Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Morgan-Gitarer


Morten Larsen

Anbefalte innlegg

Hvis du har etterspørsel på disse gitarene så ser jeg ingen grunn til at du ikke skal ha de, selv om du mener de er dårligere(?) enn andre.

Det er absolutt et stort marked for gitarene, og vi kunne solgt dem, men det er veldig få kunder som faktisk savner dem (vi har jo alternativer til alle modellene). Min erfaring er at kundene i 90% av tilfellene (ved gitarkjøp under 5000kr) hører på den som står i butikken og anbefaler en gitar, og da er det viktigst for meg at jeg sier nøyaktig hva jeg mener, for hvis ikke blir man alltid konfrontert med det i ettertid. Hvis noen kunder vil ha Morgan-gitarer bestiller vi det jo gjerne opp for dem. Har aldri nektet en person å kjøpe en vare, men har noen ganger frarådet det og anbefalt noe annet til samme prisen.

Har hørt at det er utrolig dårlig kvalitetskontroll

Det er ikke sånn at Morgan har noe merkbart dårlig kvalitetskontroll, men det er klart at ved masseproduksjon på fabrikken i Kina dukker det ofte opp små feil som ikke er lette å se ved kvalitetssjekken, og som utvikler seg over tid (på båten fra Kina til butikk, og hjemme hos eieren. Noen produsenter i samme prisklasse har veldig lave feilprosenter slik som Stagg, Walden og Cataluña. Squier og Epiphone er i en klasse for seg når det kommer til det. Men alle gjør feil i produksjon, og noen har grundigere rutiner for kvalitetskontroll enn andre. Som sagt er ikke Morgan veldig dårlig, men det viktigste spørsmålet er ikke hvorvidt de er bra, men heller om de er BEST.

Har forresten oppdatert listen til å inkludere elgitarer nå, og vil veldig gjerne ha flere innspill fra dere som tross alt er brukerne. Noen som har prøvd begge 2 av alternativene mine på noen av gitarene? Bare fordi jeg foretrekker noe gjør det jo ikke riktig, og jeg vil gjerne bli rettet på hvis noen er uenige. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 75
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg synes det er veldig fint at du/dere faktisk spør oss gitarister hva vi vil ha i butikken. Jeg gikk inn i min lokale butikk og spurte hvorfor de ikke hadde D'addario strenger. Svaret var at en tidligere annsatt mente at D'addario strengene var så mye dårligere enn Rocker strenger. Så derfor hadde de ikke D'addario. Noe som jeg ikke kan forstå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der har du fått med elgitarene også på listen ja - veldig bra liste ;)

Har hatt noen elever som har hatt St-400. Etter min mening helt grei å spille på, lyden ganske slapp. Den koster 2995 på hjemmesiden til Morgan. En Squier Standard Strat på Sound1 koster 2800, Squieren er IMO ett bedre kjøp ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Aslak:

Jeg er enig i at Squier Standard Strat (og den nye Affinity strat som er litt billigere) har en litt tightere lyd og også litt mer lettspillt. I lista mi står forresten Squier Std Strat som litt dyrere enn Morgan ST-400 fordi hele listen er basert på veiledende pris (eneste fornuftige måten jeg fant å sortere etter da utsalgspriser varierer med kampanjer etc).

@Vampyro:

Hyggelig å høre. D'addario er jo bransjestandard i de fleste markeder, og ville vært veldig rart om vi ikke skulle hatt det, men det er klart at vi også har enkeltmerker som vi anbefaler dersom noen spør. På klassisk gitar synes jeg f.eks at de nye Sevilla-strengene er helt topp!

Er BTW veldig interessert i å høre mer fra både TheGibsonMan og Askret. Dere virket som dere hadde meninger om enkelte Morgan-gitarer som er bedre enn konkurrentene? Håper det blir lettere for dere å evt si hvilke når jeg har satt opp listen over mine personlige valg?

Haarball - du foretrakk de akustiske fremfor elgitarene (jeg er forsåvidt også enig med deg der. Kvaliteten på de akustiske gitarene er jevnere og ganske bra). Hvilke modeller synes du evt er bedre enn tilsvarende fra andre leverandører?

