Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Vil lære meg å spille blues, hvor starter man?


kroffer

Anbefalte innlegg

  • Svar 49
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Ja, er noe rot med meninger. :lol:

Er ingen Stevie Ray Vaughan, jeg men... om jeg skulle analysert det jeg spiller, så spiller jeg som regel fritt etter notene fra bluesskalaen uavhengig av akkord, men så antyder jeg til tider akkordtonene bare så det skal gå ann å høre hvilken akkord jeg er på. Men det er øret som bestemmer. Ingen regler igrunn, men la oss si det er 90 % bluesskala og 10 % akkordtoner.

<Klara Klok gullkorn>Er jeg unormal eller kanskje syk? :(</Klara Klok gullkorn>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tonene du spiller licksene av har jo ingenting med akkordene og gjøre uansett!

Hvis du leser et av de tidligere innleggene mine i denne tråden, så var mitt poeng at man godt kan spille etter akkordene. Da vil man selvfølgelig ikke lenger holde seg strengt til standard bluesskala, men det er det heller ingen som kan nekte noen å gjøre heller.

For å summere min tanke. Det skal være mulig å høre hvilken akkord man spiller over, selv om man spiller blues.

jeg leste innlegget ditt. Det var ikke det jeg refererte til. Derfor understreket jeg at dette gjaldt standard blues harmoni. Det er mye forskjellig man kan spille på de forskjellige akkordene, men med utgangspunktet i en vanlig blues skala over vanlig blues skjema så vil "alt fungere over alt".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres for eksempel ofte ikke bra ut å spille et lick på tre bestemte toner i bluesskalen i en E-takt og å fortsette med de samme tre tonene når det slår over i A-takt, om dere skjønner hva jeg mener, da.

Denne delen var jo strengt tatt ikke noe direkte svar på det du skrev.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skaff deg dame, en ordentlig kongedame, bli skikkelig glad i hu, bestem dere for å få unger, så finner dere ut at dere venter trillinger og så blir hu meia ned av en trailer eller no. Fin måte å komme seg i blues-stemmning på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

elller gjør som clapton, bli heroin vrak i tre år, så slutter du, begynn og drikke tett, så slutter du med det og, deretter miste kona di (som du var så forelska i at du skrev en jævlig bra låt om det) og så til slutt mist din eneste sønn i en tragisk fall ulykke. Da har du nok blues for resten av livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skaff deg dame, en ordentlig kongedame, bli skikkelig glad i hu, bestem dere for å få unger, så finner dere ut at dere venter trillinger og så blir hu meia ned av en trailer eller no. Fin måte å komme seg i blues-stemmning på.

He, he... Som det ble sagt i filmen "Crossroads": "Blues ain't nothin' but a man feeling bad!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan virkelig anbefale at du lytter til jeres egen Bjørn Berge,

rigtig beskidt blues, total inspirende, tabte selv underkæben

første gang jeg hørte ham, hvis det skal være mindre beskidt

så lyt til JJ Cale, han er også god at jame til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Her om dagen satt jeg og gitarlæreren min og improviserte med bluesskalaen. Spilte vanlig 12-takters blues, med A-D-E. Så skulle jeg improvisere fra bluesskalaen, og den skulle være i A. Det fikk meg til æ tenke. Hva er det som avgjør hva en solo skal gå i?

I en 12-takter, så blir vel A= tonika, D= Subdominant, og E= Dominant. Skal soloer i en sang spilles etter tonikaen, eller hva er det som bestemmer akkuratt det???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan lytte til gitarister som:

Freddie King

Albert King

Buddy Guy

T-Bone Walker

Albert Collins m. fl

Av nyere artister:

Stevie Ray Vaughan

Robben Ford

Robert Cray

Joe Bonamassa

Eric Clapton m. fl

I tillegg har man akustisk blues som er en gen verden.

Det er viktig at man lytter til mange artister og stjeler litt hos hver av dem isteden for å kopiere kun èn gitarist. Verden har ikke bruk for flere Stevie Ray kloner ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Skulle gjerne spillt no Bjørn Berge, men finner ikke no tabs på han. Dessuten er jeg sjangseløst ute av stand til å tabbe han selv. Har ikke vært så mye gitar i det siste halvåret, men lysten er tilbake nå!

Endret av kroffer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.