Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Vil lære meg å spille blues, hvor starter man?


kroffer

Anbefalte innlegg

hør på gammel eric clapton, bb-king, stevie ray vaughan, eric johnson og trekk ut de viktigste licka i spillinga deres og bruk de til å lage din egen blues stil. Bruker du noen uker/måneder og gjør dette tror jeg du blir en brukbar bluesgitarist.

Du må også ha blues i blodet og spille med feeling.

Godt tips det å transkribere, ja. Ikke glem å koble de sammen med pentaton/blues boksen, slik at du vet hva du gjør.

Det kan være bra å eksperimentere med det 6. intervallet. BB. King gjør det stort sett hele tiden. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
  • Svar 49
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Herregud. Jeg har spilt blues helt siden jeg begynte med gitar. Etter min mening er blues noe som kommer naturlig. Enten så kan du det' date=' eller så kan du det ikke. Skjønner ikke hvorfor man skal gjøre det så vanskelig.[/quote']

skjønner ikke hvorfor du ALLTID skal oppføre deg som en j... 15årig idiot i hver eneste post du poster..

skjerp deg eller hold kjeft..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud. Jeg har spilt blues helt siden jeg begynte med gitar. Etter min mening er blues noe som kommer naturlig. Enten så kan du det' date=' eller så kan du det ikke. Skjønner ikke hvorfor man skal gjøre det så vanskelig.[/quote']

skjønner ikke hvorfor du ALLTID skal oppføre deg som en j... 15årig [sensurert] i hver eneste post du poster..

skjerp deg eller hold kjeft..

Jeg serverer bare sannheten, du tjueårige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen!

Jeg har lyst til å lære meg å spille blues, gjerne akustisk, men det er ikke så viktig. Tingen er at jeg har ikke mye kjennskap til sanger som er greie i begynnelsen og sånnt, så jeg trenger noen tips.

Jeg kan blues-skalen fra før, men er litt lei av å sitte og kompe i den. vil gjerne prøve noen skikkelige sanger.  

bluesscale.gif

hjelp mottas med takk :)

kristoffer

Prøv med Eric Clapton, Lay down Sally eller Cathrine, Cathrine med Lillebjørn Nilsen. Lay down... gå i A på plata tror jeg. Cathrine.... går i G hvis jeg ikke husker feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres for eksempel ofte ikke bra ut å spille et lick på tre bestemte toner i bluesskalen i en E-takt og å fortsette med de samme tre tonene når det slår over i A-takt, om dere skjønner hva jeg mener, da.

Det er jo et velkjent bluestricks det der. La "melodien" bli fargelagt av de forskjellig akkordene. Blues harmoni er jo veldig anderledes enn vanlig harmonikk. Skalaen du spiller skiller seg jo veldig ut fra akkordene, så det er ingenting du trenger å forandre på skalamessig (tonevalg etc) på hver akkord for å få det til å låte "riktigere".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres for eksempel ofte ikke bra ut å spille et lick på tre bestemte toner i bluesskalen i en E-takt og å fortsette med de samme tre tonene når det slår over i A-takt, om dere skjønner hva jeg mener, da.

Det er jo et velkjent bluestricks det der. La "melodien" bli fargelagt av de forskjellig akkordene. Blues harmoni er jo veldig anderledes enn vanlig harmonikk. Skalaen du spiller skiller seg jo veldig ut fra akkordene, så det er ingenting du trenger å forandre på skalamessig (tonevalg etc) på hver akkord for å få det til å låte "riktigere".

For all del. Men poenget var igrunn litt mer at man bør legge rytmen (og da også plasseringen av forskjellige licks) opp etter akkordprogresjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres for eksempel ofte ikke bra ut å spille et lick på tre bestemte toner i bluesskalen i en E-takt og å fortsette med de samme tre tonene når det slår over i A-takt, om dere skjønner hva jeg mener, da.

Det er jo et velkjent bluestricks det der. La "melodien" bli fargelagt av de forskjellig akkordene. Blues harmoni er jo veldig anderledes enn vanlig harmonikk. Skalaen du spiller skiller seg jo veldig ut fra akkordene, så det er ingenting du trenger å forandre på skalamessig (tonevalg etc) på hver akkord for å få det til å låte "riktigere".

For all del. Men poenget var igrunn litt mer at man bør legge rytmen (og da også plasseringen av forskjellige licks) opp etter akkordprogresjonen.

når du spiller standard 12 takters blues med blues skala, hvordan legger du licksene opp mot akkordene? tonene du spiller licksene av har jo ingenting med akkordene og gjøre uansett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tonene du spiller licksene av har jo ingenting med akkordene og gjøre uansett!

Hvis du leser et av de tidligere innleggene mine i denne tråden, så var mitt poeng at man godt kan spille etter akkordene. Da vil man selvfølgelig ikke lenger holde seg strengt til standard bluesskala, men det er det heller ingen som kan nekte noen å gjøre heller.

For å summere min tanke. Det skal være mulig å høre hvilken akkord man spiller over, selv om man spiller blues.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres for eksempel ofte ikke bra ut å spille et lick på tre bestemte toner i bluesskalen i en E-takt og å fortsette med de samme tre tonene når det slår over i A-takt, om dere skjønner hva jeg mener, da.

Må si meg enig med jsbach her. Det blir feil å si at det ikke høres bra ut, når det faktisk er et av de mest brukte virkemidlene i genren.

Under er et typisk motiv som B. B. King ville spilt. I blues kan du nesten komme deg helskinna gjennom, selv med det licket over hvert akkordskifte. Dette eksempelet er i A, og den bruker også seksten.



E-----5--5-----5~--

H--7--------7------

G------------------

D------------------

A------------------

E------------------

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.