Noen flere som har innspill til favorittgitar? Vil gjerne ha det så konkret som mulig og gjerne med forklaring på hvorfor gitaren evt er bedre, selv om det selvfølgelig er interessant med generelle tendenser også, så åpen for alt.

Si også ifra hvis jeg skal begrunne valget mitt på enkelte gitarer der dere evt er i tvil (alt fra byggekvalitet, lyd, og spillbarhet til utseende og pris).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En butikk uten morgan er en fin butikk:)

ALLE morgan-gitarene jeg har prøvd har vært kjipe, noen direkte vonde å spille på.

Har ikke oversikt over hvilke modeller jeg har prøvd, men regner med at det stort sett har vært de billige. Håper ihvertfall at de var billige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haarball - du foretrakk de akustiske fremfor elgitarene (jeg er forsåvidt også enig med deg der. Kvaliteten på de akustiske gitarene er jevnere og ganske bra). Hvilke modeller synes du evt er bedre enn tilsvarende fra andre leverandører?

Har ikke noe modellnr. på noe som helst av hva jeg liker og ikke liker, men har prøvd en del akustiske (tenker da på stålstrenger) av forskjellige merker og også da av dyrere modeller, men liker bedre å spille på min egen Morgan. Dette kan jo selvfølgelig bare være at jeg er vant til den, og ikke er noe særlig kresen på lyden på stålstrengere ettersom jeg ikke spiller så ekstremt mye på det.

Litt OT til deg Morten:

Tar dere inn Ernie Ball Classic? Tenker da på de som er "pure nickelwound" altså kun med nikkel og ikke noe legering. og eventuellt hvor mye dere skulle hatt for dem? Vet du ikke hva jeg snakker om så kan strengene letes fram på Sound1.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En butikk uten morgan er en fin butikk:)

ALLE morgan-gitarene jeg har prøvd har vært kjipe, noen direkte vonde å spille på.

Har ikke oversikt over hvilke modeller jeg har prøvd, men regner med at det stort sett har vært de billige. Håper ihvertfall at de var billige.

Hehe. Du er litt kritisk av deg, Håkon. ;) Er det vestlandslufta som har gjort det? Regner med at du har vært ute for noen av gitarelevene på musikkskolen som kommer drassende med skikkelige mandagseksemplarer av Morgan-gitarene og lurer på hvorfor de ikke låter som Eric Clapton? Jeg har ihvertfall hatt noen av dem da jeg underviste mye. :D Det er jo selvfølgelig en del gitarene som er verdt pengene, men det store dilemmaet er at det finnes alltid (i mine øyne) et enda bedre valg.

Litt OT til deg Morten:

Tar dere inn Ernie Ball Classic?

Ja, vi tar dem absolutt inn. Kommer til å bygge mye på strengesamlinga vår utover høsten. Har vel rundt 60 forskjellige strengetyper nå og regner med å utvide til ca 100 utover høsten. Må bare få alt på plass først. Akkurat nå er ikke classic inne på lager (kun slinky i alle størrelser, beefy slinky, coated og selvfølgelig alle de andre merkene), men vi bestiller det opp. Hvis du ønsker store kvanta går det an å kjøpe hele esker (eller halve) også selvfølgelig.

Dette kan jo selvfølgelig bare være at jeg er vant til den, og ikke er noe særlig kresen på lyden på stålstrengere ettersom jeg ikke spiller så ekstremt mye på det.

Det er godt mulig at det er en vanesak. Man blir jo veldig glad i sin egen gitar. Det er også mulig at du har prøvd "feil" andre stålstrengere eller at du har helt fullstendig rett. Siden du spurte om vi tar inn Ernie Ball Classic regner jeg med at du holder til i nærheten. Hvis du først er innom butikken kan du bare ta med gitaren din og ta en runde med A/B-testing mot mine favoritter til samme pris, så prøver jeg gjerne gitaren din også. :D Alltid gøy å ta en liten gitarprat.

Endret av Morten Larsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe av problemet for oss "vanlige dødelige" som tjener penger /studerer/jobber andre steder enn å fikle med gitarer hele dagen, er at vi ikke har prøvd nok gitarer, av den grunn at vi ikke har tilgang til så mange gitarer. Vi prøver en gitar her, en gitar der, og så gjør vi oss opp en mer eller mindre kvalifisert mening basert på det.

