Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Stevie Ray Vaughan


blaamann

SRV  

16 stemmer

  1. 1. Hvis SRV hadde levd i dag, hvordan hadde han utviklet seg musikalsk?

    • Blitt kjedelig som Eric Clapton
      10
    • Respektabel bluesmann som Buddy Guy
      4
    • Fortsatt i kreativ spor som Jeff Beck
      1
    • Kem i svarte var SRV, og kunne han djente?
      1


Anbefalte innlegg

Stevie Ray Vaughan hadde bursdag i går. På seint 80-tallet var han en av mine helt store favoritter. Han endte opp med å selge i bøtter og spann (selv om Mick Jagger spådde det motsatte og ville ikke signere han til sitt eget plateselskap). Alkis siden han var 7 år (tok slurker av glassene til faren som også var alkis), men fikk heldigvis noen år edru før den skjebnesvangre helikopterturen i 1990.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hadde nok endt opp som en kuriositet, der lojale fans skrøt av å ha vært på konsert, men ingen andre bryr seg. synes han hadde fantastisk gitarlyd, og du store, han kunne spille. men det blir litt som yjm og vai. bare gamle eldrende fans, og ingen fornying. muligens noen gjesteopptredener her og der, når "store, eldre" møtes.

tungt alkoholisert tror jeg også han ville vært.

synes forøvrig hans beste tolkning var little wing/third stone from the sun.

tror nok ikke srv er det letteste å få nåværende 20-åringer til å høre på, akkurat. men slik er nå musikken: konstant endring. og takk høyere makter for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, SunMaster said:

Jeg var ikke klar over at han var alkoholisert 🙂 

Ikke bare alkohol. Amfetamin fra han var 14 år. Kunne spille gitar 4 døgn i strekk (masse stoff i Austin sitt bandmiljø på denne tida). Men han var kjent for at når han kom på scena presterte han uansett. Noen ganger kom han rett fra akutten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I år hadde Stevie Ray vært 67 år, og uansett hvordan man vrir og vender på det hadde han jo vært på vei inn i alderdommen. På de siste live-opptredene sine hadde han med seg et større band og spilte litt mer soul-aktig, og sånn sett var det jo en side av SRV vi aldri fikk se. Hadde han blitt en god låtskriver? Hvem vet, Clapton ble jo det. Det er umulig å spekulere i. I tillegg synes jeg han sang ganske fett.

Det jeg imidlertid ikke tror er en skjebne som kuriositet på Skånevik Bluesfestival eller andre "tilstelninger". I "min generasjon" (vi som er rundt 30 år) er det flust av folk som spiller gitar på grunn av Stevie Ray, eller - som meg - fortsatte å spille gitar på grunn av Stevie Ray. Jeg har også inntrykk av at folk som ikke spiller gitar har et forhold til musikeren. Jeg observerer også at ungdommene på skolen som spiller gitar har det ganske klart for seg hvem Stevie Ray er, og at de synes han hadde noe spesielt.

Det er noe med folk som klarer å spille så fett, uten å tilsynelatende gjøre noe for det. Stevie Ray Vaughan var et hundreårstalent, og jeg tror ikke vi får se hans like igjen. Hadde jeg hatt tidsmaskin skulle jeg gjerne tatt turen 😎

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bluesen er tidløs, og tiltrekker seg stadig nye fans. Til og med fra den yngre garde. Hva SRV hadde utviklet seg til hvis han hadde fått leve, er helt umulig å si, selvsagt, men jeg tipper han hadde hatt en fortsatt stor stjerne. Spesielt blandt gitarister. Se nå bare på hvilken status Joe B har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Audun skrev:

Bluesen er tidløs, og tiltrekker seg stadig nye fans. Til og med fra den yngre garde. Hva SRV hadde utviklet seg til hvis han hadde fått leve, er helt umulig å si, selvsagt, men jeg tipper han hadde hatt en fortsatt stor stjerne. Spesielt blandt gitarister. Se nå bare på hvilken status Joe B har.

Tja, statusen til Joe B er vel litt både og, etter hva jeg har fått med meg?

Selv har jeg mange år bak meg i et velfungerende bluesband på tidlig 90-tall med mange spillejobber. Det tok omtrent de årene i bluesband, så var jeg fullvaksinert. Jeg kunne/kan de fleste standard-licksa, og på gode dager kunne jeg vel dra noen gode improvisasjoner.

Nå orkerjeg ikke å høre på blues uansett undersjanger, og ihvertfall ikke der gitaristen har et åpenbart Hendrix//Vaughan-kompleks. Blues er for meg komplett uinteressant å høre på eller å spille selv. Og jeg er en av dem som spilte ihjæl Texas Flood og Couldn't stand the Weather.

Jeg ble rett og slett stappmett.

Det kan hende Vaughan også hadde vært en stappmett Las Vegas-artist om han fremdeles levde. Jeg kan faktisk lett se det for meg.

Sorry for litt gubbete betraktninger så tidlig på morran'

Endret av Gubbe
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Gubbe skrev:

Tja, statusen til Joe B er vel litt både og, etter hva jeg har fått med meg?

Selv har jeg mange år bak meg i et velfungerende bluesband på tidlig 90-tall med mange spillejobber. Det tok omtrent de årene i bluesband, så var jeg fullvaksinert. Jeg kunne/kan de fleste standard-licksa, og på gode dager kunne jeg vel dra noen gode improvisasjoner.

Nå orkerjeg ikke å høre på blues uansett undersjanger, og ihvertfall ikke der gitaristen har et åpenbart Hendrix//Vaughan-kompleks. Blues er for meg komplett uinteressant å høre på eller å spille selv. Og jeg er en av dem som spilte ihjæl Texas Flood og Couldn't stand the Weather.

Jeg ble rett og slett stappmett.

Det kan hende Vaughan også hadde vært en stappmett Las Vegas-artist om han fremdeles levde. Jeg kan faktisk lett se det for meg.

Sorry for litt gubbete betraktninger så tidlig på morran'

Joa, statusen kan man selvsagt diskutere, men faktum er nå uansett at Joe B er et meget godt kjent navn, også utenfor gitaristkretser, selv om han ikke er direkte megastjerne. Om man liker det han driver med, er en annen sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Audun skrev:

Joa, statusen kan man selvsagt diskutere, men faktum er nå uansett at Joe B er et meget godt kjent navn, også utenfor gitaristkretser, selv om han ikke er direkte megastjerne. Om man liker det han driver med, er en annen sak.

Var kanskje litt lettvint der. Jeg mente status, som i hvilken grad man faktisk liker det han driver med, ikke hvor kjent han er.

Så handler jo status om flere ting, som du sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.