Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

vwh's lille effektguide


vwh

Anbefalte innlegg

Fine innspill.

Jeg foreslår at jeg inkluderer de tipsene som har blitt gitt her i min første post, og så kan moderatorene slette postene under etterhvert?

På en måte la det stå åpent for innspill, men slette de etter at jeg har fått lagt de til i første posten?

Føler at det blir mer ryddig på den måten, ettersom tråden raskt kan vokse til noen sider med info spredt overalt.

God idé!

Edit: Det som også kan nevnes er hvilke effekter som kan settes i effektloopen :)

Effekter som passer bra i effektloopen er klangeffekter og kompressorer. Typiske effekter som plasseres der er chorus, delay, kompressor, equalizer, limiter, tremolo, vibrato og reverb. Effekter som wah, phaser, vreng, boost, flanger, pitch shifter, octaver, ol. passer best foran forsterker. Hvis en bruker rackmonterte løsninger er dette også noe som en pleier å plasere i effektloopen.

Ok, takk for oppklaring. Da var det som jeg trodde :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anngående rekkefølgen på effekter. Om man har flere vreng pedaler kan det være lurest å plassere den mildeste først og så sterkere.

EDIT: Noe jeg alltid har lurt på er: Er rekkefølgen på pedalene som skal inn i effeksløyfa viktig?

Endret av eXX0n
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anngående rekkefølgen på effekter. Om man har flere vreng pedaler kan det være lurest å plassere den mildeste først og så sterkere.

EDIT: Noe jeg alltid har lurt på er: Er rekkefølgen på pedalene som skal inn i effeksløyfa viktig?

På sett og vis ja. Benytt samme tommelfinger-regel der og så lenge du bruker en seriel effektsløyfe, bruker du en paralell så blir det litt anderledes. Tommelfinger-regelen er da for seriel effektsløyfe:

kompressor-eq-pitch (vibrato)-chorus-volumeffekter-ekko-romklang

Men å putte effekter i effektsløyfa byr på andre utfordringer som en kan lese seg til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Compressor-effektene

Her er det to effekter som inngår, nemlig kompressor og sustain. Effekten disse gjør med signaler er å tette til lyden og gi det fylde.

jeg gir denne litt mer 'fylde' og 'tetting'...

En kompressor endrer volumet på signalet utfra hvordan det endrer seg dynamisk. En enkel måte å forklare det på er å at når det kommer et kratig signal, så dempes volumet og når det kommer et svakt signal så økes volumet. Tenk deg at du slår en tone på gitaren din. lyden blir svakere og svakere mens tiden går, men hvis du justerer volumet på gitaren og øker volumet mens tonen dør ut, så jevner du ut volumet på signalet, og det høres ut som du har mer sustain. Det er dette en kompressor gjør.

Du kan (oftest) stille inn disse parameterene:

- Hvilket lydvolum kompressoren skal begynne å jobbe (threshold). kommer lyden under dette økes volumet, jo lavere volum, jo større økning.

- Hvor mye den skal endre. (ratio)

-Hvor fort den skal reagere. (attack - tiden fra volumet går over terskelen, til den gjør noe med volumet)

-Hvor lenge den skal holde på (release - tiden fra den har startet endringen, til den slutter )

Siden en kompressor minsker volumet på signalet bruker man en gain eller level på slutten til å justere volumet opp så det holder samme (eller høyere, altså en boost) nivå som det som kom inn.

Bruk kompressor på gitar for å få lengre sustain, eller for å få jevnere dynamikk. Jeg bruker det mye på fingerspill (akustisk) og på bass for å få bassen til å sitte bedre i miks.

Hvis det er ønskelig kan jeg skrive en hel del mer om dette, men man kan også google litt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hvilke produsenter av effekter/pedaler er mest kjent?

Hvem som er MEST kjent er ikke godt å vite, men hvertfall så er

-Boss

-Line6

-Vox

-Ibanez

-Digitech

m.fl godt kjente for de fleste jeg har snakka med hvertfall. tror de fleste av disse også leverer pedaler av god kvalitet (tror hvertfall det såvidt jeg har fått med meg.)

Ellers er Dunlops CryBaby en velkjent Wah-wah-pedal =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Behringer begynner jo også å bli kjente, men om det er pga prisen, kvaliteten eller mangelen på denne skal være unevnt ;)

også lurer jeg på om noen kan fortelle hvordan signalet blir seende ut dersom man bruker fuzz? Har oversikt over hvordan OD og Dist-signalene blir, men ikke skjønt fuzzen helt...

Endret av Duckling
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...
  • 1 month later...
  • 4 weeks later...

Er det merkbar forskjell på Boss DS-1 og Boss DS-2 Turbo Distortion?

Ja. BOSS DS-1 leverer en klassisk distortioneffekt som er viden kjent og mye kopiert av billigere produsenter. BOSS DS-2 Turbo har to voicinger ved at den har en modeswitch innebygget. Kvaliteten på de forskjellige pedalene er ikke mye skille hvis du da ikke sitter med en BOSS DS-1 som er produsert i japan (i dag produseres pedalen i Taiwan eller noe slikt), som er mye varmere i lyden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...
  • 2 months later...

En fin tråd, ja.

Jeg er også litt usikker på Behringer som leverandør av effektpedaler, men jeg har god erfaring med Behringer på enkle mikseprodukter og no nonsense-lydkort.

Tok derfor sjansen og kjøpte meg nylig en Behringer SO400 Super Octaver, og jeg synes denne gjør det den skal på en fin måte. Liker for min del spesielt måten jeg kan legge til fylde for de dypeste tonene med denne.

Så noen spørsmål til ekspertene:

Er det for øvrig noen som har forsøkt å skifte mellom to effektsløyfer med en Boss LS2 (eller lignende)?

Jeg tenkte at det kunne være en god ide dersom man f.eks. har en multieffektboks i den ene sløyfen og mer konvensjonelle effekter i den andre. Da vil man også kunne "forberede" lyden i den ene sløyfen mens man spiller på den andre og få et raskere skift når man trenger å bytte sound. Er dette lurt, eller bare tull?

Hva slags løsning anbefales for å strømforsyne effektboksene? Det kan jo bli veldig mange batterier å holde styr på om man ikke har en gjennomtenkt strømforsyningsløsning.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.