Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Ikke spill skalaer


Hugo

Anbefalte innlegg

  • Svar 129
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Og nå plutselig' date=' etter at det kom frem i dagen at jeg ikke har peiling på hva jeg snakker om(i from av teorikunnskaper), så er alle fulle av en slags "stakkars Sandman, han vet jo ikke hva han sier, han FORSTÅR jo ikke"- holdning. Og det er greit. Det var vel ikke noe annet å vente.

[/quote']

var det noen som traff ei øm nerve her eller ?

istede for å argumentere for ditt syn så syns du heller synd på deg selv ?

når du sier de mugne teoriene deres så er det vel ganske naturlig å svare med samme mynt ? ...

....nei ... takke meg til Mugne teorier

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg sier nå bare :

"få høre på en av disse FANTASTISKE improviserte soloene dine der du bruker all din tankekraft og hele ditt hjerte for å få frem en solo som verden aldri har sett noe likt til"

Tankekraft..?

Er det verd å legge ut sin musikk for at noen wankere skal slakte den?

Eller noen andre som brekker seg ved tanken på at musikken er lagd av en jekel (eller hva nå enn en person med så absurde og misforståtte tanker som det jeg har kalles)?

Er du i det hele tatt kvalifisert til å lytte Nilsen?

Ut i fra det jeg har lest og hørt fra deg så er jeg ikke sikker på hva som kan kalles en god solo. Forstår egentlig ikke hva som er god musikk i dine ører. Du er ganske kryptisk i dine utsagn. Regner du din egen musikk som god?

Er ikke sikker på at dette er rette mottakergruppe for min musikk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

virker mer som man er redd for ærlige tilbakemeldinger og konstruktiv kritikk ......

Når jeg poster ei låt med et ThrashMetal band jeg spiller i så regner jeg ikke med at Nilsefix er over seg av lykke .... da forventer jeg nesten å bli trakasert ... og blir neste skuffet hvis det ikke skjer .....

Men når jeg poster noe halvjazza så regner jeg med at Metalhodene her brekker seg over PorsgrunnPorselen og rister på hode .....

Det morer meg faktisk ...hehe.....

....det er uansett ikke vanskelig å skille mellom god/konstruktiv kritikk og drittslenging ...... som sagt jeg forventer begge deler ....

Jeg er sannsynligvis mye dårligere på bass enn mange av tenåringene her .... likevel sier jeg at teknikk og skalaer er livsviktig for å utvikle seg og for å ha det gøy .....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det verd å legge ut sin musikk for at noen wankere skal slakte den?

Hva mener du med det? ..

Det var kanskje en litt teit ting å si . Jeg bare mener det at siden du sier at du kan improvisere så veldig bra uten å tenke skalaer eller tenke på hva du spiller , bare ta det rett ut av hodet , så må vi da få høre disse fantastiske kreasjoner?

Når du har masa om det så jævli lenge , og stått så sinnsykt sta på , så får du da faen meg klare å vise oss at du kan improvisere som en jævel uten å tenke på hva du gjør ...

Bare det jeg lurte på , men jeg fikk vel svar på det jeg mistenkte , at alt du sier bare er bullshit , og at du bare skriver det du gjør i den tråden her fordi du ikke gidder å lære deg skalaer ...

Nilsefix

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det verd å legge ut sin musikk for at noen wankere skal slakte den?

Hva mener du med det? ..

Det var kanskje en litt teit ting å si . Jeg bare mener det at siden du sier at du kan improvisere så veldig bra uten å tenke skalaer eller tenke på hva du spiller ' date=' bare ta det rett ut av hodet , så må vi da få høre disse fantastiske kreasjoner? [/quote']

Jeg skjønte hva du mente første gangen. Spørsmålet er vel egentlig om du skjønte hva jeg mente...

Når du har masa om det så jævli lenge ' date=' og stått så sinnsykt sta på , så får du da [sensurert'] meg klare å vise oss at du kan improvisere som en jævel uten å tenke på hva du gjør ...

Bare det jeg lurte på , men jeg fikk vel svar på det jeg mistenkte , at alt du sier bare er bullshit , og at du bare skriver det du gjør i den tråden her fordi du ikke gidder å lære deg skalaer ...

Nilsefix

Jeg tenker sannsynligvis mye mer på tekniske og musikalske løsninger på gitaren enn det du gjør. Funderer mye over hva jeg kan gjøre riktig og hva jeg kan gjøre galt. Spesielt hva jeg har gjort galt og hvordan jeg kan endre på dette. Hvis du hadde fulgt med (som du er så opptatt av andre skal gjøre) så hadde du kanskje skjønt hva jeg mente med dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det blir nevnt inntrykk og uttrykk' date=' så vil jeg slenge inn en fakkel. :D

[i']Jo mer du forstår av gitarens muligheter, jo mer vil du like i den retningen du er i besittelse av forståelse.

