Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Overvurderte gitarister


Toften

Anbefalte innlegg

Joda, Sunde er dritgod på sitt han, men når folk trekker ham fram i "verdens beste gitarist" diskusjoner (Utrolig teit å diskutere noe sånnt forresten)

Da påstår jeg at han blir overvurdert.

Greit, det er jeg enig i. "Verdens beste gitarst"-diskusjoner er bare utrolig teit ja, alt handler om smak og behag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 109
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

gutta i avenged sevenfold og dragonforce. for all del, mye grei musikk, men så ensformige folk som ikke klarer å spille sine egne låter og soloer live får ikke pluss i boka mi haha

DragonForce kan jeg være enig i, tildels også rytmegitaristen i A7x med Synyster Gates kan virkelig spille og han kan spille det live også :ninja:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For all del, all respekt til herr Sunde her også, men den som sier han er "en av verdens beste", har ikke hørt for eksempel Jerry Donahue.

Men mens vi holder på- for noen år siden spilte jeg i en dansesak- historie, med tre mann og en trommemaskin.

For en fattig nyetablert mann med tre barn var det gode penger, og i flere år huserte vi på Fagernes hotell i påsken, gratis opphold mot tre sett spilling på kvelden. Nok om det.

I nærheten hadde Sunde påskeshow, trolig fikk han betalt også, den sniken, og to kvelder på rad lurte vi oss avgårde ( han opptrådte tidligere på kvelden), og ble smuglet inn gjennom kjøkkeninngangen slik at vi slapp å betale.

Han var jo en opplevelse, men vi syntes at det var litt stas at han spellte feil på en sang ute i settet. "Selv de beste kan skødde skikkelig", snakket vi om. Det som ikke var like sjarmerende, var at han gjorde den samme feilen, på det samme stedet, kvelden etterpå. Fyren er faktisk så god at han hadde øvd inn å spille feil. Møkkamann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

helt klart de i dragonforce... skalaer med alt for mange toner "banket" inn :P 60 forsøk før de får til ting i studio, høres jævlig ut live, ølholder på et unødvendig mikrofonstativ siden gitaristene bare rølper noe som skal ligne koring, hver gang en av de slipper taket på gitaren drikker de... jeg har aldri drukket før eller under en konsert. bare når jeg har hørt på

personlig synes jeg hendrix er overvurdert.. mye støy, dårlig synging, han har veldig mange historiske melodier, men stort sett er de bedre når andre spiller de, jeg synes han satset alt for mye på lyd enn det tekniske... de fleste på forumet hadde lett eid hendrix.. det er jeg sikker på

men jeg liker ikke overdreven bruk av effekter, fint med litt wah, delay, reverb på en solo, men ikke hele sanger... jeg tror egeste grunnen til at hendrix er så populær nå er fordi SRV forbedret sangene, han spilte og sang veldig bra

skjønner ikke at dere synes hammet er overvurdert.. han er veldig dårlig på riff. Hetfield er teknisk en bedre gitarist, men hammet har veldig god innlevelse og har laget mange bra soloer.. han er eleven til satch, og det er veldig mange likheter mellom spillinga til satch og hammet, og siden satch er mitt største forbilde, og metallica er mitt favorittband så synes jeg hammet er en god gitarist, liker sangene og liker soloene.. de fleste liker Fade to black, welcome home, nothing else maters og one..

zakk wylde er og veldig overvurdert han og bruker for mye effekter og veldig mye det samme på soloene og riffene, alt for lite variasjon, ozzy er bra fordi randy rhoads var en veldig god gitarist, og han har fikset gitaren på de fleste bra sangene

Hammet er ræva på riff. Innlevelse............nei.......en dårlig santana kopi som ikke eier gehør. At han er eleven til satch sier jo litt, ha en så god lærer og lære så lite. Med all respekt metallica har sinnsykt mange bra låter som blir ødelagt av takras ulrich og kirk hemmet. Hvis jeg noen gang møter en god gitarist som har peiling over 18 år som ikke har skjønt at hammet suger skal jeg få ham innlagt på mentalinstutisjon. Sorry hvis jeg irriterer noen med uttalelsene mine, men Hammet har irritert meg i 20 år så jeg klarer ikke å la være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må dere ta hennsyn til tid og sånt. Det er lett for oss å si at Jimi ikke var en så god gitarist og ikke hadde så god lyd, fordi med dagens teknologi får vi mye bedre lyd enn for f.eks for 50 år siden. I tillegg så har vi hatt MANGE flere inspirasjonskilder enn det Jimi hadde i sin tid.

Jeg syns personlig at Kirk Hammet var en god gitarist. Han har en del soloer med sjel. Eksempel i To Live Is To Die, Orion - en ren melodisk sang, Ride The Lightning osv. greit nok at han bruker masse pul-ups og hammer-on. Men man må ikke være teknisk for at en solo skal låte bra. Jeg syns soloene hans er fengendes. Men han ble dårligere med tiden, desverre. Load, reload ++ eraen er vel ikke akkurat noe a det beste han har laget.

Men syns personlig at Outlaw Torn har en tøff solo, selv om det er masse støy og effekter.

Alexi Laiho er da god på soloer, selv om han er emo/punk eller hva dere vil kalle det. Det er mange som raker ned på gitarspillet hans på grunn av imagen hans.

Altså.,, Jeg tror det var vanskeligere å være gitarist på 50-80 tallet enn det er idag. Vi har nå mer enn nok tilgang til inspirasjon, gratis kurs på nett, tilgang til bra utstyr osv. Sånne ting syns jeg man skal ta hensyn til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes Troll har et veldig godt poeng.

