Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Rett sound


yelf1

Anbefalte innlegg

Hej, vill du förändra ljudet så skulle jag först och främst ha gått för en ny förstärkare eller en multieffektpedal, beroende på vad som passar bäst för dig. Som CasuS redan har frågat, vilken förstärkare har du i dag? Man kommer annars ganska långt med en multieffekt, kör den med hodetelefoner eller genom hifi-anläggningen, rätt multieffekt rätt skruvad kan låta jättebra. En multieffektpedal är såklart inte samma sak som en förstärkare men låt inte det stoppa dig, mye moro :) .

Endret av TUFFTUFFTUFF
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 49
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg regner med at ikke alle er enige med meg her nå, men et sånt multieffektbrett som bruker bare for å sminke lyden litt når man øver, trenger ikke koste en formue. Selv Behringer V-amp brettet, den billigste, låter helt kurant til slikt. Jeg har et, godt fornøyd med det, men så er jeg ikke så kresen heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regner med at ikke alle er enige med meg her nå, men et sånt multieffektbrett som bruker bare for å sminke lyden litt når man øver, trenger ikke koste en formue. Selv Behringer V-amp brettet, den billigste, låter helt kurant til slikt. Jeg har et, godt fornøyd med det, men så er jeg ikke så kresen heller.

Hiver på en 1+ her..

Jeg er selv litt fan av multieffekter, da jeg er glad i å knotte lyd. Gitarhelt blir jeg aldri selv, den jobben lar jeg gå videre til mine 3 sønner :lol:

En av fordelene med multieffekt brett er mulighet til å koble deg på et stereoanlegg og du får (høvelig) bra lyd på lavt

volum. Du få også en liten innføring i hva de forskjellige effektene gjør med lydbildet, og du vil lettere kunne plukke de effektene du virkelig trenger og eve anskaffe de som løse stomp bokser senere...

Min erfaringer med typer eff.brett er begrenset, men har hatt utrolig mye moro med Zoom GFX-8, Boss GT-6/8/10..

Vil slå et slag for Boss GT serien, eve ME-50 og ME-70. Kjøper du noe brukt her, så får du gjerne kronene tilbake om ønsker å selge igjen. GT serien kan nesten for mye og kan være vanskelig å mestre, ME-50 er kanskje den mest geniale.

Fysisk mindre og enkel å bruke og kan brukes på batteridrift. Dvs med et headset kan du øver hvor du måtte ønske med grom lyd, uten å forstyrre andre..

Lykke til, det er ganske så inspirerende for lærelysten å ha tilgang til litt effekter. Men det er fort at man bruker mye tid på å knotte seg frem til "den perfekte lyd".. Snakker virkelig av erfaring her :rolleyes: Men det er også en del av læringskurven ved el.gitar... Og kan være både moro, og frustrerende..

Lykke til...

Hilsen en som også begynte å spille i voksen alder...

Søren

Endret av Neros
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regner med at ikke alle er enige med meg her nå, men et sånt multieffektbrett som bruker bare for å sminke lyden litt når man øver, trenger ikke koste en formue. Selv Behringer V-amp brettet, den billigste, låter helt kurant til slikt. Jeg har et, godt fornøyd med det, men så er jeg ikke så kresen heller.

Kan henge meg på denne, Zoom sine billigste til 600-800 kroner er også et greit alternativ om man skal lære seg litt om hva man kan gjøre med lyden. Men jeg vil ikke anbefale å gå til innkjøp av mye effekter og styr på det stadiet som trådstarter er nå, da jeg mener dette vil ta mye fokus vekk fra spilling og kan ende opp med å drepe lysten fordi man ikke får effektene til å høres ut som man vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Masse gode argumenter her!

Er bare ute etter noe å fikle med når den brilliante "1 minute chord-changes" går meg på

nervene hehe..

