Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Les Paul Studio


Skaardal

Anbefalte innlegg

Jeg skjønner ikke hva alle har så imot Studio, når dere bruker ord i anførselstegn og "tror" ting, så virker det ikke som dere har så stort uttalelses grunnlag..

Har en Studio selv og er en skikkelig god gitar, ikke noe forskjell som jeg merker med den mot en Standard. Man kan ikke prøve en gitar i 10min i ei musikksjappe og si at den har dårligere kvalitetskontroll enn en Standard, hva er bedre på en Standard i tilfelle?

Hatt min LP Studio i 1 1/2 år nå og er knakende fornøyd, satt opp etter min smak og låter og spiller som ei kule. Med andre ord, en SMAKSAK som alt annet.

Høres sikkert beskyttende og sutrete ut, men noen av påstandene nevnt i tråden har ikke mye bunn akkurat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strengehøyden er vel ikke noe man burde se etter når man kjøper en gitar?? Dette kan jo veldig enkelt fikses. Tror ikke du kan få noen lavere eller "bedre" strengehøyde med en Studio enn den du har nå...

Det var vel det som var poenget... at du sjekker dette og får det fikset dersom du liker gitaren ellers... gratis...

Sett opp ny aksjon på gitaren, intoner og du vil kunne spille like bra epi'n som på det endre. Ikke la deg lure alt svada om Lada og Mercedes... Jobb litt med den gitaren du har...

Det var vel det jeg skrev også... at du klarer å spille akkurat det samme (kjøre A til B)... men at du har litt bedre komfor med en Standard, eller Standard Faded...

Jeg skjønner ikke hva alle har så imot Studio, når dere bruker ord i anførselstegn og "tror" ting, så virker det ikke som dere har så stort uttalelses grunnlag..

Har en Studio selv og er en skikkelig god gitar, ikke noe forskjell som jeg merker med den mot en Standard. Man kan ikke prøve en gitar i 10min i ei musikksjappe og si at den har dårligere kvalitetskontroll enn en Standard, hva er bedre på en Standard i tilfelle?

Hatt min LP Studio i 1 1/2 år nå og er knakende fornøyd, satt opp etter min smak og låter og spiller som ei kule. Med andre ord, en SMAKSAK som alt annet.

Høres sikkert beskyttende og sutrete ut, men noen av påstandene nevnt i tråden har ikke mye bunn akkurat.

Harde ord... så jeg skal provosere litt tilbake...

Jeg er klar over at mange har ikke råd til å kjøpe en skikkelig Gibson Les Paul og tror de kjøper "The next best thing" med en Studio, og de forsvarer Studio'en sin med at det kun er litt finish forskjell, men ellers er alt likt. Jess... godt dere tror det selv, men DEN påstanden har ikke bunn i det hele tatt.

Dersom du hadde begynt å lage gitarer, så hadde du også hatt litt bedre kontroll på treverk og sluttkontroll på de gitarene du ønsker høy pris for enn "First-Price" gitarene dine... hvis ikke så ser jeg ikke hvordan du har tenkt å kunne forsvare en stivere pris for High-end gitarene dine.

Så påstanden om kvalitetskontroll går på både helt basic forståelse av å drive en forretning og at dette samsvarer med egne erfaringer med Studio... ikke bare 10minutter i en gitarsjappe med en gitar.

Har du en skikkelig digg Studio, så er du vel heldig da. Siden jeg jobbet på gitarbutikk ett års tid, så fikk jeg prøvd en del gitarer. Det ble tatt inn ett parti på over 20 Epiphone kassagitarer til rundt 2000,-. En av disse var gode å spille på (ja, jeg prøvde alle) og den kjøpte jeg... Poenget her er at jeg sier ikke at det ikke finnes tighte, gode Studio'er, men skal du på død og liv ha Studio så bør du prøve en del av de. Det er ikke en gitar du byr høyt på på QXL for å si det sånn..

Så dersom det er smaksak som alt annet... hvorfor ikke bare kjøpe gitarer på elkjøp... sette de opp skikkelig og sett i noen EMG pickups så er de sikkert like bra som en Gibson LP Custom...

Skulle du mot formodning faktisk foretrekke El-kjøp gitarer, så kan du fortsatt ikke si at den er bedre enn en Gibson Les Paul (uansett modell), bare at du foretrekker dårlige gitarer.

For sake of good order... jeg synes ikke Studio er "First Price" eller elkjøp gitarer... uttrykkene ble bare brukt for poengenes del...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er noen av forskjellene mellom LP Std og Studio som påvirker prisen... nye altså.

1. Std har binding på kropp og hals, som også dekker båndendene. Dyrt!, spør hvilken som helst gitarmaker.

2. Seleksjon og tilpasning av treverk i topp.

3. Flere og tynnere lakklag på Std.

4. Dyrere pickuper i Std (Burstbucker Pro el. 57 classics, 490/498 i Studio).

5. Logo-inlay på Std, billigere decal på Studio.

Oppsett fra fabrikk varierer dessverre kraftig for alle modellene fra Gibson USA, mens Gibson Custom Shop gjør en bra jobb. Jeg synes mange musikkbutikker bør bli MYE flinkere til å sjekke og justere gitarene de tar inn, og iallfall ikke late som om de er "greie" hvis de allernådigst setter opp en gitar du vil kjøpe. Nesten så noen av dem fortjener å gå konk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anngående Studiomodellene, nå har jeg ikke lest hva folk har sakt her :)

Men rett meg om jeg tar feil.

Det jeg har hørt var at studiomodellene var laget for å ta opp lyden bedre, og at elektronikken er annerledes i den enn i en vanlig standard model?

Kan hende det er feil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg har hørt var at studiomodellene var laget for å ta opp lyden bedre, og at elektronikken er annerledes i den enn i en vanlig standard model?

Nei. Det eneste som er forskjellen på Studio og Standard er utseendet, type pickuper og kvalitetskontroll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Det eneste som er forskjellen på Studio og Standard er utseendet, type pickuper og kvalitetskontroll.

Må tilføye (som nevnt) i tillegg, valg av treverk, finish (mengde lakk, binding, innlegg osv). Båndarbeid er også, etter egen erfaring, noe dårligere/kjappere utført.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.