Web Analytics
Jump to content

Les Paul Studio


Skaardal
 Share

Recommended Posts

Har ikke kjempepeiling på dette området (er jo hovedsakelig bassist), men forskjellene er vel blant annet type treverk (Studio er vel da også noe lettere), finish, byggekvalitet osv.. Har kun spilt Standard selv, men såvidt jeg har skjønt har denne noe feitere (altså litt mørkere karakter) lyd. Kan ihvertfall gå god for en Standard da jeg har en selv, syns det er en knallgod gitar. Bruker den til alt fra jazz og funk til ganske tunge saker. Personlig er det også den mest lettspilte gitaren jeg har prøvd, var ikke behov for å vende seg til den da jeg syns det funka fett med en gang.

Edited by Dellers
Link to comment
Share on other sites

Njaa.. Uten å være for påståelig så tror jeg rett og slett at det er snakk om innsparinger i produksjonsprosessen. Det er jo vanelig med solid lakk på studiogitarene, så da trenger det ikke å være like fint tre, og lakken trenger vel kansje ikke å være like forseggjordt. Er vel stort sett samme pickuper som i standardene. Det er jo også forskjell på kvalitetssjekkingen.

Link to comment
Share on other sites

Store eksemplarforskjeller på Studioene, så prøv mange før du evt. kjøper en.

Det er vel den store forskjellen mellom Studio og de mer high-end Les Paul'ene... kvalitetsforskjeller.

De gjennomgår ikke samme kvalitetskontrollen og derfor er litt ymse kvalitet på.

Har prøvd kanskje rundt 10 studioer i butikk og ingen har føltes noe bedre enn gitarer du typisk finner i 4-6000,- klassen, så min erfaring tilsier at Studio er no-go.

Elektronikken skal vel være den samme som i Standard mener jeg.

Jeg ville heller gått for en Standard faded. De er ikke så meget dyrere... og i enkelte tilfeller litt rimeligere, men de føles mye mer tighte.

Klarer du deg uten den flotte Standard-lakken, så er Standard Faded ett bedre alternativ i forhold til pris.

Bare vær oppmerksom på at Gibson er litt lat når det gjelder å sette opp gitarene de sender fra seg, slik at det er svært mange som trenger intonering, trussrod-justering og noen ganger sliping av båndene. Så sjekk dette nøye uansett hvilken du går for... og dersom du liker en spesielt godt, så er vel som regel butikkene greie å gjør dette gratis.

Prøvde faktisk en Gibson LP standard i Gøteborg som hadde strengehøyde som jeg kun forventer på billige nylonstrengere... føltes helt forferdelig... og den sto framme som demo-gitar...

Link to comment
Share on other sites

Studio-modellene skulle originalt være gitarer som spilte slik Standard gjorde, men ikke var like "ekslusive".

Kjedeligere utseende mao., Studio-betegnelsen fordi disse var for folk som skulle i Studio og ikke skulle vise seg frem.

Da kunne de spare inn pengene og kjøpe en mindre pen men like god gitar.

Nå er nok forskjellene større. Studio-modellene står tilbake på det meste vil jeg tro.

Det er samme oppskrift, men den ene er laget av en kokk og skikkelige råvarer mens den andre er laget av en sliten alenemor og First Price. =p

Er kanskje ikke så store forskjeller, var selvfølgelig bare et eksempel. Jeg merker ikke like stor forskjell på de dyre og billige Gibsonene.

Jeg er en stor fan av "Special Faded"-modellene som alle hater.

Har en slik Les Paul selv jeg liker godt (til prisen!), og prøvde en SG som med sin pris på 5k ga langt mer for pengene enn Standard Faded Les Paulen jeg prøvde.

edit: Når jeg sier billige og dyre tenker jeg mest på de vanlige produksjonsmodellene, med CS Historic/VOS/Reissue osv. er det vel mer natt og dag tenker jeg.

Edited by Innos
Link to comment
Share on other sites

Studio-modellene skulle originalt være gitarer som spilte slik Standard gjorde, men ikke var like "ekslusive".

Kjedeligere utseende mao., Studio-betegnelsen fordi disse var for folk som skulle i Studio og ikke skulle vise seg frem.

