Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Dokumentar om folk med perfekt gehør


Sorg

Anbefalte innlegg

Så nylig en dokumentar om folk som forskjellige former for underutvikling i kroppen. En klarte f.eks ikke dra opp sin egen glideløs og var meget satt tilbake i hjernen også. Forskerne mente visstnok han var som er barn i hjernen.

Uansett denne fyren hadde perfekt gehør. En pianolærer kunne ta en helt absurd akkord bestående av masse toner og han fant de automatisk. Han hadde aldri trent noe særlig på dette. Han var også enorm på piano og kunne spille alle mulige sanger, i tillegg gjøre de om. F.eks spille en blues låt i bossanova form (mer avansert enn det da men...)

Forskerne mente at han hadde underutviklet en del av hjernen og da i stedet hadde hatt for mye utvikling på den delen av hjernen som gjelder lyder, osv... Noen som så dette programmet? Utrolig gehør på de folka!

Endret av Sorg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tanten til moren min hadde downs. Hun var sånn at når moren og de hadde sangkveld satt hun og hørte på og etterpå spilte hun alle sangene på pianoet. Uten å ha sett notene eller noe. De fleste underutviklede mennesker har en eller annen spesiell evne. Noen er utrooolig musikalske, andre er flinke med tall, osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett den dokumentaren før. De er jo utrolig musikalske!

Husker det var en dame som sa at han hemma fyren skulle spille noe, og så når han hadde gjort det sa henne: "Spill det som Beethoven ville spilt det." Også gjorde han det. Og så fortsatte hun med og spørre hvordan andre kjente komponister ville spilt det. Og han klarte alle.

Var en ganske interesant dokumentar det der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror noen her godt kan studere autisme litt nærmere. De aller fleste autister har ingen hyperevner, det er kun en liten andel av autister som har disse evnene. Å kalle alle autister for musikalske, vil bli det samme som å kalle alle mennesker for musikalske - noe som ikke stemmer med realiteten. Bare for å bringe det på det rene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke med deg, Euph, men jeg så det ikke som at noen her har sagt at alle autister har absolutt gehør?

Aner man misunnelse? ;)

---

Uansett, jeg vet ikke helt om jeg hadde byttet bort min evne til å være skikkelig mentalt fungerende i bytte mot perfekt gehør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Også kallt autister.

De fleste underutviklede mennesker har en eller annen spesiell evne.

Utrolig gehør på de folka!"

Ikke akkurat som om det ikke sies heller. ;) Jeg ville bare understreke at det å være autist ikke er noe å strekke seg etter. Om man vil ha et barn med utrolige musikalske ferdigheter er ikke det å tilføre store mengder oksygen en garantert vinner.

Misunnelse? Nei, kan ikke si det. Er mer enn fornøyd med det gehøret jeg har. Men jeg skjønner at du lurer, jeg er jo langt fra underutvikla, hø hø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange som har en form for handicap er gjerne begavet på et område. Folk som er blinde har gjerne god utviklet hørsel og føle-sans. En venn av meg jobbet med en person som hadde downs syndrom. Personen var mentalt tilbakestående, men hadde et arbeidstempo som ingen på arbeidsplassen kunne matche.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.