Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

vwh's lille effektguide


vwh

Anbefalte innlegg

I all hovedsak at effektene i et effekbrett lages ved at signalet først digitaliseres og så manipuleres rent digitalt. Vanlige bokser har vanligvis analoge kretser som skaper effekten på "gamlemåten"

Effektbrett "emulerer" effekten med andre ord. Akkurat som "digitale"/"modeling" forsterkere gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Et annet spørsmål som dukker opp sammen med effekter er hvilken rekkefølge de forskjellige pedalene skal puttes i, så her gir jeg dere en grei tommelfinger-regel å bruke. Opplysningene på her er hentet fra Robert Keeley ( http://www.robertkeeley.com ).

Gitar

Wha

Compressor

Overdrive

EQ

Pitch

Modulation

Level

Echo

Forsteker

Wah-effektene

Effektene som inngår i denne kategorien er tre effekter; pedal wah, auto wah og phaser. Alle disse tre effektene gir lyden boost og kutt som blir regulert enten via foten eller via elektronikk.

Compressor-effektene

Her er det to effekter som inngår, nemlig kompressor og sustain. Effekten disse gjør med signaler er å tette til lyden og gi det fylde.

Overdrive-effektene

Denne kategorien forklarer seg selv ganska mye og her snakker vi selvfølgelig om overdrive, fuzz og distrortion.

EQ-effektene

EQ-kategorien inneholder både EQ-pedaler og boostpedaler. Begge disse effektene øker/senker utgangssignalet som sendes dem.

Pitch-effektene

Her finner vi effektene; Pitch Shifter, Octaver og Vibrato. Dette er effekter som forandrer tonehøyden på signalet.

Modulation-effektene

Her er det chorus og flanger faller inn. Selv om disse egentlig er delayeffekter, så oppfører de seg ikke som ekko-effekter, men mer å gi en klang til lyden som mer gir fylde enn romklang. En skulle kanskje tro at phaser, vibrato og tremolo også var effekter som skulle passet inn her så forandrer de signalet på helt annet vis enn det disse pedalene gjør. F.eks. så kan phaser og flanger minne mye om hverandre i lyden, men som forklart så forandrer de ikke signalet likt.

Level-effektene

Disse høyner og senker volumstyrken på signalet, men booster det ikke slik EQ-effektene og tildels kompressor-effektene gjør. I denne kategorien finner vi volumpedaler, tremolo, limiter og noise gates. Volumpedalene fungerer på samme måte som en wah, men her er den ikke noen spesifike frekvenser som boostes eller kuttes, men hele signalet styrke slik en og gjør med den innebygde volumpoten på gitaren. Tremolo er og en effekt som periodisk varierer volumet. Det anbefales da at en plaserer tremoloen før volumpedalen. Limiter og noise gate tetter til støy som kan bli forårsaket av de foregående effektene i kjeden.

Echo-effektene

Her kommer romklangen inn, som båndekko, delay og reverb. Disse effektene her tilfører en illusjon om rom i lydbildet. P.g.a. at disse har en naturlig karakter i sin lyd blir det mest naturlig å plasere dem på slutten av kjeden. Spesielt ekko og delay vil få dramatisk effekt hvis de plaseres før en volumpedal når volumpedalen kutter lyden. Da vil også ekkoen og delayen blir brått kuttet noe som kan minne mye om en audio-versjon av å bråstoppe i en vegg. Når ekko og dealy plaseres etter volumpedalen vil ekkoene som generes av disse effektene dø ut naturlig selv om signalfeeden til pedalen er kuttet.

Men husk nå på at dette er kun en tommelfinger-regel for hvordan en setter opp effektrekka. Regler er til for å brytes og gjennom dette skape akkurat ditt lydbilde. Alikevel er det noen effekter som nesten krever at de plaseres på "rett plass", og det er wah-pedaler. Disse mister utrolig mye av sin tonale karakter jo lengre vekke fra signalkilden de plaseres, dvs. jo lengre vekke fra gitaren de står.

Funker det å sette opp pedalene slik som på bilde?

Slik jeg tenkte å sette opp pedalene mine.

pedal.bmp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

jeg gir denne litt mer 'fylde' og 'tetting'...