Man må for det første sette gitarister inn i den perioden de "blomstret" i. Så vidt meg bekjent, er det ikke noen som har klart å være nyskapende hele livet. Jeg tror rett og slett det er slik at vi blir mindre åpne for nye inntrykk med årene.

Nummer to- synes poenget med tilgjengelighet på impulser er veldig viktig. Jeg er født på femtitallet, og husker at måten å lære seg ting på, var å reise rundt på dansefester og se på de som spilte. De var kanskje ikke de beste læremesterene, siden alle var selvlærte, og hadde diverse tvilsomme teknikker etter dagens standard. Jeg husker en av de første bass- lærebøkene jeg fikk tak i, der basshelten anbefalte å krølle ring- og lillefingeren på høyrehånden inn i håndflaten, siden de ikke skulle brukes likevel.

Som et eksempel- jeg har dratt av en del pinch harmonics i min tid. Det skjedde i mange år, uten at jeg forsto hvordan jeg fikk til den veldig kule lyden. Helt sant. Dette ble diskutert med andre, uten at noen kunne forklare fenomenet. Vi visste rett og slett ikke hva vi hadde gjort.

Nå kan hvilken som helst person som har spilt i noen timer gå inn på nettet, og lære teknikken i langsom kino. Det er helt rått. Jeg har lært mer gitarteknikk i de siste årene enn det jeg gjorde på de første 20.

En annen historie, som illusterer poeng nummer to- The Beatles reiste en gang med buss i timesvis for å besøke en fyr. Hvorfor? Jo, han kunne grepet H (B ), og det visste de ikke hvordan de skulle spille.

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar
Del på andre sider

The Edge

Den er jeg ikke enig i...

Syns faktsik han er ganske undervurdert.. Prøv å spille "Bad" riffet med riktig delay, du må ha _perfekt_ timing for at det skal høres bra ut.

Wooow, er han flink med effekter, særlig delay. Da må han virkelig være undervurdert........

Altså, teknisk sett er han overvurdert. Punktum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må dere ta hennsyn til tid og sånt. Det er lett for oss å si at Jimi ikke var en så god gitarist og ikke hadde så god lyd, fordi med dagens teknologi får vi mye bedre lyd enn for f.eks for 50 år siden. I tillegg så har vi hatt MANGE flere inspirasjonskilder enn det Jimi hadde i sin tid.

Jeg syns ikke man trenger å gi Hendrix handikap, det blir for tåpelig. Den dag i dag er han fullt på høyde med dagens gitarister der det teller. Han hadde selvfølgelig ikke de raskeste fingrene, men det er vel ikke det første man ser etter når man er på jakt etter talentfulle gitarister. Det han hadde var meget bra naturlig rytme, virkelig bra frasering, stort vokabular, og en unik stil.

Mange av dagens lovpriste gitarister har lite å stille opp med i forhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

The Edge

Den er jeg ikke enig i...

Syns faktsik han er ganske undervurdert.. Prøv å spille "Bad" riffet med riktig delay, du må ha _perfekt_ timing for at det skal høres bra ut.

Wooow, er han flink med effekter, særlig delay. Da må han virkelig være undervurdert........

Altså, teknisk sett er han overvurdert. Punktum

Det er vel ingen som mener at han er noe særlig teknisk god? Han har god timing, men han spiller ikke noen spesielt raske/krevende partier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

The Edge

Den er jeg ikke enig i...

Syns faktsik han er ganske undervurdert.. Prøv å spille "Bad" riffet med riktig delay, du må ha _perfekt_ timing for at det skal høres bra ut.

Wooow, er han flink med effekter, særlig delay. Da må han virkelig være undervurdert........

Altså, teknisk sett er han overvurdert. Punktum

Hvem har noen gang sagt at Edge har superbra teknikk?

Han får sjelden eller aldri ros i gitarmagasiner, og en gitarist som er ganske lite snakket om.

The Edge gjør jobben sin i U2 med glans. Han lager gode låter i motsetning til mange av de andre "gitarheltene", og fyller dem med eminent gitarspill. Prøv å sett deg ned å spill noen U2-låter, og se hvor lett du fikser det.

Dessuten er han bedre med effekter enn du noen gang kommer til å bli. Ulempe? Neppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ziggy Stardust

Jeg syns jeg ofte ser The Edge, noe som forøvrig må være det mest ironiske navnet noensinne, på gitarmagasiner.

Sjelden jeg gidder å lese hva artiklene handler om, men tviler på at det er hans store tekniske talent. For det er jo totalt

fraværende. Er hverken fan av bandet eller gitaristen.

Wow, Leo dro "gjør no bedre sjæl-"kortet. Hvordan er det relevant i forhold til om The Edge er oppskrytt eller ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns jeg ofte ser The Edge, noe som forøvrig må være det mest ironiske navnet noensinne, på gitarmagasiner.

Sjelden jeg gidder å lese hva artiklene handler om, men tviler på at det er hans store tekniske talent. For det er jo totalt

fraværende. Er hverken fan av bandet eller gitaristen.

Wow, Leo dro "gjør no bedre sjæl-"kortet. Hvordan er det relevant i forhold til om The Edge er oppskrytt eller ikke?

Hva skal han med et stort teknisk talent? Han er gitarist i U2. Et av historiens største rockeband.

Han har en egen sound som skiller seg ut, og man kan høre at det er ham med en gang man hører ham spille.

Ok, så han spiller ikke soloer som går raskt som fy, han spiller heller soloer som er fine å høre på, og som passer til musikken.

U2 er ikke musikken å spille fort til.

Noen ganger lurer jeg på om man hos enkelte må spille fort for å kunne bli sett på som en god gitarist.

Det er isåfall helt bak mål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.