Det blir noe helt annet en en som har mulighet til å prøve hele serier med gitarer fra samme produsent, og mange forskjellige modeller. Som en person som jobber i en butikk, for eksempel. Det er helt greit at du spør, Herr Larsen, men egentlig er du vel best kvalifisert til å svare på spørsmålet selv?

En rimelig gitar blir aldri noe annet enn en rimelig gitar, selv om man kan få opp spillbarhet vesentlig hvis man er i stand til å justere, file og mekker litt selv med gitaren, og vet hva man driver med. Det er det de færreste nyebgynnere som kan, så derfor blir kriterier for en grei nybegynnergitar for meg slik at den bør ha brukbar stemmehøyde, anstendige stemmeskruer, stemme i båndene, og ha rett hals. Utseende, lyd og slikt kommer i annen rekke. Skal man ha stor klang og forseggjort byggekvalitet, må man betale for det. Hvorvidt Morgan er verre eller bedre enn andre der, har jeg rett og slett ikke prøvd nok gitarer til at jeg kan uttale meg om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe. Du er litt kritisk av deg, Håkon. ;) Er det vestlandslufta som har gjort det? Regner med at du har vært ute for noen av gitarelevene på musikkskolen som kommer drassende med skikkelige mandagseksemplarer av Morgan-gitarene og lurer på hvorfor de ikke låter som Eric Clapton? Jeg har ihvertfall hatt noen av dem da jeg underviste mye. :D Det er jo selvfølgelig en del gitarene som er verdt pengene, men det store dilemmaet er at det finnes alltid (i mine øyne) et enda bedre valg.

Ja, vi tar dem absolutt inn. Kommer til å bygge mye på strengesamlinga vår utover høsten. Har vel rundt 60 forskjellige strengetyper nå og regner med å utvide til ca 100 utover høsten. Må bare få alt på plass først. Akkurat nå er ikke classic inne på lager (kun slinky i alle størrelser, beefy slinky, coated og selvfølgelig alle de andre merkene), men vi bestiller det opp. Hvis du ønsker store kvanta går det an å kjøpe hele esker (eller halve) også selvfølgelig.

Det er godt mulig at det er en vanesak. Man blir jo veldig glad i sin egen gitar. Det er også mulig at du har prøvd "feil" andre stålstrengere eller at du har helt fullstendig rett. Siden du spurte om vi tar inn Ernie Ball Classic regner jeg med at du holder til i nærheten. Hvis du først er innom butikken kan du bare ta med gitaren din og ta en runde med A/B-testing mot mine favoritter til samme pris, så prøver jeg gjerne gitaren din også. :D Alltid gøy å ta en liten gitarprat.

Desverre, så holder jeg ikke til i nærheten. Isåfall måtte det ha blitt sendt hit (Stavanger), det var derfor jeg spurte om pris. Kunne ha vært litt gøy med A/B-testing, men det blir nok litt langt å reise. :P Har forøvrig fått en et par kommentarer på at det er ganske flott lyd i gitaren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe av problemet for oss "vanlige dødelige" som tjener penger/studerer/jobber andre steder enn å fikle med gitarer hele dagen, er at vi ikke har prøvd nok gitarer, av den grunn at vi ikke har tilgang til så mange gitarer. Vi prøver en gitar her, en gitar der, og så gjør vi oss opp en mer eller mindre kvalifisert mening basert på det.

Det blir noe helt annet en en som har mulighet til å prøve hele serier med gitarer fra samme produsent, og mange forskjellige modeller. Som en person som jobber i en butikk, for eksempel. Det er helt greit at du spør, Herr Larsen, men egentlig er du vel best kvalifisert til å svare på spørsmålet selv?

Skjønner forsåvidt hva du mener med at dem som ikke er i bransjen har vanskeligere for å få gjort gode A/B-tester, og derfor baserer seg litt løsere på hva de føler ang forskjellige gitarer de prøver med flere dagers mellomrom. Det gjør ikke nødvendigvis meg til den best kvalifiserte her heller. Det er jo også flere brukere her som har tilhørighet til bransjen, og det jo være flere som jobber i musikkbutikk også?

