Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

tHeMuTh|n's Cubase SX 1 for Bunnies update 28.april 2004


Anbefalte innlegg

  • Svar 70
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

  • 8 months later...

Vel, jeg har et problem med Cubase. Skal vi se, hvor skal jeg begynne...

Har en Dell Inspiron 5100 med et eksternt M-Audio FireWire 410 lydkort som igjen er koblet til en gammel Sony forsterker med linjeutgangen fra lydkortet.

Når jeg f.eks. spiller av en cd i Windows Mediaplayer får jeg høyere lyd ut av lydkortet enn når jeg spiller av stykker i Cubase. Jeg har prøvd å øke forsterkningen på mixeren i Cubase, men da blir lyden vrengt av softwaren (Utgangsstolpen går helt til rødt).

Hvorfor kan jeg spille høyere med WMplayer enn med Cubase før det vrenger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
  • 3 weeks later...

Hvorfor kan jeg spille høyere med WMplayer enn med Cubase før det vrenger?

Du sier ingenting om hva du sammenligner med. Hvis du mener at den cd spilt gjennom mediaplayer låter sterkere enn dine egne innspillinger i cubase så er dette logisk, da en kommersiell cd er masteret for å låte "sterkere"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

For å uttype litt:

Helt siden så langt tilbake som på 50-tallet har miksere strebet for å få høyest miks, av den enkle grunn at om to låter blir spilt etter hverandre så vil lyttere ofte oppfatte den høyeste som den som låt best. I den digitale verden kan man ikke gå høyere enn 0dB full scale uten å oppleve clipping.

For å oppnå høyest mulig nivå uten å få clipping bruker vi verktøy som compressor og limiter.

denne guiden forklarer kompresjon veldig bra.

Forskjellen mellom din miks og en cd-miks er at cd-miksen har blitt komprimert og limitert for å få lyden høyest mulig av en proffesjonell mastering engineer som kan det der uendelig mye bedre enn deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.