Jeg påberoper meg å kunne høre hvor på halsen noe spilles, jeg hevder også jeg kan høre hvilke teknikker som benyttes. Alt i alt, så mener jeg selv at jeg vet mye om den musikken jeg hører på. Slik tror jeg det er for veldig mange som liker noe innenfor en spesiell sjanger, gren. De fleste som ser på turn skjønner hva som foregår. Mange som liker speedway på is bedre enn speedway vet hva forskjellene er. Jeg som liker puddelrock og gitarister som Vai vet hva de driver med. Jeg liker det jeg forstår. Dette innebærer også at jeg liker det jeg tror jeg forstår. Hvis jeg bevisst ikke forstår noe, så liker jeg det ikke. Jeg kan ha blitt nysgjerrig på hva som skjer og av den grunn funnet ut hva som skjer. Da hadde jeg også sannsynligvis likt det.

Uten videre utbrodering. Konklusjon: Hvis du ikke liker noe, uansett hva det skulle være, så er det fordi du ikke forstår det. Å gi uttrykk for at det du ikke forstår er dårlig/dumt/teit understreker bare din manglende evne til å forstå.

Det der er jeg 100% enig i. Første gang jeg hørte Allan Holdsworth, tenkte jeg: "Hva f***? Dette her er jo atonalt!" Men jo mer jeg hørte på, desto mer begynte jeg å forstå musikken, og nå synes jeg melodiene hans er aldeles nydelige.

Forsåvidt tror jeg også dette er ganske vanlig når folk hører Vai for første gang, uten å ha vært eksponert til slik musikk før. De hører ikke det melodiske, fordi det ikke er melodier de er vant til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i mesteparten av det euph sier , og det som aiwass sier .

Om melodikken osv i Vai . For det er så SINNSYKT mange som sier at vai er bland shred gutta . Men face it , han er en av solo-gitaristene som har mest melodi i låtene sine .. han er sinnnsykt melodisk osv , men man må kanskje lytte aktivt for å høre dem? jeg hørte det forholdsvis fort ...

-

(off topic) aiwass : no tips på holdsworth sanger? har hørt så mye bra om han , han er btw på Favored Nations nå :D hehe ..

Nilsefix

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Jeg funderte et øyeblikk på å argumentere litt mot hva jeg oppfatter som et uttrykk for at musikken din er for meget verdt til å legges ut' date=' men siden jeg var usikker på om det var korrekt tolket lot jeg være)[/quote']

Den litt arrogante vinklingen var i utgangspunktet bare rettet mot Nilsefix. Mener at musikk er til for å deles med andre. Min musikk er ikke noe forskjellig fra andres. Men som vi vet så er musikk også et sårbart punkt hvis den prøver å skildre den indre stemningen hos en person. Ja, ja...

Innlegget mitt handlet også om at fordommer, som sannsynligvis har bygget seg opp blant mine debatanter, kommer til å være gjeldende for lytterne. Da er det ikke sikkert det blir så mye poeng i å legge ut musikk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig, er alltid like skummelt å vise noen andre hva en har laget når det gjelder musikk/kunst. Jeg mener alikevel at det er i møte med andre at kunsten får sin store verdi... Den virkelig store gleden for meg er når andre setter pris på det jeg har laget, enten det er en bassgang eller en gitarsolo.

Jeg syns at du bør føle deg fri til å legge ut det du vil, men også føle deg fri til å ikke legge ut ting. For uansett vil det ende opp med en smak/behag debatt som blir uviktig og som ikke tar slutt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og nå plutselig, etter at det kom frem i dagen at jeg ikke har peiling på hva jeg snakker om(i from av teorikunnskaper), så er alle fulle av en slags "stakkars Sandman, han vet jo ikke hva han sier, han FORSTÅR jo ikke"- holdning. Og det er greit. Det var vel ikke noe annet å vente.  

var det noen som traff ei øm nerve her eller ?

istede for å argumentere for ditt syn så syns du heller synd på deg selv ?

når du sier de mugne teoriene deres så er det vel ganske naturlig å svare med samme mynt ? ...

JEG synes ikke synd på meg selv, og det er alldeles ingen øm nerve som er truffet hos meg. Men ser dere ikke hva som skjer? Dere gjør kanskje ikke det...For meg virker det som om DERE syns synd på meg fordi jeg åpenbart har gått glipp av det utrolige mirakelet som kalles skalaer og annen musikkteori, Vel, det er mulig.

