Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

vwh's lille effektguide


vwh

Anbefalte innlegg

Ettersom det med jevne mellomrom blir spurt om hva de ulike gitareffektene gjør med lyden, tenkte jeg at jeg skulle lage en liten oversikt over de mest vanlige effektene. Håper noen har nytte av det :)

Reverb

Romklang. Simulerer klangen i alt fra et lite rom til en stadion.

Delay

Lager en kopi av lyden, og sender den ut med en valgbar forsinkelse. For å skape en større lyd er det vanligvis rundt 300-500 ms. Delay kan være "slapback" (en repetisjon), eller "echo" (flere repetisjoner).

Lydklipp (tørr lyd, deretter 370 ms delay + reverb)

Chorus

Chorus er en delay sløyfe med variabel delay tid. Den variable delay tiden gir en variasjon i pitch. Choruseffekten oppleves som flere instrumenter som spiller i unison.

Lydklipp

Flanger

Signalet tilføres korte variable dealys som skaper en skiftende "comb filter" effekt. Samme opplegget som med chorus, men med feedback i delayloopen.

Lydklipp

Phaser

Splitter signalet og lager en kopi som er skiftende ute av fase. Summen skaper en "whoosh" lyd.

Lydklipp

Octaver

Splitter signalet og lar det ene signalet senkes eller heves med en eller flere oktaver. Skaper en følelse av at to gitarer spiller sammen i ulike oktaver.

Lydklipp

Tremolo

Lager en periodisk variasjon i signalets amplitude. Dvs. en periodisk volumendring.

Lydklipp

Wah

En effekt som gir gitaren nærmest en vokal-aktig effekt. Bass trekkes fra og treble legges på/Bass legges på og treble trekkes fra.

Lydklipp

Alle effektene i lydeksemplene kommer fra en T.C. Electronic G-Major.

Spilt inn via en cheap ass datamikrofon inn i det integrerte lydkortet.

Takk til Gluke for oppklaringer.

Endret av vwh
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veit ikke helt om det spiller noen rolle det jeg skal skrive nå, men jeg gjør det fordi.

En wha wha fungerer sånn at det er på en måte en mellomtone kontroll som er skrudd helt opp og når du beveger pedalen frem og tilbake velger du hvilke frekvenser i mellomtoneregisteret den slipper gjennom.

Dårlig forklart, men men.

Om noen har en Metalzone så ser dere at på Mellomtone kontrollen kan man velge hvor mye mellom tone man skal ha og hvilke frekvenser den kontrollen gjelder for. Om man sitter å skrur på det potmeteret man velger frekvens med så forstår man også at det er sånn en wha wha fungerer.

Natta :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig bra tråd, enig med Johannes! :D:D

Jeg bare lurte på om du kunne ta for deg de ulike vrenglydene oxo? f. eks: Overdrive, distortion, fuzz, muff m.m. Og gitt noen eksempler på pedaler på hver effekt? f. eks: Delay - Boss DD-6 digital delay, DSL echotap, T-rex Replica. Det hadde vært toppers :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje verd å nevne at chorus og flanger bare er variasjoner av delay.

Chorus er en delay sløyfe med variabel delay tid. Det er den variable delay tiden som gir en variasjon i pitch. Så det har ingenting med vibrato å gjøre. Ikke splitting heller for en saks skyld, men å høre på bare chorus blir en fort litt sjøsyk av så de fleste blander inn litt tørrsignal for å holde på frokosten.

Flanger er samme greia med kortere delaytid og med feedback i delay loopen.

Så en delay enhet (en ordentlig delay prosessor, en Lexicon, Eventide eller g-major e.l) kan gjøre både chorus og flanger. Prøv å vri på delaytiden på en delay pedal mens du spiller så hører du litt av samme greia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig bra tråd, enig med Johannes! :D:D

Jeg bare lurte på om du kunne ta for deg de ulike vrenglydene oxo? f. eks: Overdrive, distortion, fuzz, muff m.m. Og gitt noen eksempler på pedaler på hver effekt? f. eks: Delay - Boss DD-6 digital delay, DSL echotap, T-rex Replica. Det hadde vært toppers :D

Nå har jeg ikke noe lydeksempler på de forskjellige vrenglydene med kan forklare litt hvordan de forskjellige lyder.

