Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Marshall


Anbefalte innlegg

Synes det er vanskelig å få god oversikt over Marshall-utvalget, også på deres egne nettsider.

Og ut fra denne tråden er det lett å få inntrykk av at det bare er Marshaller produsert på 70-80-tallet som duger... betyr det at det de produserer i dag (også high-endmodellene) er dårligere enn før? "Må" man kjøpe seg en brukt 80-tallsamp for å få den "ekte" Marshall-lyden? Hvilke av dagens modeller anbefales når det gjelder den klassiske Marshall-lyden?

http://forum.gitarno...rshall-haze-15/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 68
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Synes det er vanskelig å få god oversikt over Marshall-utvalget, også på deres egne nettsider.

Og ut fra denne tråden er det lett å få inntrykk av at det bare er Marshaller produsert på 70-80-tallet som duger... betyr det at det de produserer i dag (også high-endmodellene) er dårligere enn før? "Må" man kjøpe seg en brukt 80-tallsamp for å få den "ekte" Marshall-lyden? Hvilke av dagens modeller anbefales når det gjelder den klassiske Marshall-lyden?

Det er et par ting som skjedde med Marshall som har gitt de nyere ampene dårlig rykte.

- Midt på 80 tallet fjernet de endel komponenter på 100W JCM800 ampene for å kutte kostnader og festet i tillegg printkortet til potmeterne i fronten. Dette skillet er synlig ved at de to inputene som sto over hverandre står ved siden av hverandre på de senere ampene. For mange "kjennere" er dette skillet slutten på "ordentlige" Marshall.

- JCM900 serien. På slutten av 80tallet ble det vanskelig å få tak i EL34 rør og marshall begynte å levere ampene med 6L6. Dette ødla mye av den gode "Marshall" lyden. I tillegg ble ampene beryktet for mye feil. Samtidig kom det nye high end amper som Soldano SLO100 og tok over mye av markedet.

- Mange av reissue ampene er bygd på den gode gamle måten. Reissue 2203, HW Pleix etc. Men de koster jo skjorta......

- Mange av de nye ampene låter jo bra, men utvalget og alternativene idag er jo noe helt annet en det var når Marshall var konge.

Endret av Gluke
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På JCM2000 serien ble også rørsokler festet til printplata, og det ble også mye problemer med det.

Dagens reissue modeller er bra, men koster oftest mer enn en pent brukt original, og låter heller ikke så bra som originalen.

Den ampen som får best omtale av dagens Marshall modeller, er vel Vintage Modern ampene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På JCM2000 serien ble også rørsokler festet til printplata, og det ble også mye problemer med det.

Dagens reissue modeller er bra, men koster oftest mer enn en pent brukt original, og låter heller ikke så bra som originalen.

Den ampen som får best omtale av dagens Marshall modeller, er vel Vintage Modern ampene?

Vintage Modern høres helt fantastisk ut med mindre clean er veldig viktig for deg.

Hadde egentlig bestemt meg for en VM selv for noen måneder siden da jeg hadde til gode å høre en god cleanlyd som er gøy å spille med.

Siden har jeg testet VoxAC30 og Lil' Elvis... da ble det også viktig, så da måtte jeg bare droppe VM'en...

Men god marshallvreng... det skal den ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vintage Modern låter helt sjef på klassiske rocketoner, men ble veldig «one trick pony» føler jeg. I større grad enn andre enkle Marshall-amper, også... Fikk ikke til noe som ligna på cleanlyd, og selv med tubescreamer foran var det komplett umulig å få til noe som kunne minne om tight metallvreng.

Sånn sett er f.eks. JCM800 ufattelig mye mer allsidig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vel også et inntrykk av at Marshall datt litt av lasset på 90 tallet for å si det sånn. Det kom andre og bedre alternativer. Mesa kom med Rectifier ampene, Soldano med SLO100, Peavey med 5150, Bogner med Ectacyen og nesten alle brukte jo CAE3+'en en periode. Syntes aldri Marshall riktig kom opp med noe som matcha disse andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...
Gjest Hans Hansen

noen som har erfaring med 1986 bass amp 50w? hvordan er den i forhold til 1987 plexi?

er den knall for Thin Lizzy og klassisk rock type sound? er absolutt ikke ute etter amp for metall og hi gain.

kjenner ikke så godt til Marshalls så om noen har noen ord om 1986 50w bass toppen evt Ceriatone sin variant av denne toppen så er jeg lutter øre:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke prøvd den, men kan komme med følgende info: jeg jobbet som «nødløsning-lydmann» på en pub en periode. Vi hadde et band på besøk, og han ene gitaristen hadde en 1959x. Han kjørte en attenuator på denne for å få den ned i 40W, lenger ned var han ikke villig til å gå, da gikk det visstnok for mye ut over lyden. Det var HELT krise - selv om vi hadde en relativt feit PA så var det fullstendig umulig å høre noe som helst annet enn den ene gitaren, samme hvor mye jeg skrudde. Disse «non-master» ampene må jo tynes skikkelig for å vrenge noe særlig i det hele tatt.