Lengre nede ser jeg noen som nevner Alan Holdsworth, og at det i utgangspunktet hørtes for han atonalt ut, og ah, nå skjønner jeg ihvertfall hva DU mener. Jeg kan si deg såpass at jeg har ikke hørt mye Holdsworth, rett&slett fordi jeg liker simplere ting, det innrømmer jeg gjerne, gi meg Angus Young any day før Holdsworth, men, jeg skjønner hvor du vil, og de få tingene jeg har hørt av Holdsworth har aldri slått meg som å være atonalt,jeg har bare tenkt:"FyFaen...nå brenner jeg gitaren". Jeg mener Alan Holdsworth kanskje er en av tidenes mest undervurderte gitarister, basert på det ytterst lille jeg har hørt,MEN, det er ikke noe jeg vil bruke tiden min til å hverken høre på eller spille, rettogslett fordi det ikke appellerer til min musikksmak og min oppfatning av hva musikk bør være. Men jeg skjønner at dudere tror jeg er en fyr som har hørt og spilt Metallica hele mitt liv og som tror det er det beste i verden. Sånn er det ikke. La meg forklare.

Jeg har spilt gitar i 10 år. Jeg har spilt i band i 10 år. Jeg kan ikke noter. Jeg har gitt opp modes, jeg kan pentatonskalaen, jeg later som om jeg kan durskalaen(er ikke det bare mollskalaen 1 og1/2tone ned?). That's it.

Jeg misliker mye jazz. Masse kule folk sa til meg at den Miles Davies-plata, etellerannet In Blue, eller noe, var så fantastisk, ryk&reis. Bare piss. Gi meg derimot Ella Fitzgerald og Lous Armstrong, "Together" (tilogmed Together Again), da snakker vi jazz. Der er jeg med. Jeg misliker klassisk musikk. Jeg er hverken interessert i eller i stand til å "forstå" verker som er skrevet for 100 forskjellige instrumenter. Jeg gjenkjenner mange genier, som tidligere nevnte Vai, selv om jeg holder en knapp på Satriani som tidenes mest "accomplished" gitarist, rettogslett fordi jeg føler han alltid har beholdt en liten rocknroll-jævel i seg.

Og det er her vi kommer til fakta. Jeg bryr meg ikke om hvor mange noter du klarer i sekundet. Jeg bryr meg ikke om hvilken teknikk du bruker. Jeg driter i hvilken skala du bruker. Jeg legger meg alldeles ikke oppi hvilken gitar,hvilke effekter, eller hvilken amp du bruker. Jeg er kun interessert i at du klarer å vekke en eller annen følelse i meg, noe som gir meg noe. Hendrix klarer det. Miles Davies klarer det ikke. Aretha Franklin, Louis Armstrong, Ella Fitzgerald og ACDC klarer det. Spice Girls,Mozart og Yngwie Malmsteen klarer det ikke. Slash er en av de som klarer det best. John Petrucci er så langt fra min sannhet som det går an å komme. Jeg snakker om FØLELSER, og ja, jeg ser på den siste G3 DVD'en når Vai spiller på gitaren med tre halser at han virkelig MENER det han gjør, det er dette han VIL, og der og da, i det øyeblikket, så er han Jesus med gitar, ingen tvil. Og det er det jeg ser etter, det øyeblikket, hvor du er så...inne i noe at det er ikke deg som spiller, det er et rop fra tusen sjeler som ligger bak det ene anslaget på A-strengen, det er DA ting får betydning. Når du får frysninger på ryggen av en eneste tone, DA snakker vi musikk. Og det har fint lite, for ikke å si INGENTING med skalaer å gjøre. Og det er det jeg vil frem til, og det er det jeg tror Hugo vil frem til, selv om jeg har på følelsen av at Hugo har gitt litt opp i det siste.

MEN VI VET HVA SOM ER DEN JÆVLA SANNHETEN HUGO,VI VINNER UANSETT FAEN!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der er ord som gjerne leser igjen. Svært godt innlegg. :D

Det er dette det handler om. Vi gitarister har en lei tendens til å vikle oss inn i det ene tekniske etter det andre. Men det viktige er jo som du så korrekt nevner å få fram det ubeskrivelige, "Musikkens Aand".

Jeg har nesten satt en strek for denne diskusjonen, men mine meninger og mitt synspunkt lever fremdeles. Og det kan ingen endre i denne saken...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(off topic) aiwass : no tips på holdsworth sanger? har hørt så mye bra om han , han er btw på Favored Nations nå :D hehe ..

Nilsefix

I begynnelsen bør nok sangene Metal Fatigue, Zarabeth og Three Sheets to the Wind gjøre susen. Elllers er "Road Games" et utrolig bra album, og i motsetning til mange andre artister, blir Holdsworth bare bedre og bedre med tiden. Hans nyeste album, 16 Men of Tain, skal visstnok være dritbra. Må skaffe det snart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.