Overdrive: Denne lyder mye likt hva en rørforsterker vil lyde hvis en kjører forsterkeren hardt. Overdriven "farger" lite lyden i forholdt til hva de andre to vrengtypene gjør. Her får man frem mer av hva en spiller og dynamikken i lyden. Overdrive er og den mildeste vrengformen en har og bør derfor helst plaseres foran en fuzz eller en distortion i effektrekka. Overdrive er mye brukt innen blues der en ikke vil ha så kartig vreng. En klassisk overdrivepedal er Ibanez sin Tube Screamer og BOSS sin OD-1 Overdrive.

Fuzz: Denne lyder mer som en ødelagt radio. Bass og diskant blir vrengt mens mellomtonene oftest forsvinner i grumset. Dette var og en av de første effektpedalene som kom på markedet etter at Clapton og en del andre gitarister på 60-tallet gjorde det populært å kjøre rørforsterkerene sine hardt slik at de vrengte. Den kom som et svar på at en skulle slippe å kjøre forsterkerene så høyt at de overdøvet de andre musikkerene, men alikevel beholdt muligheten for å få den vrengte forsterkerer lyden. Klassikeren her er Arbiter Fuzz Face, som ble gjort kjent av Cream, Black Sabbath og Jimi Hendrix og Electro Harmonix sin Big Muff pi.

Distortion: Dette er den kraftigste vrengen i gitaristenes palett av vrenglyd. Denne kan best beskrives som en krysning mellom overdrive og fuzz. Distortion har beholdt overdrivens evne til å beholde lydens klarhet og dynamikk sammen med fuzzens evne til å vrenge lyden uten å tape mellomtonene slik en ofte opplever oftest på med en fuzzpedal. Distortion er vel den pedalen mange gitarister først møter når de begir seg ut i effektenes verden. Mange distortionpedaler har og en mer avansert eq-mulighet enn hva deres brødre Overdrive og Fuzz besitter. Et eksempel på dette er BOSS MT-2 Metal Zone, som gir deg muligheten til å finstemme både diskant og bass, samt mellomtone og mellomtonefrekvens. Siden at distortion er den kraftigste vrengen en har i paletten anbefales det at denne plaseres etter overdriven og fuzzen i effektrekka. Noen av de klassiske distortionpedalene er BOSS DS-1 Distortion og Marshall Guv'nor. En moderne klassikker er og BOSS MT-2 Metal Zone som kanskje er den distortionpedalen mange nybegynnergitarister starter ut med.

Eksempler på disse lydene finner en på hjemmesidene til Ibanez, BOSS, Guyatona, ol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et annet spørsmål som dukker opp sammen med effekter er hvilken rekkefølge de forskjellige pedalene skal puttes i, så her gir jeg dere en grei tommelfinger-regel å bruke. Opplysningene på her er hentet fra Robert Keeley ( http://www.robertkeeley.com ).

Gitar

Wha

Compressor

Overdrive

EQ

Pitch

Modulation

Level

Echo

Forsteker

Wah-effektene

Effektene som inngår i denne kategorien er tre effekter; pedal wah, auto wah og phaser. Alle disse tre effektene gir lyden boost og kutt som blir regulert enten via foten eller via elektronikk.

Compressor-effektene

Her er det to effekter som inngår, nemlig kompressor og sustain. Effekten disse gjør med signaler er å tette til lyden og gi det fylde.

Overdrive-effektene

Denne kategorien forklarer seg selv ganska mye og her snakker vi selvfølgelig om overdrive, fuzz og distrortion.

EQ-effektene

EQ-kategorien inneholder både EQ-pedaler og boostpedaler. Begge disse effektene øker/senker utgangssignalet som sendes dem.

Pitch-effektene

Her finner vi effektene; Pitch Shifter, Octaver og Vibrato. Dette er effekter som forandrer tonehøyden på signalet.

Modulation-effektene

Her er det chorus og flanger faller inn. Selv om disse egentlig er delayeffekter, så oppfører de seg ikke som ekko-effekter, men mer å gi en klang til lyden som mer gir fylde enn romklang. En skulle kanskje tro at phaser, vibrato og tremolo også var effekter som skulle passet inn her så forandrer de signalet på helt annet vis enn det disse pedalene gjør. F.eks. så kan phaser og flanger minne mye om hverandre i lyden, men som forklart så forandrer de ikke signalet likt.

