Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Rett sound


yelf1

Anbefalte innlegg

Er ikke vits å lage noen prosentinndeling for hva som teller mest for lyden hvis man ikke sier noe om hvor mye vreng som brukes.

Jo mer vreng jo mindre betyr gitar og til dels også høyttalere. Ved high gain har forsterkeren nesten alt å si mens gitar vanligvis bare gjør småting med lyden.

Helt clean har plutselig alle nyanser av både spilling, gitar, forsterker, høyttaler osv. veldig mye å si.

Hvis du spiller fullgain svartmetall med G12M høytalere vill du bare få gørr og grums og dårlig bassgjengivelse.

Det vil si at du må ha noen høytalere som er i stand til å gjengi highgain lyden og bunntrykket for at det skal funke.

Jeg tror det er akkurat like viktig med høytalere til den lyden som til andre lyder,

og alle høytalere passer ikke til alt. Tvert i mot, høytalere må velges etter hva de skal brukes til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 49
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Kan trenger ikke mer enn et billig sett med PC-høyttalere og en billig vrengpedal for å spille gammel svartmetal :P

Mener at gitar har mye å si når man spiller med vreng. Ihvertfall pickups. Det har mye å si for bunn, hvor tight en pickup blir, mids/diskant, harmonics osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deg om det. Du kan selvfølgelig mene akkurat det du vil.

Jeg forsøker bare å si noe om hva de fleste amp konstruktører,

og andre lyd eksperter, mener om dette forholdet.

Hvor mye et høytalerbytte har å si for lyden har jeg også erfart flere ganger sjøl.

De som ønsker det kan selvfølgelig forsette sin jakt på lyd med å bytte pickupper,

og fortsette å overse at høytaleren er det som har mest å si for lyden.

En "tight" pickup hjelper ikke på lyden, hvis ikke høytaleren er "tight".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deg om det. Du kan selvfølgelig mene akkurat det du vil.

Jeg forsøker bare å si noe om hva de fleste amp konstruktører,

og andre lyd eksperter, mener om dette forholdet.

Hvor mye et høytalerbytte har å si for lyden har jeg også erfart flere ganger sjøl.

De som ønsker det kan selvfølgelig forsette sin jakt på lyd med å bytte pickupper,

og fortsette å overse at høytaleren er det som har mest å si for lyden.

En "tight" pickup hjelper ikke på lyden, hvis ikke høytaleren er "tight".

1++

Jeg har selv drevet å rotet med feil ende av signalkjeden for å kome frem til go-lyd.. Startet med Mic, så effekter, videre til amper (både transistor og rør) og til sist byttet jeg til et nytt kabinett... Eureka.. Høyttaler har MYE å si, og jeg vil driste meg til å si at det gjelder uansett sjanger.. Selv om det går mest i chugga-chugga hjemme i garasjen :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja!

Jeg tok og koblet gitaren til stereoanlegget for en tid tilbake,for å høre hvordan det låt.

Det hørtes helt forferdelig ut!ARRGHH!

Uten noe imellom da eller? :)

Jeg har faktisk ikke eid hverken amp eller kabinett på 6 år, da jeg var 11. Da jeg tok opp igjen gitaren i fjor høst, kjøpte jeg multieffekt med minijack, og kjørte den på stereoanlegget mitt (Harman/Kardon AVR3000 møter KEF Q55). Funka greit det! Da er jo det aller aller meste opp til multieffekten, siden nøyaktig det samme som kommer ut av den, kommer som lyd. Detta funker konge om man skal spille inn på PC og sånn, men når jeg spilte live her i vinter og fikk beskjed om å koble multieffekten på en, tja si 100 watts, forsterker som var mikket opp, syntes jeg lyden var MYE bedre. Det var vel en transistor det og, i likhet med stereoen. Jeg har jo kjørt multieffekten på forsterkere (Peavey Bandit something) på øvingsrom etc, da selvfølgelig på clean-kanalen på forsterkeren, og syntes forsterkeren farget lyden noe helt vanvittig. Da kom jeg fram til at multieffekter er sikkert bygget for å låte godt gjennom det meste av crappy og supre forsterkere, kanskje det har noe med at effektene (KORGAX3000G) er simulert ut ifra eksisterende stomp-bokser og forsterkereffekter.

Jeg har iallefall følelsen av at ingen forsterkere i hele verden er helt nøytrale, de farger lyden alle sammen. Det gjelder bare å finne effekter og forsterkere som samarbeider!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

søkke ta,som ein sei oppi trøndelagen ^_^

Nå har jeg lyktes med å sette opp en tråd med mange meninger..!

