Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Overvurderte gitarister


Toften

Anbefalte innlegg

gutta i avenged sevenfold og dragonforce. for all del, mye grei musikk, men så ensformige folk som ikke klarer å spille sine egne låter og soloer live får ikke pluss i boka mi haha

DragonForce kan jeg være enig i, tildels også rytmegitaristen i A7x med Synyster Gates kan virkelig spille og han kan spille det live også :ninja:

liker a7x, men syns at syn prøver altfor hardt å være noe han ikke er. setter opp farta mye mer enn det han er i stand til og spiller til tider fryktelig sloppy og surt. med en gang han setter ned farta litt er han dritgod, men med en gang han prøver å sette fartsrekord så går det dårlig. for eksempel liker jeg soloen i seize the day, men den i afterlife kunne han jaggu brukt litt mer tid på ass haha

syns det vises godt hva jeg mener i denne videoen

edit:la til link

Endret av Zimster
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 109
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

personlig synes jeg hendrix er overvurdert.. mye støy, dårlig synging, han har veldig mange historiske melodier, men stort sett er de bedre når andre spiller de, jeg synes han satset alt for mye på lyd enn det tekniske... de fleste på forumet hadde lett eid hendrix.. det er jeg sikker på

men jeg liker ikke overdreven bruk av effekter, fint med litt wah, delay, reverb på en solo, men ikke hele sanger... jeg tror egeste grunnen til at hendrix er så populær nå er fordi SRV forbedret sangene, han spilte og sang veldig bra

Jeg er villig til å vedde ganske mye på at hendrix hadde eid samtlige på dette forumet. Any day. Mange unge gitarister tror at gitar kun handler om tempo. I mine øyne er dette kun et virkemiddel. Hendrix kombinerte akkorder og solo på en måte ingen gitarister hverken før eller etter har vært i nærheten av. Han spilte utrolig dynamiske komp mens han sang etc etc. Greit nok at han kanskje ikke shreddet, men altså,. fyren var jo kul, han hadde jo respekt for seg selv. I farten minnes jeg et opptak hvor hendrix spiller like a rolling stone. Jeg skal vedde mye på at dette er hundre prosent improvisert, og langt fra innøvd. Den dagen kirk hammett klarer å spille så fritt, med akkorder, bass og solo samtidig som han synger hadde vært en fin dag. Dessverre skjer nok aldri dette.

EDIT: Vil forresten legge til at Hendrix har en langt bedre stemme en hva Hetfield noengang har vært i nærheten av

skjønner ikke at dere synes hammet er overvurdert.. han er veldig dårlig på riff. Hetfield er teknisk en bedre gitarist, men hammet har veldig god innlevelse og har laget mange bra soloer.. han er eleven til satch, og det er veldig mange likheter mellom spillinga til satch og hammet, og siden satch er mitt største forbilde, og metallica er mitt favorittband så synes jeg hammet er en god gitarist, liker sangene og liker soloene.. de fleste liker Fade to black, welcome home, nothing else maters og one..

Hammett er ikke mer en en helt middelmådig gitarist. For å bruke ditt eget argument tror jeg faktisk samtlige på forummet hadde utklassert ham. Han er hverken særlig teknisk flink, nyskapende eller på noen måte spennende. Har en ufattelig stygg gitarlyd, en spillestil som bærer preg av altformye wah-wahbruk og totalt fravær av feel og alle andre ting som skiller ekte gitarspill fra notene på gitarpro.

Endret av Petter Pan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes selv at gode gitarister er de som skriver tidløse riff/soloer/sanger.

Ting som står seg over lang tid.

Gilbert og Vai er overvurderte, men fy faen de er gode! hehe ironisk. Men for min del handler det hele om invensjon.(??Skape inspirasjon til nye generasjoner) Kirk kan suge, men han har sine gylne øyeblikk.

Alexi Lahi er kanskje den mest kjente pr.dags dato, overvurdert pga en stil som har slått an kommersielt. Men fortsatt mange gylne øyeblikk, skolert flink fyr, men har en tendens til å drikke alt for mye. Som igjen går utover prestasjon.