Har bestemt meg for å ta det skolemåten,men må innom litt tabs for enkle metallica- og bon jovi introer, o.l.

bare for avveksling :)

Liker at det fins multi-effekter da heh, er det noen som har en link av noe slag?

Kanskje en liten snutt du har liggende,som viser litt muligheter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken Dean-gitar er det snakk om her?

Har den Seymor Duncan eller Bill Lawrence pickups, så trenger du ikke EMG.

Etter min mening så har forsterker utrolig mye å si for hvilken lyd du er ute etter.

MEN du må klare å utnyte forsterkeren som et hjelpemiddel på din egen hånd. Altså - man kjøper ikke utstyr og tror man vil låte bra med engang.

Men man må kunne utnyte utstyrets potensial og muligheter for å få en god lyd.

Merker stor forskjell når jeg spiller på min dyre ENGL og min billige Marshall MG. Hele lydkarakteristikken blir forandret til noe HELT annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gitaren heter Dean Evo XM..

Gutten som solgte, kjøpte'n sikkert i ferdigpakke på butikk, for det er med en Dean-forsterker og.

Han visste ikke noe spesielt om specsa, og jeg tok bare sjansen, for jeg visste ingenting om sånt annet enn

at jeg fikk total dilla på gitar etter kassegitaren kona kjøpte som spøk i julegave,på Jysk!! :lol:

Hadde håpet og unngå kjøp av forsterker heh, da så mange tipser om effekter, som sikkert passer lommeboka mi mye

bedre :blush:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Masse gode argumenter her!

Er bare ute etter noe å fikle med når den brilliante "1 minute chord-changes" går meg på

nervene hehe..

Har bestemt meg for å ta det skolemåten,men må innom litt tabs for enkle metallica- og bon jovi introer, o.l.

bare for avveksling :)

Liker at det fins multi-effekter da heh, er det noen som har en link av noe slag?

Kanskje en liten snutt du har liggende,som viser litt muligheter?

for eksempel, dette er jo et litt dyrere brett som faktisk er til salgs brukt på dette forumet.

Du kan jo klikke deg videre på videoene og fortape deg i titler på multieffekter. Som Castor sier så er Behringer V-Amp en av de billige, kan legge til Zoom G1 og G2 som også har behagelige priser.

Men som sagt så vil mesteparten av lyden din ligge i en god forsterker, avhenging av hvor stor du føler du må ha så kan du finne "lommebokvennlige" priser her også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bør du ikke bytte om høytaler og forsterker her?

Og legge til gitarist.:P

Snakker ikke for Gunnarpåmo her, men faktisk ikke. Høyttaler har enormt mye å si for hvordan en amp låter. Mer enn mange tror.

Gitaristen har selvfølgelig mye å si, men hvis vi tar bort den menneskelige faktoren her, er nok ikke Gunnarpåmo helt på bærtur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakker ikke for Gunnarpåmo her, men faktisk ikke. Høyttaler har enormt mye å si for hvordan en amp låter. Mer enn mange tror.

Gitaristen har selvfølgelig mye å si, men hvis vi tar bort den menneskelige faktoren her, er nok ikke Gunnarpåmo helt på bærtur.

Men selv om høytaleren har mye og si ville jeg nå tro ampen hadde mer å si?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men selv om høytaleren har mye og si ville jeg nå tro ampen hadde mer å si?

Tja. En billig transistor amp med et billig høyttaler-element vil låte ruke. En dyr rør-amp med et billig element vil også låte.... ja... ruke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke vits å lage noen prosentinndeling for hva som teller mest for lyden hvis man ikke sier noe om hvor mye vreng som brukes.

Jo mer vreng jo mindre betyr gitar og til dels også høyttalere. Ved high gain har forsterkeren nesten alt å si mens gitar vanligvis bare gjør småting med lyden.

Helt clean har plutselig alle nyanser av både spilling, gitar, forsterker, høyttaler osv. veldig mye å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.