hører forskjellen når de prøver gitarene i stedet.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Tenkte å se om noen har innspill i forhold til Morgan-gitarer?

Har ikke egentlig noen formening om hva du bør ha av alt det er mulig å få tak i.

Men, ett tips. Det å få tak i gode slimline elektro-akustiske er en utfordring. Godin finnes naturligvis, for de som vil legge 13 til 18 lapper i gitaren.

Morgan har et meget bra alternativ i sin modell MWT-1. Den er like snerten å ha på kroppen som en Telecaster, og i en PA låter den som en Martin Jumbo.

Ta inn en slik, sett den opp skikkelig med lav action og 0,11 strenger, huk den på en PA, og jeg garanterer deg at du får deg en gitar som selger til 4 lapper.

B)

Og skulle du brenne inne med den, så kjøper jeg den. Greit å ha en ekstra....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke egentlig noen formening om hva du bør ha av alt det er mulig å få tak i.

Men, ett tips. Det å få tak i gode slimline elektro-akustiske er en utfordring. Godin finnes naturligvis, for de som vil legge 13 til 18 lapper i gitaren.

Morgan har et meget bra alternativ i sin modell MWT-1. Den er like snerten å ha på kroppen som en Telecaster, og i en PA låter den som en Martin Jumbo.

Ta inn en slik, sett den opp skikkelig med lav action og 0,11 strenger, huk den på en PA, og jeg garanterer deg at du får deg en gitar som selger til 4 lapper.

B)

Og skulle du brenne inne med den, så kjøper jeg den. Greit å ha en ekstra....

Jeg er forsåvidt enig med deg at det er en av de mest spennende modellene Morgan har. :) Godt forslag. De har jo i bunn og grunn kopiert Godin og tilsvarene og lagd dem på skikkelig lavt budsjett, og lavere kvalitet, men allikevel mye for pengene. Dilemmaet der er om man skal ha inne en gitar som er veldig tøff, men som har et veldig begrenset bruksområde. Den låter fint på PA (Martin Jumbo er nok å sette det litt på spissen, men absolutt fin lyd), men pga den begrensede akustiske lyden blir det kun som en konsert-gitar. De som skal ha en konsert-gitar pleier som oftest å gå for en annen type gitar (fordi de føler de trenger en annen gitar i tillegg og ikke vil kjøpe dobbelt) til ca den prisen og heller slenge på en feedback destroyer (som gjerne er tilgjengelig der de spiller konsert), og da blir kjøpegruppa veldig liten i forhold til andre gitarer. Man skal jo ha sære ting, men alt i bransjen er jo en avveining, og i bunn og grunn blir det jo slik at når man tar inn en gitar velger man å ikke ta inn en annen. Vi har litt over 100 gitarer stående fra ca 20 forskjellige merker og jeg kommer ikke på en eneste gitar i farten som jeg har lyst til å kaste ut på bekostning av en slik en. ;)

Men jeg må jo bare si meg enig i at hvis det er akkurat en slik en man vil ha er det veldig lite annet å velge mellom, så det er nok det beste forslaget som har kommet så langt i tråden tror jeg. :) Et annet argument for å ikke ha den inne er at absolutt alle som har planer om å kjøpe en sånn gitar vet nøyaktig hva de er ute etter, og da kan jeg jo bare bestille den opp på 2 dager for kunden og han/hun er sikker på at han/hun får en helt ny og ubrukt en (og kan selvfølgelig velge å ikke kjøpe den hvis man vil det). De fleste foretrekker det på så spesielle ting etter min erfaring. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et annet argument for å ikke ha den inne er at absolutt alle som har planer om å kjøpe en sånn gitar vet nøyaktig hva de er ute etter, og da kan jeg jo bare bestille den opp på 2 dager for kunden og han/hun er sikker på at han/hun får en helt ny og ubrukt en (og kan selvfølgelig velge å ikke kjøpe den hvis man vil det). De fleste foretrekker det på så spesielle ting etter min erfaring. :)