Så bra!! Kan jo nevne en som har en fin sound her på forumet da, Debris :)

Fant linken til MySpace for etpar timer sia, hørbar musikk! Litt reklame skader vel ikke?

Vil gjerne ha tips til flere på forumet som har noe bra musikk på gang, forresten :)

Ellers, det jeg kommer frem til,er at jeg må bytte ut min Dean forsterker(10w fant jeg ut, sikkert ikke state of the art utstyr), med

noe litt bedre (i min forrige tråd nevnte noen "Cube" som et bra alt. for lite cash)

+ å anskaffe et multieffektbrett.

Da blir det "krute godt", regner jeg med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du spiller fullgain svartmetall med G12M høytalere vill du bare få gørr og grums og dårlig bassgjengivelse.

Det vil si at du må ha noen høytalere som er i stand til å gjengi highgain lyden og bunntrykket for at det skal funke.

Jeg tror det er akkurat like viktig med høytalere til den lyden som til andre lyder,

og alle høytalere passer ikke til alt. Tvert i mot, høytalere må velges etter hva de skal brukes til.

Euronymous er ganske kjent for å ha brukt en gammel NMV med tilhørende kab (bilde), og han hadde etter min mening den beste lyden i sjangeren.

Jeg prøvde 2203-en min på både 4x12 med G12T-75 og 2x12 med V30, og selv om det var en merkbar forskjell så gikk det mest på EQ.

edit: Selvfølgelig en mulighet at han hadde G12H i sitt, og også at han byttet dem, men sistnevnte tror jeg ikke han var kresen nok til å gjøre.

Endret av Innos
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som ønsker det kan selvfølgelig forsette sin jakt på lyd med å bytte pickupper,

og fortsette å overse at høytaleren er det som har mest å si for lyden.

En "tight" pickup hjelper ikke på lyden, hvis ikke høytaleren er "tight".

Det har no ihvertfall ikke jeg sagt noe på. Jeg er uenig med deg når du sier at pickup ikke hjelper på..

Men jeg er enig i at det ikke er noe vits i å bytte pickups dersom man ikke har en amp/høyttalere som er tight.

Som nevnt så har jeg ikke sagt noe om høyttalere i innlegget. Mitt poeng var at gitar har ganske mye å si selv om man spiller med vreng.

Jeg har ihvertfall opplevd at et pickupbytte hjelper mye på for å få renere og tightere lyd. Spiller på en røramp som er designet for vreng og har et V30-kabinett.

Endret av Troll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har no ihvertfall ikke jeg sagt noe på. Jeg er uenig med deg når du sier at pickup ikke hjelper på..

Men jeg er enig i at det ikke er noe vits i å bytte pickups dersom man ikke har en amp/høyttalere som er tight.

Som nevnt så har jeg ikke sagt noe om høyttalere i innlegget. Mitt poeng var at gitar har ganske mye å si selv om man spiller med vreng.

Jeg har ihvertfall opplevd at et pickupbytte hjelper mye på for å få renere og tightere lyd. Spiller på en røramp som er designet for vreng og har et V30-kabinett.

Selvfølgelig kan et pickup bytte ha noe å si på lyden, hvis resten av lydkjeden er av en slik kvalitet at den klarer å gjengi lyden av byttet.

Siden du har et cab med V30, tror jeg vi kan være enige om at du har høytalere som er egnet til din bruk. (men ikke til mitt bruk)

Poenget er at hvis du tar det anlegget du har nå, og så skifter ut forskjellige deler, så vil du finne ut hva som har mest å si for lyden din.

Abslutt jævligst vil det garantert låte med feil høytalere, mindre jævlig med feil amp, og med feil pickupper, hvor stor blir forskjellen da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hele kommer jo veldig mye an på hvor store forskjeller vi snakker om.

Tenker vi på forskjeller mellom en SD SH-4 og SH-5, eller en vintage singlecoil og en EMG81? Celestion V30 og G12T-75 eller V30 og Alnico Blue 10"? Fender Tweed Bassman og Blackface Twin eller Jazz Chorus og Rectifier? Osv.

Det er en selvfølge at de sistnevnte eksemplene her alltid vil ha mye å si, men jeg mener at små nyanser ved high gain er mye lettere å merke på forsterker enn de andre to.

Ved clean er alle disse nyansene veldig klare fordi lyden også er det. Ved high gain endrer jo forsterkeren (eller hva enn som skaper all vrengen) lyden VELDIG mye, og da blir andre slike nyanser mindre synlige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hele kommer jo veldig mye an på hvor store forskjeller vi snakker om.

Tenker vi på forskjeller mellom en SD SH-4 og SH-5, eller en vintage singlecoil og en EMG81? Celestion V30 og G12T-75 eller V30 og Alnico Blue 10"? Fender Tweed Bassman og Blackface Twin eller Jazz Chorus og Rectifier? Osv.

