Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvor mange lyder trenger du?


Anbefalte innlegg

Hvor mange grunnlyder bruker du fra ampen, og hvordan får du disse?

Regner ikke med effektlyder her, men boost/OD av ampen kan regnes med som en grunnlyd.

Grunnen til at jeg er interessert i dette er at jeg både har hatt en JVM410H, med fire kanaler og 12 modes,

og jeg har også brukt multieffektbrett med mengder av muligheter.

Jeg har likevel endt opp med bare tre til fire grunnlyder, selv om jeg har hatt muligheter til mange flere.

I dag kjører jeg med tre grunnlyder (hvis jeg bruker en amp):

1. Plexi Marshall crunch-lyd som jeg stiller ampen på.

2. Clean-lyd med dempet volumkontroll på gitaren.

3. Lead-lyd med clean-boost.

Graden av crunch kan jeg selvfølgelig også dempe med gitarvolumet.

Hvordan står det til med forskjellige amplyder der ute?

Endret av GunnarpåMo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I metallbandet mitt bruker jeg en Peavey 5150.

1. Leadkanal til rytmelyd

2. Leadkanal med EQ i loopen til sololyd

3. Rhythmkanal til halvcleanclean/breakup-lyd på en lÃ¥t eller to

Enkelt og greit :)

Til andre prosjekter har jeg en Tonebone Hot British som fikser biffen hva vreng angår. Skal snart kjøpe en Bassman 100 topp å kjøre denne på. Tenker også å skaffe en pedal med mindre vreng for mer «skranglete» vreng ala Malcolm Young osv. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bygd en to kanals 100W Plexi som jeg bruker med bandet, men bruker bare den ene. Stiller ned volumet på gitaren for litt mindre gain på noen partier. Nå er vi bare tre så da trenger jeg ikke no boost eller annet for solo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukar faktisk 8 presets (9 med mute ;) )

Clean med delay og flanger

clean med delay og reverb

clean men phaser, kjorus, reverb, delay

same som forrige, men utan delay

rytmevreng (kanal 2+)

minilead (kanal 3 m delay)

lead (kanal 3 med ekstra volum og delay)

vreng med phaser

Skulle tru det vart mykje stepping, men neida. Eit trykk og eg er der. MIDI er min ven

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skru allt på 11 og kjøre på.... hehe.

Fra spøk til revolver - jeg finner at jeg på øving bruker kun en lyd (nesten som beskrevet over) - og derfor selger jeg Digitech'en som er overkill. Hjemme går det i mye mer variert bruk, men da synes jeg Boss ME-50 brettet er genialt enkelt å leke med, selv om kvaliteten på effekter ikke er helt på Digitech nivået.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker de to kanalene jeg har på min Orange Rocker 30, som er HELT clean, og middels saftig vreng i metall/hardrock-land. Det er alt jeg trenger, men det hender at jeg en sjelden gang roer ned volumknotten pÃ¥ gitaren nÃ¥r jeg er pÃ¥ vreng-kanalen, for Ã¥ gjøre litt roligere saker. Unntaksvis.

Med dette følger jeg at jeg har alt jeg trenger av OD/DIST-toner, og om det skulle være noe mer så blir det kanskje en booster av ett eller annet slag for "leads", men det er ikke så veldig sannsynlig.

Sånn ellers....så ser jeg ikke helt hva man skal med "8" forskjellige vrengpedaler heller. Når alt kommer til alt så er det sannsynligvis bare gitaristen selv som "hører" forskjell i vrengen uansett? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.