Nå kan jeg bare snakke for meg selv. Men i mitt tilfelle så oppsto dette kjøpet som et resultat av nettopp det at jeg ikke visste hva jeg ville ha. Jeg visste bare at jeg var lei av å stå på scenen i timesvis med en fullsize akkert på magan. Da jeg prøvde MWT'en første gang, hang den ensom og forlatt med 0,10 strenger og altfor høy aksjon. Jeg var innom og snuste på den flere ganger pga den fysiske størrelsen, men det var først da selgeren la seg litt i selen, satte den opp skikkelig med nye strenger og koblet den til en PA, at jeg kjøpte den. Så tok jeg den hjem og slipte ned sadelen for bedre aksjon, justerte trussen og fikk den omtrent som en Tele, og nå har jeg tilnærmet en Tele å spille på, med lyd som en akustisk. Relief! Ergo er min erfaring at om du gjør en slik opplevelse tilgjengelig, så vil du kunne selge slike på impuls til folk som faktisk ikke vet at de vil ha glede av en slik, og derfor ikke leter etter den. :D

Edit : Og 1 ting til.... I mine øyne er den viktigste grunnen til at det fremdeles finnes gitarforretninger nettopp det at man får prøve ut nye ting, samt at jeg for min del ikke liker å kjøpe et instrument jeg ikke har prøvd fysisk. Hadde det ikke vært for nettopp det, så hadde jo alle bare handlet på nett..... B)

Endret av Tommern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edit : Og 1 ting til.... I mine øyne er den viktigste grunnen til at det fremdeles finnes gitarforretninger nettopp det at man får prøve ut nye ting, samt at jeg for min del ikke liker å kjøpe et instrument jeg ikke har prøvd fysisk. Hadde det ikke vært for nettopp det, så hadde jo alle bare handlet på nett..... B)

Du sier mye fornuftig, og særlig den delen jeg har sitert. :) Nettopp det er jeg helt enig i, og derfor sa jeg også at jeg ville bestilt den opp helt uforpliktende for kunden så han/hun kunne prøve den helt fritt før de evt kjøpte den. Men for alle bedrifter handler det om hvorvidt man skal binde opp kapital eller ikke. Nå vasser selvfølgelig alle vi musikkbutikker i penger, men la opp anta at enhver bedrift har begrenset fri kapital til morsomme prosjekter som dette. Da vil man til slutt, hvis man bestiller opp alt mulig sånt på eget initiativ fremfor å vente på en kunde som er interessert miste muligheten til å yte den ekstra servicen fordi det rett og slett er kjøpt inn f.eks 20 tilsvarende "treige" varer (tøffe, men tar lang tid å omsette sammenlignet med andre tilsvarende). Er det tomt for ekstra penger til å bestille opp uforpliktende for kunder har man plutselig bare de instrumentene som står i butikken å selge i stedet for en teoretisk mulighet til å skaffe hva som helst. Hva om du heller ville ha Godin-varianten og ville prøve den først? :) Men som sagt er jeg helt enig med deg, og nettopp derfor har jeg den ikke inne...

Endret av Morten Larsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker ikke Morgan-gitarer. De har et villedende navn (jmf. bilmerket hvilket representerer en helt annen kvalitet), en ekstremt lav byggekvalitet som gjennomsyrer gitaren og ikke minst merkelig hardware. Jeg er ingen gitarsnobb, og jeg har på ingen måte noe imot billig gitarer (sikler på en squier for øyeblikket), men morgan er noe av det verste jeg ser i en gitarbutikk. Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har tatt meg selv i å tenke på hvor dårlig inntrykk førstegangsspillere må få av gitarinstrumentet etter møte med disse gitarene. Jeg unner dem absolutt ingenting, og jeg har svært lite til overs for dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker ikke Morgan-gitarer. De har et villedende navn (jmf. bilmerket hvilket representerer en helt annen kvalitet), en ekstremt lav byggekvalitet som gjennomsyrer gitaren og ikke minst merkelig hardware. Jeg er ingen gitarsnobb, og jeg har på ingen måte noe imot billig gitarer (sikler på en squier for øyeblikket), men morgan er noe av det verste jeg ser i en gitarbutikk. Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har tatt meg selv i å tenke på hvor dårlig inntrykk førstegangsspillere må få av gitarinstrumentet etter møte med disse gitarene. Jeg unner dem absolutt ingenting, og jeg har svært lite til overs for dem.

Generelt sett, utgjør generalisering en begrensning for den som bærer på den. Om man har som grunninnstilling at en gitt logo er forbundet med crap, så garanterer jeg deg at du kommer til å gå glipp av mye her i livet. Heldigvis for deg, er du i så fall den eneste som ikke vet om det.... B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.