Da kunne de spare inn pengene og kjøpe en mindre pen men like god gitar.

Derfor kostet de betydelig mer da de kom. Omtrent det samme som historic og Faded paulene koster nå.

Edited by M55ikael
Link to comment
Share on other sites

Slenger inn et spørsmål i denne tråden jeg også..

HAr for tiden en Epiphone lesP custom, og en vox da5, altså en hjemmestuespiller.. :) Spiller stortsett alene. Men ønsker uansett noe bedre lyd, og kanskje en mer lettspillt gitar. Får jeg merkbart bedre lyd med en gibson lp studio om jeg beholder den forsterkeren jeg har?

Vil Gibsonen være lettere å spille på (er spes på utkikk etter lavere strengehøyde) enn epien?

rune

Link to comment
Share on other sites

Slenger inn et spørsmål i denne tråden jeg også..

HAr for tiden en Epiphone lesP custom, og en vox da5, altså en hjemmestuespiller.. :) Spiller stortsett alene. Men ønsker uansett noe bedre lyd, og kanskje en mer lettspillt gitar. Får jeg merkbart bedre lyd med en gibson lp studio om jeg beholder den forsterkeren jeg har?

Vil Gibsonen være lettere å spille på (er spes på utkikk etter lavere strengehøyde) enn epien?

rune

Min erfaring er nok som tidligere at din nåværende gitar kontra en Gibson LP Studio ikke vil være noe bedre å spille på... men koster du på deg det veldig lille ekstra, så får du Standard Faded som er mye bedre både lydmessig og "kjørekomfor". Studio'en vil være en liten oppgradering på lyd regner jeg med (har ingen kjennskap til forsterkeren din) og ikke verd investeringa.

Du kommer deg fra A til B med en Lada på lik linje med en Mercedes... men Mercedesen byr på bedre kjørekomfor på veien.

Kan også være en løsning å kjøpe en bedre forsterker... eller en slik Line6 POD som gir relativt heftig lyd...

Link to comment
Share on other sites

Slenger inn et spørsmål i denne tråden jeg også..

HAr for tiden en Epiphone lesP custom, og en vox da5, altså en hjemmestuespiller.. :) Spiller stortsett alene. Men ønsker uansett noe bedre lyd, og kanskje en mer lettspillt gitar. Får jeg merkbart bedre lyd med en gibson lp studio om jeg beholder den forsterkeren jeg har?

Vil Gibsonen være lettere å spille på (er spes på utkikk etter lavere strengehøyde) enn epien?

rune

Sett opp ny aksjon på gitaren, intoner og du vil kunne spille like bra epi'n som på det endre. Ikke la deg lure alt svada om Lada og Mercedes... Jobb litt med den gitaren du har...

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

  • Siste aktive tråder

    • David, størrelse betyr ingenting,......🙄 😁,
    • Jeg vil bruke dette gripbrettet hvis jeg får det til, så kan jeg spare det som jeg bestilte til et fremtidig prosjekt istedenfor. Etter binding er ferdig så skal jeg borre ut og lime inlays, også de små  på siden... artig når jeg klarer å la være med fuckups. Har tidligere brukt mye tid på å rette opp og korrigere for diverse feil  ,så langt alt vel på denne. Venter på deler fra gitarist.no, og etpar kjøp på finn. Edit: har veldig stor nytte av disse firkantede aluminiumsrørene, de er helt rette, har skarpe hjørner, veier lite . Jeg  bruker de til planering av treverk, til å frese beine kanter langs, og nå til å lime bindingen, jeg lot gripbrettet ligge litt innafor kanten sånn at bindingen blir liggende flush med underkanten av gripbrettet. Satt på en stripe maskeringstape for å ikke lime gripbrettet fast i aluminiumet. De klypene er også hendige til diverse ting. Liming f eks, istedenfor tvinger. 
    • Binding på gripbrett.
    • Kjøpes fra StewMac, limes med polyeuretan-lim. Jeg bruker Titebond sine lim til alt, trelim, superlim og poly
    • Photoshoot med dette beistet ved "Sverd i fjell", flott søndagsmorgen må jeg si... 🙂  
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.