Dette er jo også et forum fullt av folk med sterke meninger, så jeg hadde håpet på enda mer motstand. ;) Det er tross alt et diskusjonsforum og ikke et indoktrineringsforum. Jeg har en helt klar formening om at det i alle tilfellene jeg har listet opp finnes bedre kjøp enn Morgan-modellen, men når det er Norges mest solgte gitar må det jo være noen der ute som ønsker å motsi deler av listen min? Jeg tror forresten noe av grunnen til at de er så store i Norge er at kvaliteten på gitarer generelt er veldig høy. For en en person uten mange referanser i samme prisklasse er det veldig lett å bli fornøyd med den lyden man hører, nesten uavhengig av produsent selv om den ikke er best value for de samme kronene. Og hvis en ansatt i en butikk forteller deg at det er norges mest solgte gitar så må den jo være best også(?), for folk flest tar jo ikke feil? Det er også et trygt valg å ha i en musikkbutikk (en bransje med veldig sterk konkurranse) fordi man vet at det selger. Noen som vil "krangle" videre med meg, eller ber jeg om for mye nå? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå bør man jo tenke på det at ca. 50-70% av disse solgte Morgan gitarene går til personer som ganske enkelt gir opp spillingen etter en liten stund og bare lar gitaren råtne på veggen.

Forsåvidt mulig at det stemmer, men forstod ikke helt hva du mente? Håper dette ble et svar på det du mente:

Hvis du mener at det ikke har så mye å si hvilken gitar man selger til en nybegynner fordi halvparten slutter å igjen, så må man jo tenke på de 50% som fortsetter. Bør ikke de ha det instrumentet som gir mest mulig for pengene? Og hva hvis en bedre gitar kunne gitt mer spilleglede og dermed ført til at 5-10% flere fortsetter å spille? Det utgjør ufattelig mange mennesker i Norge (har desverre ikke lov til å poste noen salgstall på forumet her grunnet taushetsplikt)... Og selv på de nybegynnerne som ikke kommer til å fortsette. Bør ikke de ha et best mulig instrument å selge videre når de gir opp?

Husk at det ikke er snakk om å bruke mere penger pr gitar her, men i de fleste av mine forslag litt mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsåvidt mulig at det stemmer, men forstod ikke helt hva du mente? Håper dette ble et svar på det du mente:

Hvis du mener at det ikke har så mye å si hvilken gitar man selger til en nybegynner fordi halvparten slutter å igjen, så må man jo tenke på de 50% som fortsetter. Bør ikke de ha det instrumentet som gir mest mulig for pengene? Og hva hvis en bedre gitar kunne gitt mer spilleglede og dermed ført til at 5-10% flere fortsetter å spille? Det utgjør ufattelig mange mennesker i Norge (har desverre ikke lov til å poste noen salgstall på forumet her grunnet taushetsplikt)... Og selv på de nybegynnerne som ikke kommer til å fortsette. Bør ikke de ha et best mulig instrument å selge videre når de gir opp?

Husk at det ikke er snakk om å bruke mere penger pr gitar her, men i de fleste av mine forslag litt mindre.

Dette er så absolutt ikke hva jeg mente og jeg har sikkert formulert meg helt på tryne! :)

Det jeg mente er at 50-70% av solgte Morgangitarer ender opp med å henge på veggen, derfor skal man ikke ta salgstallene på gitarene deres som en garanti for at gitarene er gode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ble jo det hele en vakker misforståelse. ;) Lett å prate forbi hverandre på et forum.

Forsåvidt et veldig godt poeng du kommer med, og har ikke så mye å føye til akkurat det.

Nettopp det at Morgan er det mestselgende gitarmerket i Norge gjør nok at det fortsetter å være det også. Butikker vet det selger og det å drive butikk handler i bunn og grunn om penger... Selv jeg startet jo en diskusjon for å se om det var et poeng å selge dem, når jeg på forhånd hadde funnet flere gitarer jeg liker bedre. Jeg hadde ikke en gang vurdert det med mindre det var den mest solgte gitaren i landet.

Konklusjonen så langt blir nok at vi ikke tar inn Morgan i butikken før jeg evt blir overbevist... (og det er jeg jo forsåvidt fortsatt åpen for.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.