Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Rett sound


yelf1

Anbefalte innlegg

Jajamenn. Endelig elgitar-eier!!!

Etter å ha tatt forskjellige råd fra dere,kjøpte jeg den Dean-gitaren jeg maste i mente om for en

måned siden (brukt pakke for ikkeno`penger) ^_^

Takk for rådet!

El-gitar ruler hehe.

Trenger ikke koste no' for mye gøy,gitt!

Så nå en ny runde.... Ser det snakkes mye om pick-up'er her.

Enkelt og greit: Er det sånn og forstå at om jeg bytter PU på hvilken som helst gitar (som en gitarforretning fortalte meg; "for Kirk Hammet-lyden

kan du bruke DENNE")?

Altså,skjønner jo det med at forsterker og andre effekter må stemme også, men er det så stor forskjell på PU's at det kan gjøres så enkelt??

Ute etter rette feelingen på gitaren,skjønner du. Pluss,at folka på forretninger kan være så gira på salg at de gjør seg ikke forstått i hele tatt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 49
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Altså. Utstyr kan peke deg i riktig retning, og kan hjelpe deg til å låte som helten. Men bare i en veldig liten grad. En amatør låter som en amatør, selv på en rigg til 100k.

Jeg mener, og ikke alle er enige i meg, men jeg mener fortsatt at man må øve for å få til en lyd, en effekt, en spesiell sound i gitaren og forsterkeren. En dyktig gitarist låter som seg selv, nesten uansett hva man dytter mellom hendene til vedkommende.

Derfor vil jeg anbefale deg nå å bruke det utstyret du har, vente et par år, og ikke søle bort lommepengene på fest og fanteri, mopeder og jenter, men sitte på rommet ditt og øve i noen år, så skal du se at du får stort utbytte av å handle det samme utstyret som helten. Da låter du trolig plutselig helt likt. Eller nesten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså. Utstyr kan peke deg i riktig retning, og kan hjelpe deg til å låte som helten. Men bare i en veldig liten grad. En amatør låter som en amatør, selv på en rigg til 100k.

Jeg mener, og ikke alle er enige i meg, men jeg mener fortsatt at man må øve for å få til en lyd, en effekt, en spesiell sound i gitaren og forsterkeren. En dyktig gitarist låter som seg selv, nesten uansett hva man dytter mellom hendene til vedkommende.

Derfor vil jeg anbefale deg nå å bruke det utstyret du har, vente et par år, og ikke søle bort lommepengene på fest og fanteri, mopeder og jenter, men sitte på rommet ditt og øve i noen år, så skal du se at du får stort utbytte av å handle det samme utstyret som helten. Da låter du trolig plutselig helt likt. Eller nesten.

Nesten enig!

Bruk gjerne tid på fest og fanteri, men begrens pengebruken. Øv mye! (kan gjerne kombineres med fest og fanteri etter øvinga. ^_^ )

Etter hvert vil du finne glede i å jakte din egen sound!

Du vil aldri låte helt likt din gitarhelt, men du vil komme nærmere og nærmere det lydidealet du utvikler selv, etter hvert. Kanskje er det idealet noe helt annet om 20 år, enn det er nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmf. Du har jo helt rett i forhold til fest og fanteri. Men jeg ble jo aldri noen gitarhelt. Skal man bli det, må man følge min oppskrift! Tror jeg.

Kan jo ha blitt for lite øving, og for mye fanteri, hva vet jeg. :)

Kjenner meg igjen i den! ^_^

Men det er ikke mindre morsomt å jakte sin egen sound, selv om man må innse at man ikke ble gitar-helt! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp deg en Line6 Spider forsterker. Enkel amatør amp med diverse effekter. Den låter knall i forhold til prisen.

En amatør bør kjøre litt delay. Trenger ferdighet for å spille behagelig med helt tørr tone.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp deg en Line6 Spider forsterker. Enkel amatør amp med diverse effekter. Den låter knall i forhold til prisen.

En amatør bør kjøre litt delay. Trenger ferdighet for å spille behagelig med helt tørr tone.

Tja. Er vel ikke mange "heroes" heller som kjører helt tørt signal?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

yelf1, dette er ment i aller beste hensikt:

Det er utrolig lett å blåse masse penger i håp om å nærme seg en gitarlyd som peker i en eller annen ønsket retning. Om du skifter pickuper i gitaren din, så vil det koste en god slant i deler og arbeid, og det vil ikke nødvendigvis gjøre gitarlyden din så mye fetere. En annen ting du må tenke på er bruktverdien på gitaren. Iogmed at det er en billig begynnergitar, så vil du neppe få igjen spesielt mye av pengene du bruker på å oppgradere den når du en gang selger den.

Mange gitarister bruker helt klart mye penger på utstyr, men det aller meste av utstyret er bare med på å endre små nyanser i lyden. De fleste viderekomne gitarister velger derfor oftest utstyr utifra sin egen spillestil og musikksjanger, når de er erfarne nok til å dra nytte av disse nyansene. Et pickup-skifte alene vil ha veldig lite å si i det totale lydbildet. Du kan derimot påvirke lyden VELDIG mye med noen enkle grep, som f.eks. eksperimentering med kontrollene på gitarampen og gitaren, og IKKE MINST spilleteknikk.

Et lite spark til selgeren: EMG 81 er sannsynligvis den pickupen han mener vil gi deg Kirk Hammet lyd. Det er riktig at han bruker denne pickupen, men det gjør også mange andre store gitarhelter som IKKE låter som Kirk Hammet. De andre gitaristene låter anderledes fordi de har andre forsterkere, andre pedaler og andre hender...

Endret av GummiTZ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

GummiTZ.. Hør nå her: GENIALT!!

Akkurat den type svar jeg søkte! :D

Mitt poeng er,at som nybegynner på straks 29(!) -hehe riktig.. har vel stilt etpar spmål som normalt bare mopedister spør, men..

-så får du mange råd i helt forskjellige retninger, sikkert for at folk syns du begynner å få dårlig tid haha..

Da må man sile ut litt. Og det,bruker jeg Gitarnorge til ;)

Syns øvinga går tålelig bra,sånn notemessig og generelt sett, men er vel teknikken som ikke sitter der ;)

Delay hørtes ut som et greit tips da... Enig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, delay er ingen dum effekt i seg selv, men det er langt ifra vanlig å kjøre med delayen påslått hele tida. Jeg synest ikke rådet om at "amatører bør kjøre litt delay" er noe spesielt bra. Hvis gitarspillingen ikke er "tight", så vil en delay kanskje rote mer til enn den gjør godt. Det kan låte kult i begrensede perioder på soloer og riff (spesielt på U2-lignende riffing som gitaristen The Edge står for), men er absolutt ingen "alltid på"-effekt. Morsom effekt helt klart, men bruk den isåfall som en "piffer" til enkelte partier fremfor å kjøre den konstant.

Det du imidlertid kan prøve er å kjøre litt reverb på gitarsignalet. Det gir litt mer rom-følelse i lyden og er fint når du øver hjemme alene på en liten forsterker eller med headset. Om forsterkeren ikke har reverb innebygd, kan du kjøpe en billig reverb pedal. Du trenger ikke legge mye penger i den. Reverb er som kjent simulert romklang, og om du en gang skal spille i en større sammenheng (bandøving, live etc.) så er det vanlig å slå av reverb og la rommet du spiller i gi deg en naturlig romklang.

Less is more... ;)

Endret av GummiTZ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.