Level-effektene

Disse høyner og senker volumstyrken på signalet, men booster det ikke slik EQ-effektene og tildels kompressor-effektene gjør. I denne kategorien finner vi volumpedaler, tremolo, limiter og noise gates. Volumpedalene fungerer på samme måte som en wah, men her er den ikke noen spesifike frekvenser som boostes eller kuttes, men hele signalet styrke slik en og gjør med den innebygde volumpoten på gitaren. Tremolo er og en effekt som periodisk varierer volumet. Det anbefales da at en plaserer tremoloen før volumpedalen. Limiter og noise gate tetter til støy som kan bli forårsaket av de foregående effektene i kjeden.

Echo-effektene

Her kommer romklangen inn, som båndekko, delay og reverb. Disse effektene her tilfører en illusjon om rom i lydbildet. P.g.a. at disse har en naturlig karakter i sin lyd blir det mest naturlig å plasere dem på slutten av kjeden. Spesielt ekko og delay vil få dramatisk effekt hvis de plaseres før en volumpedal når volumpedalen kutter lyden. Da vil også ekkoen og delayen blir brått kuttet noe som kan minne mye om en audio-versjon av å bråstoppe i en vegg. Når ekko og dealy plaseres etter volumpedalen vil ekkoene som generes av disse effektene dø ut naturlig selv om signalfeeden til pedalen er kuttet.

Men husk nå på at dette er kun en tommelfinger-regel for hvordan en setter opp effektrekka. Regler er til for å brytes og gjennom dette skape akkurat ditt lydbilde. Alikevel er det noen effekter som nesten krever at de plaseres på "rett plass", og det er wah-pedaler. Disse mister utrolig mye av sin tonale karakter jo lengre vekke fra signalkilden de plaseres, dvs. jo lengre vekke fra gitaren de står.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men husk nå på at dette er kun en tommelfinger-regel for hvordan en setter opp effektrekka. Regler er til for å brytes og gjennom dette skape akkurat ditt lydbilde. Alikevel er det noen effekter som nesten krever at de plaseres på "rett plass", og det er wah-pedaler. Disse mister utrolig mye av sin tonale karakter jo lengre vekke fra signalkilden de plaseres, dvs. jo lengre vekke fra gitaren de står.

Men husk likevel å prøve deg fram. Min phaser er ikkje like bra før vreng som etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fine innspill.

Jeg foreslår at jeg inkluderer de tipsene som har blitt gitt her i min første post, og så kan moderatorene slette postene under etterhvert?

På en måte la det stå åpent for innspill, men slette de etter at jeg har fått lagt de til i første posten?

Føler at det blir mer ryddig på den måten, ettersom tråden raskt kan vokse til noen sider med info spredt overalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fine innspill.

Jeg foreslår at jeg inkluderer de tipsene som har blitt gitt her i min første post, og så kan moderatorene slette postene under etterhvert?

På en måte la det stå åpent for innspill, men slette de etter at jeg har fått lagt de til i første posten?

Føler at det blir mer ryddig på den måten, ettersom tråden raskt kan vokse til noen sider med info spredt overalt.

God idé!

Edit: Det som også kan nevnes er hvilke effekter som kan settes i effektloopen :)

Endret av Floydian
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fine innspill.

Jeg foreslår at jeg inkluderer de tipsene som har blitt gitt her i min første post, og så kan moderatorene slette postene under etterhvert?

På en måte la det stå åpent for innspill, men slette de etter at jeg har fått lagt de til i første posten?

Føler at det blir mer ryddig på den måten, ettersom tråden raskt kan vokse til noen sider med info spredt overalt.

God idé!

Edit: Det som også kan nevnes er hvilke effekter som kan settes i effektloopen :)

Effekter som passer bra i effektloopen er klangeffekter og kompressorer. Typiske effekter som plasseres der er chorus, delay, kompressor, equalizer, limiter, tremolo, vibrato og reverb. Effekter som wah, phaser, vreng, boost, flanger, pitch shifter, octaver, ol. passer best foran forsterker. Hvis en bruker rackmonterte løsninger er dette også noe som en pleier å plasere i effektloopen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.