Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Bassforumets altmulig-chat!


Mytola

Anbefalte innlegg

Ok, så de funker ikke sammen med andre i ren akustisk setting unplugged, men har nok hørbart volum til øving alene, kanskje?

Ja !

Og jag har øvd 'unplugged' sammen med kassegitarister med min Cort Fretless kassebass.

Virker fint det så lenge rommet ikke er før stort ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo utdype noe- jeg har bare erfaring med to forskjellige kassebasser, type gitar, firestrengere. Den første husker jeg ikke navnet på en gang, var ganske misfornøyd med den, og så sprakk den heldigvis i innfestingen til halsen så jeg fikk pengene tilbake. Kostet vel et par tusen og litt til. Den rundet veldig av, og hadde omtrent ikke lyd på fjerdestrengen.

Så handlet jeg en Ibanez på Bvaresalget til NM. Den skulle ha en skade. Den har jeg aldri funnet, så jeg tror kanskje de solgte den "to ganger" ved en feil, og jeg fikk en hel en.

Ser ikke ut som om de selger den lenger, men det var en ganske mye dyrere bass. Spiller man i et lite rom, funker den greit, men ute ved bålet og i litt større lokaler er det greit med litt drahjelp. Jeg har med hell brukt en liten gitarforsterker til det, man trenger ikke en diger rigg, bare noe som "dytter på" sånn omtrent like mye som kassebassen låter. Ser ikke bort fra at en boomblaster kommer til å funke utmerket til slikt bruk. Sum- greit med noe hjelp i en del sammenhenger, men det er ikke stort som skal til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at hvis man likevel må ha drahjelp av forsterker, så kan man like gjerne ha en lettvekts elbass... Fikk litt lett GAS på den Ibanezen i mahogni som Gitarhuset skilter med om dagen, så jeg måtte spørre.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt avhenger det av settingen, og verken lyd eller utseende er jo helt likt.

Det låter jo mye mer kasse av en slik bass enn en elbass. Hva slags lyd man ønsker seg spiller jo også litt rolle. Flere som synger, og to kassegitarer, vil jeg tro du vil slite litt med en sånn kasse-elbass. Den er jo et barn av "unplugged"- bølgen som var for en tid tilbake.

Jeg som har flere basser, synes det er helt greit å ha en slik bass i samlingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En helt annen sak:

Jeg kjøpte nylig en brukt Yamaha RBX170 (kanskje den billigste bassen Yamaha lager, men likevel med PJ-pickups) for å ha permanent i bandøvingslokalet. Jeg likte godt lyden, men siden jeg er "avhengig" av balansert tension på strengene, så bestilte jeg nye strenger. Jeg hadde egentlig tenkt å kjøre flats, men i siste liten ombestemte jeg meg og gikk for

D'Addario EXL-170BT Balanced Tension BASS Guitar Strings long scale 45-107.

Jeg fikk satt disse på bassen i går, og må si at kombinasjonen har en herlig trøkk som jeg nesten ikke trodde var mulig for en passiv bass. Strengene er foreløpig ganske krispe i klangen, så jeg bruker faktisk tonekontrollen her.

Jeg bruker flats i 45-60-80-105 tykkelser, og var spent på om dette roundwound-settet med 45-60-80-107 ville funke like godt for meg som stemmer en tone ned til DGCF på bassene mine. Jeg var litt skeptisk i starten, men det var ikke rare tilvenningen som behøvdes før jeg til og med fikk til noe som lignet litt på slapping (jeg er under middels på slap bass).

Alt i alt veldig fornøyd og jeg er spent på hvordan det vil funke med bandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.