En kompressor endrer volumet på signalet utfra hvordan det endrer seg dynamisk. En enkel måte å forklare det på er å at når det kommer et kratig signal, så dempes volumet og når det kommer et svakt signal så økes volumet. Tenk deg at du slår en tone på gitaren din. lyden blir svakere og svakere mens tiden går, men hvis du justerer volumet på gitaren og øker volumet mens tonen dør ut, så jevner du ut volumet på signalet, og det høres ut som du har mer sustain. Det er dette en kompressor gjør.

Du kan (oftest) stille inn disse parameterene:

- Hvilket lydvolum kompressoren skal begynne å jobbe (threshold). kommer lyden under dette økes volumet, jo lavere volum, jo større økning.

- Hvor mye den skal endre. (ratio)

-Hvor fort den skal reagere. (attack - tiden fra volumet går over terskelen, til den gjør noe med volumet)

-Hvor lenge den skal holde på (release - tiden fra den har startet endringen, til den slutter )

Siden en kompressor minsker volumet på signalet bruker man en gain eller level på slutten til å justere volumet opp så det holder samme (eller høyere, altså en boost) nivå som det som kom inn.

Bruk kompressor på gitar for å få lengre sustain, eller for å få jevnere dynamikk. Jeg bruker det mye på fingerspill (akustisk) og på bass for å få bassen til å sitte bedre i miks.

Hvis det er ønskelig kan jeg skrive en hel del mer om dette, men man kan også google litt...

Takk! :D Var det første jeg tenkte når jeg leste strofa også. Ikke direkte utfyllene.. men takk for utdypingen. Godt forklart!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 months later...

Jeg legger merke til at ingen til nå ha nevnt vibe-effekten. Jeg har ingen aning om hvordan slike pedaler behandler lydsignalet, men det er en utrolig kul effekt. Jeg har prøvd min Mojo Vibe både i loop og før inputen på Elmwooden min, og foretrekker definitivt siste alternativ. Det låt rett og slett krise i loopen.

Det hadde vært interessant om noen her inne kunne forklare hva en vibe faktisk er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...

Behringer begynner jo også å bli kjente, men om det er pga prisen, kvaliteten eller mangelen på denne skal være unevnt ;)

også lurer jeg på om noen kan fortelle hvordan signalet blir seende ut dersom man bruker fuzz? Har oversikt over hvordan OD og Dist-signalene blir, men ikke skjønt fuzzen helt...

Grei oppsummering:

http://www.theatlantic.com/technology/archive/2011/03/50-years-of-making-fuzz-the-sound-that-defines-rock-n-roll/71959/

7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...
  • 4 months later...

Jeg legger merke til at ingen til nå ha nevnt vibe-effekten. Jeg har ingen aning om hvordan slike pedaler behandler lydsignalet, men det er en utrolig kul effekt. Jeg har prøvd min Mojo Vibe både i loop og før inputen på Elmwooden min, og foretrekker definitivt siste alternativ. Det låt rett og slett krise i loopen.

Det hadde vært interessant om noen her inne kunne forklare hva en vibe faktisk er.

Jeg la også merke til at det stod lite om vibe, men det var en setning faktisk!

Vibe er forkortelse for Vibrato, og er endring av frekvensen (pitchen) i tonen.

Begrepene Vibe/Vibrato og Tremolo brukes nokså varierende rundt omkring, den klassiske er vel at Fender kalte vibratoren sin for tremolo... Tremolo er endring av amplituden (volumet) på tonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vibe er vel ikke det samme som vibrato? Effekten i en Diamond Vibrato er jo helt annerledes enn den i en Sweet Sound Mojo Vibe:

Førstnevnte endrer pitchen på hele signalet opp og ned, mens sistnevnte gjør noe helt annet. I mine ører, i hvert fall.

Endret av Roger Wilco
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sistnevnte har jo "mojo" !!

I bøtter og lass, ja! Min kommer i hvert fall aldri til å forlate brettet!

Men jeg kom på at Mojoen har en switch som velger mellom chorus og vibrato mode. Vibrato høres ikke hundre mil unna Diamond-videoen jeg linket til over, mens chorus høres ut som Robin Trower. Det som nok forvirrer meg, er vel at chorussettingen ikke høres ut som noen andre dedikerte choruspedaler, verken av moderne eller vintage overbevisning. Det høres rett og slett ut som en egen type effekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.