Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Capo


Gadus

Anbefalte innlegg

Det kan også være for å få en annen klang ut av gitaren. Jeg har opplevd å spille sanger hvor capoen ikke kan flyttes fordi strengene slutter å låte så «snappy». Samtidig får du også mulighet til å ta «vanlige» akkorder, og gjennom det kunne eksperimentere med for eksempel åpne strenger, selv om du er i en annen toneart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En capo er et verktøy for å spille bedre gitar. Hverken mer eller mindre.

Med en capo kan du spille "åpne" akkorder som

---0--- slik som dette: ---5---

---1--- ---6---

---0--- ---5---

---2--- ---7---

---3--- ---8---

------- -------

Med andre ord: Hvis du tar en capo i 5. bånd, kan du regne 5. bånd som 0. bånd, og spille en F på samme måte som en C :wink:

En av fordelene er at du kan modulere uten å bruke barrégrep, som enkelte synes er vanskelig :roll:

En annen fordel er at du står mye friere når det gjelder å HARMONISERE, det vil si at når du skifter fra et grep til et annet tenker du litt på hvilke toner de to grepene har til felles, hvilke toner som det kun er ett - to bånd mellom, etc. Dette er et emne vi gitarister har en tendens til å drite i, og det er litt synd!

En tredje fordel er at enkelte grep rett og slett låter bedre og gir bedre muligheter når de er åpne, og med capo kan du spille dem på samme måte men i en annen toneart.

Jeg har selv aldri brukt capo, men ser absolutt nytten i å bruke det for enkelte personer/ stilarter.

Og eroald: Noen synes plekter er pinglete. Noen synes vreng er pinglete. All musikk har en ting til felles: Målet helliger middelet. If it souds good, it is good!!!!!!!! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, skal prøve å si det enkelt for de som fremdeles ikke forstår det helt.

En capo - eller Capotasto, er egentlig en slags klemme man setter på gitarhalsen. Den forkorter strengene. For eksempel, hvis du skal ha allsang, og melodien går for lavt, setter du en capo på for eksempel 3. band - da blir det bedre sangtoneart, og du slipper å spille andre akkorder :wink:

7.jpg

Det er en capo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe!

er nok bare oppdrad sånn at menn skal være menn, og jenter bruker capo!

neida, capo er kjempe greit og man får en anna "sound" med det, og viss du bruker det rett kan det være meget vakkert...

men å slenge på en capo når du vil at en sang skal gå i feks g istedet e, så er det litt leit!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, jeg gleder meg til å høre deg spille Solitary Shell av Dream Theater en tone høyere uten capo :lol:

Skjønner hva du mener, men noen ganger er det slik at enkelte akkorder fysisk ikke lar seg gjøre om du blir tvunget til å modulere ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, jeg gleder meg til å høre deg spille Solitary Shell av Dream Theater en tone høyere uten capo :lol:

Skjønner hva du mener, men noen ganger er det slik at enkelte akkorder fysisk ikke lar seg gjøre om du blir tvunget til å modulere ;)

Tenkte på det samme, det er ikke alt som er fysisk mulig.

Vel, om du er menneske da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.