Denne typen amper stammer jo fra en periode hvor man ikke hadde noe særlig PA-anlegg å skryte av, og dermed måtte cranke ampene på store giger. Med årene fikk man fetere anlegg, og samtidig gitaramper med mastervolum og gainkontroll. Tilfeldigheter? I think not :)

Jeg har også brukt en 1987x på en gig, og det var også helt ubrukelig! Spilte så lavt som overhodet mulig, men det var fortsatt nesten så lydmannen ble tvangsinnlagt. Folka foran scenen var heller ikke veldig happy...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

noen som har erfaring med 1986 bass amp 50w? hvordan er den i forhold til 1987 plexi?

er den knall for Thin Lizzy og klassisk rock type sound? er absolutt ikke ute etter amp for metall og hi gain.

kjenner ikke så godt til Marshalls så om noen har noen ord om 1986 50w bass toppen evt Ceriatone sin variant av denne toppen så er jeg lutter øre:)

jeg har en 1986 (`68 versjonen, metro kit). spiller hardrock med den, klassisk rock ala sabbath, purple, lizzy, kiss osv, men og nyere og mer stoneraktig. spiller den gjennom et basketweave med 4x25 greenbacks. bruker ikke pedaler. kan laste opp noen klipp senere i dag.

gtrzn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Hansen

jeg har en 1986 (`68 versjonen, metro kit). spiller hardrock med den, klassisk rock ala sabbath, purple, lizzy, kiss osv, men og nyere og mer stoneraktig. spiller den gjennom et basketweave med 4x25 greenbacks. bruker ikke pedaler. kan laste opp noen klipp senere i dag.

gtrzn

ja gjør det evt send gjerne til meg på frankajoerg@gmail.com

hvordan funker den for deg med tanke på volum? har du mastervolum og evg 1/2 powerswitch installert?

jeg er redd Ceriatone 1986 50 bass blir for høy samma f... 18w TMB ser mer og mer ut som ett bedre alternativ i så måte, sammen med 20w Lead & Bass som er basert på Marshalls 2061x.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sg jr (p90)

les paul cr8 (pafs)

ikke den mest varierte spillingen her, men det jeg har for hånden nå. husk at pick ups, kabinett, spillestil(anslag osv) alt avgjør hvordan man låter gjennom en gitt amp. ergo, du kommer ikke til å låte som meg gjennom det samme oppsettet, og det er du kanskje glad for ;)

har desverre ikke isolerte opptak med kun gitar.

gtrzem` all!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

  • Siste aktive tråder

    • Dette ble omsider greit, bestefars gamle (1958?) Höfner 455/S. Fikk lima halsen i vinter, har fått på ei midlertidig bridge, og den er rett i halsen og lettspilt. 010 Flatwoundstrenger. Venter nå på en 1956-modell floating pickup fra de britiske øyer, en 1505 GR med volumkontroll som spikres fast i gripebrettet. Plekterbrettet er også britisk og kosta sitt, men ble pent. Prøver å få tak på en bridge som ser ut som den originale, men det er lengre mellom de. Denne bridgen var dog lett å intonere, da det er bånd-biter som sitter i smale spor, og de kan tas løs og flyttes.
    • Hei, Jeg har ett Line 6 Relay G50 system men har klart å miste senderen. Line 6 TBP12 Noen som har en de vil kvitte seg med?
    • Men blir det ikke moms, toll, osv på dette da?
    • Sjekk https://www.stringsandbeyond.com/  Pass på frakten, før du avgjør om det lønner seg. De har iblant kampanjer på fri frakt world wide, som er verdt å få med seg. Da har jeg pleid å bestille 20-30 sett med forskjellige merker til gitarene mine.  For ordens skyld, jeg kjøper det meste lokalt hvis jeg kan - men akkurat strenger er betydelige summer å spare på når man har en gitar eller to "for mye".
    • Hvor kjøper folk Elixir gitarstrenger i disse dager? 
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.