Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

tHeMuTh|n's Cubase SX 1 for Bunnies update 28.april 2004


Anbefalte innlegg

Og sånn med det samme jeg holder på:

Er det noen mulighet for å eksportere sangene i andre format enn .cma eller hva Cubase sin filenhet heter?

For eksempel' date=' .wav, .mp3, .wma o.l.?[/quote']

Dette er veldig enkelt. Når du er feridg med sangen din, du har mikset den og alt er klart til å gjøre deg til stjerne så setter du left locator FØR sangens start, og right locator litt etter sangens slutt.

Et tips her: husk å ikke sette right locator FOR nære sangens slutt, slik at du kutter bort evnt klang som fortsatt ligger igjen. Sett den gjerne to takter ETTER for sikkerhets skyld

Så velger du Fil - Export - AudioMixdown. i neste dialogboks kan du velge hvilket format du skal eksportere til; f.eks MP3, AIFF, RM med mere. Men jeg TROR at du bare kan mixe ned 30 sanger i mp3 før du må kjøpe en lisens fra de som eier den kodeksen. Husker ikke helt hvordan det var

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 70
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

  • 1 month later...

Flott guide, har hjulpet meg mye i oppstarten av Cubase. Det eneste jeg egentlig trenger hjelp med å få integrert reason i Cubase via rewire. Får lyden inn via Cubase men har ikke helt forstått hvordan jeg får syncet trommene med sangen, og jeg har litt småproblemer med sequenseren i reason.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I’M BACK!

Og det har dessverre gått mer enn ”et par uker” og samvittigheten min er på bånn igjen.  Så derfor har jeg tenkt til å forklare litt om hvordan man bruker VSTi (VST instruments) denne gang.

Først, hva er VSTi? VST står for ”Virtual Studio Technology” og er en standard fra Steinberg som finnes i bl.a Cubase, Nuendo, Frutyloops m.m. Den lille ”i” står for instrument.

Her ser dere et lite skjermbilde av min Cubase:

VSTi.jpg

1. Dere må huske på å enable VSTi i mikseren deres. Det gjøres som vist over

2. Så må dere gp inn på divices – VST instruments (evnt F11) og da får dere frem vinduet vist i mummer 3.

3. Her finner dere frem ønsket instrument, i mitt tilfelle A1.

4. Nå vil dere se i mikseren at det står A1 mellom Aduiosporene, og Gruppene.

5. Etter dette er dere nødt til å finn et midi spor på track list’en (hvis dere ikke finner et midispor her, høyreklikk og velg Add MIDI track)

6. Tilslutt må dere sette riktig inn og ut preferanser til midisporet, som vist på bildet. In viser hvordan dere spiller inn lydene, i mitt tilfelle ved hjelp av min Yamaha MOTIF, og out forteller hvilken lydkulde dere bruker. Og det skulle jo være A1 VSTi’en

For å spille av lyder ved hjelp av f.eks et midikeyboard, så er dere nød til å trykke inn enten ”monitor” eller ”record enable” på det a1 sporet i trak list. Dere ser de på bildet inne i ringen til nr 5. Jeg har her trykket inn monitor. Hvis dere f.eks plutselig trykker på et annet spor, så er det fremdeles denne dere hører når dere spiller så lenge monitor er trykket ned. Skal dere ta opp så må dere selvsagt trykke inn ”record enable”.

Nytt skjermbilde. Nå har jeg tatt opp to takter med mitt VSTi:

VSTi2.jpg

Som dere ser så har jeg fått opp et nytt vindu som heter Key Editor. Ved å trykke på Part’en jeg nettopp tok opp (1) så dukket dette vinduet (2) opp og inne i dette kan vi manipulere det vi har spilt inn. Vi jobber med VSTi akkuratt som om det er midi, for det ER nettopp MIDI signaler. Tonene kommer opp spom streker (3) etter hvilken tone det er, hvor lenge de er spilt og , i dette tilfellet, hvor hardt (4) de er spilt. Velocity er styrken målt fra 0-127. Ved å høyreklikke og holde tasten inne får dere opp menyen (5) vist her.

SÅ, når dere er fornøyde med spillingen, kan vi gå videre med å behandle LYDEN som om det er audio. Det gjør vi på følgende måte. Nytt skjermbilde:

VSTi3.jpg

Ved å åpne mikseren, trykke på ”e” (1) som vanlig så ser dere at vi åpner VST channel sSettings (2) på akkuratt samme måte som vi eller ville ha gjort med hvilket som helst annet AUDIO spor. Vi kan legge på effekter som reverb m.m, samt dynamiske prosessorer og annet vi legger til i insert.

Noen fine linker til VSTi’s:

http://www.kvr-vst.com/

http://www.espace-cubase.org/anglais/page....p?page=freevsti

http://www.traxmusic.org/vsti.shtml - fler tutorials

http://www.vsti.resourcez.com/

Vel, tror resten sier seg selv hva VSTi angår. Hvis dere har spørsmål så er det bare å poste de så skal jeg forsøke å hjelpe så godt jeg kan. Neste gang skal vi ta for oss reWire systemet.

C’ya

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
  • 2 weeks later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.