Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

2. Stemme


Ddffgg

Anbefalte innlegg

Ja, topicen sier vel sitt. Hvordan synger man 2. stemme? Er veldig interessert i å lære meg det, også finnes det forhåpentligvis noen knep for å få det til, for når jeg prøver så høres det enten utrolig stygt ut, ellerså havner jeg bare rett inn på den melodien som spilles :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jeg klin idiot som ikke vet hva andrestemme er?

Ja... Men vet ikke helt åssen jeg skal forklare hva det er. Hvis du hører en person synge, så hører du en annen person synger over den personen i helt andre toner så det blir spesielt å høre på :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meld deg inn i et kor! Da lærer du deg veldig godt hva en andrestemme er, og hvordan man skal synge den.

Helt løst holder det å synge en annen tone enn den førstestemmen (melodien) har. Skal man synge med flere instrumenter som spiller akkorder/melodi bør man vite hva man gjør. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bruk øret, lær deg og høre akkordene. Til å starte med er det jo greit med ters/sekstkoplinger, det vil veldig ofte passe. Dette er en veldig vanlig type 2.stemme innenfor pop/rock. Du kan jo spille en skala på gitaren og synge tersen over samtidig. Du kan jo etterhvert synge en motbevegelse, f.eks hvis melodien går oppover, synger du nedover. Anbefaler deg og lære deg firstemmig koralsats, dvs å skrive 4 uavhengige stemmer som sammen danner en harmoni.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynn å syng i kor. Og det beste er om du har bass stemme, for den er som regel veldig løssluppen fra melodi stemmen. Jeg synger selv i kor, obligatorisk skolekor for den som går musikk linja da, og jeg er blitt mye flinkere til å synge andre stemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å "høre" andrestemmen blir feil for meg. Det finnes jo maaange 2. stemmer..

Jeg, som overraskende mange andre her, synger også i kor. Jeg er tenor, og vi har ganske kjedelige stemmer, men når det bare er tenor og bass som synger, så låter det kult.

Det Bach prater om kalles Satslære. Det er utrolig kjekt å kunne reglene i satslære når man skal skrive et stykke. F.eks så låter det mindre bra om alle stemmene flytter seg nedover eller oppover, eller om bass og sopran sammen flytter seg et kvint- eller oktavintervall, etc. etc.

Jeg har bare 4 i satslære, så er masse jeg ikke kan, men allikevel, så begynner jeg nå å få en grei form for kontroll når jeg synger eller spiller, slik at jeg lettere kan improvisere fine harmonier etc.

Men til spørsmålet om hvordan synge en 2.stemme.. Det er det jo mange måter å lære seg, men du bør mestre det å høre intervaller, slik at du raskt finner tersen, kvinten, seksten eller oktaven om jeg spiller en C.. Videre må du jo kunne skalaer, og kanskje ha noe satslære innabords, sånn at du forstår harmonikken og hvorfor den er som den er.. Så er det vel enkli bare å synge..

Hehe.. Håper det kom noe fornuftig ut av det her da.. B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å "høre" andrestemmen blir feil for meg. Det finnes jo maaange 2. stemmer..

"Høre" andrestemmen som i "en som passer", ikke som i "den eneste riktige".

Hvis du synger tenor og har kjedelige stemmer, så er det arrangementene som er kjedelige, ikke det å synge i kor - ville bare få det sagt. Korturneer er jo kjempestas, spesielt med sopran og alt liggende på samme hotell... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å "høre" andrestemmen blir feil for meg. Det finnes jo maaange 2. stemmer..

Kommer an på hva du legger i begrepet "2. stemmer"

Om du har en korsats på 4 stemmer er det bare 1 av de som er 2. stemmen. Resten er 1., 3. og 4. stemme.

Men om du skriver "andre stemmer" så kan jo det gjelde alle.

Skjønner? ;)

Endret av eXX0n
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde også obligatorisk skolekor på folkehøyskolen, og det hjalp meg masse i forhold til å synge andre stemmer enn melodistemmen. Det var stas å lære seg å synge litt ordentlig, og nå prøver jeg å lage andrestemme til de fleste sangene jeg hører (særlig i bilen, da er det ingen som hører meg). :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et annet triks er å rett og slett høre på vokalmusikk, the real group osv, og prøve å plukke de forskjellige stemmene. Arrangementene der går noe utenom satslære, det gjør egentlig mange kule korarrangementer, men for all del, standard firstemmig sats er et flott sted å starte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke helt hvorfor folk vil relatere det til korsynging. Basstemmen i koret legger liksom fundamentet i akkordene, det han trenger er å lære å laget et slags kontrapunkt til melodien. Ikke lett, men jeg synes ikke du skal tenke så mye intervaller eller satslæreregler når man synger. Bruk gehøret og syng det faller seg naturlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med axl, man trenger jo ikke flere årsutdannelse for å synge bra andrestemme.

I alle fall hvis det er rock vi diskuterer her så er det jo bare å synge og prøve helt til du finner det som låter kulest...

Det er da min mening.

Men det er klart at hvis man skal synge sånn type pop osv. andrestemme så er det nok litt vanskeligere å få det til å høres bra ut...

Og med dette mener jeg ikke at det ikke kan vær lurt å kunne forskjellige teknikker, jeg bare sier at innen rock så tror jeg ikke man trenger noen lengre utdannelse for å få til en bra andrestemme!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.