The Edge er svinegod på effekter. Manisk fyr til å skape gode stemninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

personlig synes jeg hendrix er overvurdert.. mye støy, dårlig synging, han har veldig mange historiske melodier, men stort sett er de bedre når andre spiller de, jeg synes han satset alt for mye på lyd enn det tekniske... de fleste på forumet hadde lett eid hendrix.. det er jeg sikker på

men jeg liker ikke overdreven bruk av effekter, fint med litt wah, delay, reverb på en solo, men ikke hele sanger... jeg tror egeste grunnen til at hendrix er så populær nå er fordi SRV forbedret sangene, han spilte og sang veldig bra

Jeg er villig til å vedde ganske mye på at hendrix hadde eid samtlige på dette forumet. Any day. Mange unge gitarister tror at gitar kun handler om tempo. I mine øyne er dette kun et virkemiddel. Hendrix kombinerte akkorder og solo på en måte ingen gitarister hverken før eller etter har vært i nærheten av. Han spilte utrolig dynamiske komp mens han sang etc etc. Greit nok at han kanskje ikke shreddet, men altså,. fyren var jo kul, han hadde jo respekt for seg selv. I farten minnes jeg et opptak hvor hendrix spiller like a rolling stone. Jeg skal vedde mye på at dette er hundre prosent improvisert, og langt fra innøvd. Den dagen kirk hammett klarer å spille så fritt, med akkorder, bass og solo samtidig som han synger hadde vært en fin dag. Dessverre skjer nok aldri dette.

+1

tone, frasering, tonevalg, kreativitet, groove, timing,inovasjon osv.

til guitarfreak: mye støy? hva har støy å gjøre med hvor god en gitarist er? Noen av oss synes synes støy er helt okei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig synes jeg Kirk og The Edge kommer like langt opp på lista. Begge gjør sine ting i et veldig kjent band. Bandet hadde neppe vært det samme uten akkurat de på gitar. De fleste gitarister er kapable til utrolig mye mer enn hva de viser gjennom sine band, hvor det ofte er lagt strenge føringer på hva som skal og ikke skal spilles. Med andre ord, veldig vanskelig å si noe om hvor god en gitarist er utfra utført arbeid i et band. Kan bli veldig ensidig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med andre ord, veldig vanskelig å si noe om hvor god en gitarist er utfra utført arbeid i et band. Kan bli veldig ensidig.

Nettopp. Hvem hadde trodd at John5 var istand til det han er etter å ha hørt han kun med Marilyn Manson f.eks.

Det står større respekt av å kunne begrense seg enn av å måtte vise alt på en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gutta i avenged sevenfold og dragonforce. for all del, mye grei musikk, men så ensformige folk som ikke klarer å spille sine egne låter og soloer live får ikke pluss i boka mi haha

Du vet at Synster gates har studert jazz? så ensformig kan man vel ikke si. De tre andre gitaristene som faller inn her er jeg enig i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare le av denne tråden. Alle har i tidligere tråder en eller flere ganger nevnt sine gitarhelter og i denne tråden blir de aller fleste av dem kategorisert som overvurderte. Får håpe at ikke alt for mange nybegynnere leser denne tråden. De kommer til å bli max forvirra

For øvrig synes jeg at Mark Knofler er overvurdert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gutta i avenged sevenfold og dragonforce. for all del, mye grei musikk, men så ensformige folk som ikke klarer å spille sine egne låter og soloer live får ikke pluss i boka mi haha

DragonForce kan jeg være enig i, tildels også rytmegitaristen i A7x med Synyster Gates kan virkelig spille og han kan spille det live også :ninja:

liker a7x, men syns at syn prøver altfor hardt å være noe han ikke er. setter opp farta mye mer enn det han er i stand til og spiller til tider fryktelig sloppy og surt. med en gang han setter ned farta litt er han dritgod, men med en gang han prøver å sette fartsrekord så går det dårlig. for eksempel liker jeg soloen i seize the day, men den i afterlife kunne han jaggu brukt litt mer tid på ass haha

syns det vises godt hva jeg mener i denne videoen

edit:la til link

Er vel ganske enig med deg i den påstanden, ja. Venta forresten på den videon i det jeg snakka om han :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.