Det er en selvfølge at de sistnevnte eksemplene her alltid vil ha mye å si, men jeg mener at små nyanser ved high gain er mye lettere å merke på forsterker enn de andre to.

Ved clean er alle disse nyansene veldig klare fordi lyden også er det. Ved high gain endrer jo forsterkeren (eller hva enn som skaper all vrengen) lyden VELDIG mye, og da blir andre slike nyanser mindre synlige.

Det jeg har mest erfaring fra, og har lest mest om, er komponentene i vintage Marshall lyd.

Den er ikke akkurat clean, og med en god boost kan du få ganske heftig gain,

selv om det er på en annen måte, enn i high-gain amper med cascading preamper.

Det som gjelder for gamle Marshaller gjelder selvfølgelig ikke for alle andre amper,

men riktig valg av høytalere er like fullt helt vesentlig for lyden.

Hvis en ser bort i fra kvalitetsforskjeller kan høytalere grovt sett deles inn i to grupper:

1. Vintage lav-watt høytalere

2. Høy-watt høytalere

Disse to gruppene kan igjen (ganske grovt) deles inn i "britiske" og "amerikanske" høytalere.

I dag vil vel de fleste høytalerprodusenter hevde at de produserer alle variantene,

men denne inndelingen gir likevel god mening som lydreferanser.

Hvis man velger "riktig høytalere" med god kvalitet fra disse gruppene treffer man som regel ganske bra.

En "britisk" lav-watt høytaler vil også ha en helt annen funksjon i lydkjeden,

enn en "amerikansk" høy-watt høytaler.

Mens en lav-watt høytaler er en vesentlig del av forvrengningen og lydfargingen,

vil en høy-watt høytaler først og fremst ha som oppgave å gjengi amplyden på best mulig måte.

I et high-gain oppsett vil forvrengningen i all vesentlighet komme fra forforsterkeren,

og både slutt-trinnet og høytaleren vil ha som oppgave å formidle den lyden videre på best mulig måte.

I et vintage oppsett vil forvrengningen komme fra forforsterkeren, slutt-trinnet og høytalerne.

Det vi kaller for clean lyd i en gitaramp, er en lyd som er farget av ganske mye forvrengning i lydkjeden.

Det er denne forvrengningen som skaper "varme" og overtoner i en clean gitarlyd.

Clean lyd regnes opp til 3-4% forvrengning i ampen.

En clean gitarlyd i et HI-FI perspektiv, vil låte helt jævlig. Hardt, kalt, og uten overtoner i lyden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

søkke ta,som ein sei oppi trøndelagen ^_^

Nå har jeg lyktes med å sette opp en tråd med mange meninger..!

Så bra!! Kan jo nevne en som har en fin sound her på forumet da, Debris :)

Fant linken til MySpace for etpar timer sia, hørbar musikk! Litt reklame skader vel ikke?

Vil gjerne ha tips til flere på forumet som har noe bra musikk på gang, forresten :)

Ellers, det jeg kommer frem til,er at jeg må bytte ut min Dean forsterker(10w fant jeg ut, sikkert ikke state of the art utstyr), med

noe litt bedre (i min forrige tråd nevnte noen "Cube" som et bra alt. for lite cash)

+ å anskaffe et multieffektbrett.

Da blir det "krute godt", regner jeg med.

Hei yelf1,

Først vil jeg gi deg en klapp på skuldra og si at det er flott å se fler som

begynner i litt senere alder, virker som om de fleste her har begynt i lav

alder, og mange er vel fortsatt i lav alder :P. Er 24 selv, og begynte for litt

over halvannet år siden om jeg ikke husker helt feil.

Jeg kjøpte meg en Cube 20x etter å ha spilt i litt over et år, og har ikke

angret. Jeg er ingen mester verken teknisk eller musikalsk, men synes

det er kjempemoro. Cuben gjorde det ennå moro fordi den ikke koster

så mye (flott når man er student), og har overraskende bra lyd for størrelsen,

både med vreng, litt effekter å knotte med, og litt forsterkersimulasjoner som

for mitt bruk (gutterommet) er mer enn bra nok.

(og hei igjen til andre jeg muligens har pratet med her tidligere, var bittelitt

aktiv for en tid tilbake men så tok skolestresset overhånd, og brukeren min

ble slettet, så registrerte meg akkurat på nytt :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Roland Cube er en av mine favorittamper!

Det er ikke til å overse at den låter utrolig bra i forhold til prisen.

Sjekk ut det her, han bruker cube både til innspilling og live, og han har spilt gibson og marshall tidligere ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.