Faktor Skrevet Juni 11, 2004 Share Skrevet Juni 11, 2004 Mange som sammenligner notene i en skala med bokstaver. Hvis du sier alfabetet driiit raskt, imponerer du ingen. Men hvis du derimot setter bokstavene sammen i en intelligent rekkefølge som gir mening som andre kan forstå og tolke, nyter en anerkjennelse og respekt. ----- Er litt mangelfull sammenligning, for hvis en putter inn en bokstav folk ikke forventer ødelegger det mer enn det tilføyer. Det behøver ikke alltid være tilfellet med noter og musikk. Men metaforen duger likevel litt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ursa Skrevet Juni 13, 2004 Share Skrevet Juni 13, 2004 Jeg bruker å tenke følgende VELDIG provokative tanke: "det har ikke noe å si om du velger å lære deg skalaer eller teknikker generelt eller ikke. Om du kommer langt har mer å si på TALENTET ditt enn noe annet" Om du ikke klarer å lage gode melodier er du sannsynligvis bare en annenrangs musiker... Dette ligger selvfølgelig i genene først og fremst, MEN du kan via teknikk trene det opp til å bli bedre. Øhhm... Konklusjon: "om du flytter grenser har ikke noe å si på om du kan teorien eller ikke, MEN du har en tendens til å komme enda bittelitt lengre om du kan teorien pga den energien det krever og fordi du treffer det publikummet som krever det" (referanser: Hendrix vs. Bach - personlig foretrekker jeg Bach ) Der motsa jeg meg selv i samme innlegg, men det er fordi jeg er full. Skål! EDIT: tenkte jeg skulle føye til at dette sannsynligvis er det nærmeste vi kommer en konklusjon i denne saken! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
aiwass Skrevet Juni 13, 2004 Share Skrevet Juni 13, 2004 Jeg bare skjønner ikke hvorfor noen tror at man blir verre på instrumentet av å lære mer, jeg.... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tHeMuTh|n Skrevet Juni 13, 2004 Share Skrevet Juni 13, 2004 Mange som sammenligner notene i en skala med bokstaver. Hvis du sier alfabetet driiit raskt' date=' imponerer du ingen. Men hvis du derimot setter bokstavene sammen i en intelligent rekkefølge som gir mening som andre kan forstå og tolke, nyter en anerkjennelse og respekt.[/quote']*applaus* Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hallvardo Skrevet Juni 13, 2004 Share Skrevet Juni 13, 2004 Ursa: En av de flinkeste gitaristene jeg har møtt sier at han egentlig ikke hadde noe som helst talent, og at han er veldig treig med å lære ting.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
blue_face Skrevet Juni 13, 2004 Share Skrevet Juni 13, 2004 Jeg bare skjønner ikke hvorfor noen tror at man blir verre på instrumentet av å lære mer' date=' jeg....[/quote']Skjønner du ikke det? Vai feks hadde jo improvisert myyyye bedre om han ikke hadde lært skaler Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hugo Skrevet Juni 14, 2004 Forfatter Share Skrevet Juni 14, 2004 Jeg bare skjønner ikke hvorfor noen tror at man blir verre på instrumentet av å lære mer' date=' jeg...[/quote']Teori setter deg inn i et system noen andre har laget. Jeg mener det kan begrense kreativiteten for veldig mange (ikke for alle selvfølgelig).Jeg føler at det var en stor feil av meg å lære skalaer i starten. Det gjorde at jeg så på fingerbrettet i formasjoner. Hadde vært bedre å lære forholdet mellom hver streng og å lytte til intervaller. Det er selvfølgelig mye vanskeligere, men man får, etter min mening, en mye bedre forståelse av hvilke lyder gitaren (en selv) lager, i stedet for å pugge formasjoner.Men dere vil si at det selvfølgelig er feil å se på det som formasjoner. Så jeg regner med at jeg er den eneste som lærte formasjonene til skalaene i starten :roll: . Mener det har ødelagt en del for meg siden det var en dårlig vane som jeg ikke helt har klart å ta livet av ennå. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hallvardo Skrevet Juni 14, 2004 Share Skrevet Juni 14, 2004 Noen ganger er det vanskelig å komme ut av "mønsteret" sitt, og man ender med å spille veldig begrensede ting som man gjentar hele tiden.. Du kan jo alltids prøve å spille litt på piano for eksempel, hvis du har tilgang til det og liker å spille det. Da er det lettere å tenke melodi, for du har ikke de samme mønstrene, så kan du heller tenke på hvordan hver skala låter, og hva slags stemning den har osv.. Teori trenger ikke være begrensende, men den blir noen ganger brukt på en begrenset måte ellerno Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ursa Skrevet Juni 14, 2004 Share Skrevet Juni 14, 2004 Vel det gjenstår å se... Dersom jeg ikke blir noen gitarvirtuoso når jeg blir gammel får jeg skylde på at det var skalaene sin