Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Ny Orange!


Gjest

Anbefalte innlegg

I dag bestilte jeg denne ampen! GLeder meg som en unge til å få den, men bestillingstia på toppen var laaang, så jeg får nok ikke lagt mine klamme hender på den før en gang uti mai...

Det var en slitsom avgjørelse å komme fra til en forsterker, men etter å ha vurdert stort sett alt mulig rart bortsett fra all-out-mettall-amper endte jeg opp med noe langt billigere en hva jeg hadde trodd jeg skulle gjøre!

Greia var rett og slett at jeg til å begynne med så for meg at jeg nå skulle kjøpe the mother of all guitar amps, og ende opp med en road king eller noe. Men etterhvert som jeg begynte å prøve ut forskjellige ting så var det relativt enkle lav-watts amper som apellerte mest til meg. Og bortsett fra Marshall JTM45/100 (som koster litt vel mye og er en 100 watts fullstack) så var den ingen som helt traff der de skulle for min smak! Bassman var urfet på si greie, men ikke min greie... Samme med Victoria Double Deluxe, Orange AD-serien og Matamp. Nå kunne jeg bestilt Matamp og fått den voica som jeg selv ville, men det ville blitt et lite skudd i mørket ettersom min subjektive beskrivelse av hvilken lyd jeg ville ha skulle blitt tolket på kanskje ikke helt korrekt engelsk av de som skulle skru den sammen og deres subjektive oppfattelse av hva jeg snakka om...

Jeg har alltid likt klasse A, og 30 watt har fra tidligere erfaringer alltid vært nok for meg. Men jeg ville så sabla gjerne ha noe litt barskere og marshall-esque! Men... JTM45/100...??! Øh.. Dyrt, stort og instant tinnitus!

Jeg var mer en skeptisk til en ny og bllig OMGOMG GAIN-orange, men Rocker 30 hadde en markant take på klassiske rockelyder samtidig som den var umiskjennelig Orange og IKKE ble grøtete når det ble mye vreng!

Så.. Vel.. I dag bestilte jeg toppen! Billig, kul og rå! Bare ord, men her er et review..

Snodig sak egentlig! EL34 i klasse A! Og i motsetning til alle andre små tingster så er ikke dette en clean amp med gain-boost! Den har nemlig tidenes enkleste cleankanal med det resultat at signalgangen er veldig enkel og rett fram, og rett og slett BRA! Ikke akkurat noe VOX eller en twin, men jeg vil egentlig ikke ha noen av delene.. VOX meets Marshall? Jatakk! Pengene i denne ampen er lagt ned i en drivende god vrengkanal! Det er nemlig den som har fått absolutt mesteparten av preamp-magien.. De har ikke rota seg bort med masse fiksfakserier som skal få en ræva lyd til å virke bra, men gitt meg de funksjonene jeg ofte savner på andre amper som er clean med gain-boost.. Vrengen er knall hele veien rundt og blir ikke gjørmete, komprimert eller scoopa. Og presser man på med volumet så gliser man så hele hodet over underkjeven holder på å ramle av! Såklart skal jeg ikke si flåsete ting om at dette er verdens beste amp, men for min del låt den så dønnsolid at prishoppet opp til 1959HW eller JTM45/100 ikke kunne forsvares selv om de hadde THE gittar-lyd.. Smakssak, men hakk i hæl og med en egen sjarmerende identitet gjorde sitt!

front.jpg

Fin eller? :D

Endret av Terrafanatica
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som det står over knottene: dirty, dirty, dirty, dirty, DIRTY!!! And natural... :) Hahaha! Nytt slogan for min sound :P

Var forøvrig comboen jeg prøvde... Men jeg fikk plugga den inn i et 1960 cab og det gikk bare fra best til bestest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med den ikke koster meg mer en rett under 10 000,- Ikke akkurat vekslepenger, men fremdeles langt under ting som Road King o.l som jeg så på til å begynne med! Men etterhvert som jeg har rasa rundt ogårøvd ting så fant jeg ut at jeg trivdes best når ampen låt så fett at jeg ikke trengte å skru, men bare spille!

Jeg har bestilt den hos Musikkgarasjen i Kirkenes.. Billig, men ikke den billigste, men jeg er patriotisk nok til å støtte næringslivet i hjembyen min :) Dessuten er han som driver sjappa en knakehyggelig fyr som jeg gjerne sponser så lenge han fortsetter å ta inn hva i allverden man en måtte komme å be om. Selv med blanke ark klarer han etter noen dager på telefonen å drive opp det aller meste!

Såvidt jeg vet så er det ingen andre topper inne i sjapper i Norge nå. Den er offfisielt ikke i det norske sortimentet, men fordi jeg syns en combo oppå et 4x12" ser litt fjernt ut så bestemte jeg meg for å være jålete nok til å gå for en topp...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei de bruker Mesa, skulle jeg mene. Med ES'er og. Og de har FET lyd.

Motorpsycho derimot bruker Orange, hvertfall på noen sanger. Deriblandt Vortex Surfer og fyfaen som det låter! Misunner deg. Har så evig lyst på en Orange jeg og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.