feil For meg er skalaene en god venn som gir meg kule riff. (no offense til noen). Men jeg tror det er rimelig daufødt å "gå tilbake" til ikke å lære skalaer.. Skal verden gå i "riktig" retning så MÅ man pushe grensene OGSÅ hva angår teori (ikke bare hvor langt ned man kan stemme gitarene). Nå har vi jo vært ganske langt nede i en bølgedal dette århundret med innføringa av den stinkende "poparten" som kommer fra Amerika. Heldigvis virker det som om den sjangeren løsner grepet litt nå. Og man kan uten å føle seg som en idiot si at det krever mer enn noensinne både teoretisk og praktisk for å kunne gjøre det godt som musiker. Evolusjon er det. Håper ingen blir veldig fornærmet av det jeg sier... Det er det jeg misliker mest med forum, det er utrolig lett å bli misforstått pga du ikke ser ansiktet til den du snakker med. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
aiwass Skrevet Juni 14, 2004 Share Skrevet Juni 14, 2004 Jeg bare skjønner ikke hvorfor noen tror at man blir verre på instrumentet av å lære mer' date=' jeg...[/quote']Teori setter deg inn i et system noen andre har laget. Jeg mener det kan begrense kreativiteten for veldig mange (ikke for alle selvfølgelig).Jeg føler at det var en stor feil av meg å lære skalaer i starten. Det gjorde at jeg så på fingerbrettet i formasjoner. Hadde vært bedre å lære forholdet mellom hver streng og å lytte til intervaller. Det er selvfølgelig mye vanskeligere' date=' men man får, etter min mening, en mye bedre forståelse av hvilke lyder gitaren (en selv) lager, i stedet for å pugge formasjoner.Men dere vil si at det selvfølgelig er feil å se på det som formasjoner. Så jeg regner med at jeg er den eneste som lærte formasjonene til skalaene i starten :roll: . Mener det har ødelagt en del for meg siden det var en dårlig vane som jeg ikke helt har klart å ta livet av ennå.[/quote']Hvis du har problemer med å spille etter gehør, så øv på å spille etter gehør, ikke si til deg selv at du må glemme skalaer. Ta ondet ved roten, og røsk det opp. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hugo Skrevet Juni 14, 2004 Forfatter Share Skrevet Juni 14, 2004 Ondet her er jo skalaen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Peri Skrevet Juni 14, 2004 Share Skrevet Juni 14, 2004 Det høres veldig rart ut da. Når du spiller med skalaer, tenker du bare da at "ja, nå er jeg i den skalaen, og så spiller jeg opp og ned. For jeg vet at jeg er i riktig posisjon, og at det låter fint. "? Da tror jeg trikset er å se på skalaer som et middel til å kunne spille akkurat det du vil. Fordi du vet hvor alle tonene i skalaen er, vet du også hvordan du skal spille det du har lyst til. Du vet at om du flytter hånda sånn og sånn, så låter det slik. Det er i alle fall slik jeg bruker skalaer, men for all del, jeg er ikke særlig flink til å improvisere. Så det kan jo hende jeg har misforstått. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hugo Skrevet Juni 14, 2004 Forfatter Share Skrevet Juni 14, 2004 Jeg spiller absolutt ikke skalaene bare opp og ned. Vet jo hvor de "fine" tonene er. Men det er jo bedre å høre dette i stedet for å se det på gripebrettet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tHeMuTh|n Skrevet Juni 14, 2004 Share Skrevet Juni 14, 2004 hvorfor er det bedre å "høre det enn å se det på gripebrettet?" Det er jo en konsekvens av hverandre...du hører noe...og så ser du på gripebrettet for å spille dette Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hugo Skrevet Juni 14, 2004 Forfatter Share Skrevet Juni 14, 2004 hvorfor er det bedre å "høre det enn å se det på gripebrettet?" Det er jo en konsekvens av hverandre...du hører noe...og så ser du på gripebrettet for å spille detteEtter min mening er det bedre å lytte til intervallene og få fullstendig kontroll over dem. Det kan fort bli for mye fokus på hva man gjør på fingerbrettet som gitarspiller i stedet for å lytte til hvilken lyd som faktisk kommer til øret. Det spørs jo hva man vil da. Vanlige mannen i gata driter en lang marsj i hva som skjer med fingra til en gitarist. For ham er det bare lyden som står i fokus (noen digger selvfølgelig vanskelig stuff med henda også). Man kan så si at det er alt for vanskelig å gjøre dette. Jeg tror at svært mange vil klare det hvis de er villige til å sitte og trene i de timer som kreves. Er en tilnærming som de fleste ikke bruker. Og det må være rom for slike løsninger også selv om det er vanskelig og de fleste ikke gjør det. Fingrene er bare et middel til å få fram den lyden man har i hodet. Dette er jo selvfølgelig satt på spissen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå