Web Analytics
Jump to content

Stevie Ray Vaughan


blaamann
 Share

SRV  

16 members have voted

  1. 1. Hvis SRV hadde levd i dag, hvordan hadde han utviklet seg musikalsk?

    • Blitt kjedelig som Eric Clapton
      10
    • Respektabel bluesmann som Buddy Guy
      4
    • Fortsatt i kreativ spor som Jeff Beck
      1
    • Kem i svarte var SRV, og kunne han djente?
      1


Recommended Posts

Stevie Ray Vaughan hadde bursdag i går. På seint 80-tallet var han en av mine helt store favoritter. Han endte opp med å selge i bøtter og spann (selv om Mick Jagger spådde det motsatte og ville ikke signere han til sitt eget plateselskap). Alkis siden han var 7 år (tok slurker av glassene til faren som også var alkis), men fikk heldigvis noen år edru før den skjebnesvangre helikopterturen i 1990.

 

 

Link to comment
Share on other sites

hadde nok endt opp som en kuriositet, der lojale fans skrøt av å ha vært på konsert, men ingen andre bryr seg. synes han hadde fantastisk gitarlyd, og du store, han kunne spille. men det blir litt som yjm og vai. bare gamle eldrende fans, og ingen fornying. muligens noen gjesteopptredener her og der, når "store, eldre" møtes.

tungt alkoholisert tror jeg også han ville vært.

synes forøvrig hans beste tolkning var little wing/third stone from the sun.

tror nok ikke srv er det letteste å få nåværende 20-åringer til å høre på, akkurat. men slik er nå musikken: konstant endring. og takk høyere makter for det.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, SunMaster said:

Jeg var ikke klar over at han var alkoholisert 🙂 

Ikke bare alkohol. Amfetamin fra han var 14 år. Kunne spille gitar 4 døgn i strekk (masse stoff i Austin sitt bandmiljø på denne tida). Men han var kjent for at når han kom på scena presterte han uansett. Noen ganger kom han rett fra akutten.

Link to comment
Share on other sites

I år hadde Stevie Ray vært 67 år, og uansett hvordan man vrir og vender på det hadde han jo vært på vei inn i alderdommen. På de siste live-opptredene sine hadde han med seg et større band og spilte litt mer soul-aktig, og sånn sett var det jo en side av SRV vi aldri fikk se. Hadde han blitt en god låtskriver? Hvem vet, Clapton ble jo det. Det er umulig å spekulere i. I tillegg synes jeg han sang ganske fett.

Det jeg imidlertid ikke tror er en skjebne som kuriositet på Skånevik Bluesfestival eller andre "tilstelninger". I "min generasjon" (vi som er rundt 30 år) er det flust av folk som spiller gitar på grunn av Stevie Ray, eller - som meg - fortsatte å spille gitar på grunn av Stevie Ray. Jeg har også inntrykk av at folk som ikke spiller gitar har et forhold til musikeren. Jeg observerer også at ungdommene på skolen som spiller gitar har det ganske klart for seg hvem Stevie Ray er, og at de synes han hadde noe spesielt.

Det er noe med folk som klarer å spille så fett, uten å tilsynelatende gjøre noe for det. Stevie Ray Vaughan var et hundreårstalent, og jeg tror ikke vi får se hans like igjen. Hadde jeg hatt tidsmaskin skulle jeg gjerne tatt turen 😎

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Bluesen er tidløs, og tiltrekker seg stadig nye fans. Til og med fra den yngre garde. Hva SRV hadde utviklet seg til hvis han hadde fått leve, er helt umulig å si, selvsagt, men jeg tipper han hadde hatt en fortsatt stor stjerne. Spesielt blandt gitarister. Se nå bare på hvilken status Joe B har.

Link to comment
Share on other sites

8 timer siden, Audun skrev:

Bluesen er tidløs, og tiltrekker seg stadig nye fans. Til og med fra den yngre garde. Hva SRV hadde utviklet seg til hvis han hadde fått leve, er helt umulig å si, selvsagt, men jeg tipper han hadde hatt en fortsatt stor stjerne. Spesielt blandt gitarister. Se nå bare på hvilken status Joe B har.

Tja, statusen til Joe B er vel litt både og, etter hva jeg har fått med meg?

Selv har jeg mange år bak meg i et velfungerende bluesband på tidlig 90-tall med mange spillejobber. Det tok omtrent de årene i bluesband, så var jeg fullvaksinert. Jeg kunne/kan de fleste standard-licksa, og på gode dager kunne jeg vel dra noen gode improvisasjoner.

Nå orkerjeg ikke å høre på blues uansett undersjanger, og ihvertfall ikke der gitaristen har et åpenbart Hendrix//Vaughan-kompleks. Blues er for meg komplett uinteressant å høre på eller å spille selv. Og jeg er en av dem som spilte ihjæl Texas Flood og Couldn't stand the Weather.

Jeg ble rett og slett stappmett.

Det kan hende Vaughan også hadde vært en stappmett Las Vegas-artist om han fremdeles levde. Jeg kan faktisk lett se det for meg.

Sorry for litt gubbete betraktninger så tidlig på morran'

Edited by Gubbe
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

2 minutter siden, Gubbe skrev:

Tja, statusen til Joe B er vel litt både og, etter hva jeg har fått med meg?

Selv har jeg mange år bak meg i et velfungerende bluesband på tidlig 90-tall med mange spillejobber. Det tok omtrent de årene i bluesband, så var jeg fullvaksinert. Jeg kunne/kan de fleste standard-licksa, og på gode dager kunne jeg vel dra noen gode improvisasjoner.

Nå orkerjeg ikke å høre på blues uansett undersjanger, og ihvertfall ikke der gitaristen har et åpenbart Hendrix//Vaughan-kompleks. Blues er for meg komplett uinteressant å høre på eller å spille selv. Og jeg er en av dem som spilte ihjæl Texas Flood og Couldn't stand the Weather.

Jeg ble rett og slett stappmett.

Det kan hende Vaughan også hadde vært en stappmett Las Vegas-artist om han fremdeles levde. Jeg kan faktisk lett se det for meg.

Sorry for litt gubbete betraktninger så tidlig på morran'

Joa, statusen kan man selvsagt diskutere, men faktum er nå uansett at Joe B er et meget godt kjent navn, også utenfor gitaristkretser, selv om han ikke er direkte megastjerne. Om man liker det han driver med, er en annen sak.

Link to comment
Share on other sites

2 minutter siden, Audun skrev:

Joa, statusen kan man selvsagt diskutere, men faktum er nå uansett at Joe B er et meget godt kjent navn, også utenfor gitaristkretser, selv om han ikke er direkte megastjerne. Om man liker det han driver med, er en annen sak.

Var kanskje litt lettvint der. Jeg mente status, som i hvilken grad man faktisk liker det han driver med, ikke hvor kjent han er.

Så handler jo status om flere ting, som du sier.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Siste aktive tråder

    • Jeg studerer nå på lyd og musikkproduksjons-linjen i Oslo. Jeg har en del ting å si om linjen, men hovedsakelig er det det at: - Nivået på de andre elevene suger, som er veldig dumt når ALT man får er gruppeoppgaver. (altså ingen en til en undervisning.) Dette har jo selvsagt å gjøre med at det ikke er noen krav for å kunne gå der (Noe jeg syns de burde endret på). Du ender mest sansynelig opp med å gå klasse med mange kriminelle som stjeler utstyr og så stikker av når skolepengene skal betales en måned etter at du starter - anbefaler IKKE å gå der om du gikk musikklinjen, da lærer man ikke noe nytt (unntatt tekniske greier). Det er ille fordi man kan ende opp med å vite mer teori enn lærerne der. Igjen også, ikke verdens beste lærere. Når du først har en god lærer, så trår de til permisjon fordi dems egt. jobb ble viktigere og de ditcher på Noroff i et halvt år. - Det er DYRT! Å ta en bachelor der krever at du ender opp med 400k i lån. Dette er ikke i beregning med de 120k EXTRA  hvert år for å ha et sted å bo og penger til å leve. Jeg tenker nå bare å ta ett, men ender fortsatt opp med 120k i lån, pluss 120k i å ha bodd ett sted. - Lokalene er fine og lyd-utstyret du får leid er ganske nice, så det er nå det. Hvis du er flink til å bruke studiene selv og lærer deg selv mye på tiden, som ikke har undervisning, så kan man få noe ut av det. Men igjen- nå tror jeg egt. ikke Noroff er så veldig imponerende å ha på CV-en sin, grunnet det ugudelige ryktet skolen har. Jeg så mye reklame om at skolen garanterer jobb før ferdig skolegang, men ingen av disse kan gjelde lyd og musikkproduksjon. Det kan bare ikke være. - Man kan utnytte lokalene og ta betalt for å spille inn for enkelt personer. Noroff lærerne bryr seg ikke litt, for de oppfordrer deg faktisk til å ta med andre musikere til å spille inn musikk. Men dette innebærer at du klarer å få kontakter og folk som kan tenke seg dette. Jeg sliter med kontakter, nå som Oslo er en helt ny by for meg. Kjenner jo ingen her. Jeg satser på ordentlig studier neste år, på musikkhøgskolen eller UIO. Begynte bare så jeg hadde noe å gjøre på dette året, ettersom jeg var får sen å bestemme med på høyere studier etter fristen gikk ut.  Konklusjon- Noroff lyd og musikk- er bare sykt dyre lokaler man alltid har tilgang på, og lite til ingen læring- hvis du gikk musikklinjen.
    • Ok. Tusen takk før svare. Legger den ut for 800kr så får den forhåpentligvis et nytt hjem😁
    • Du bør nok ikke ha veldig høye forventninger. Ser det ligger et par ute på danske sider, samt noen nettauksjonssider har solgt. Prisene ligger på godt under 1000 danske.
    • Hei. Er ny her inne så det er mulig jeg legger dette ut i feil forum. Men det jeg lurer på er hva verdien på en gitar jeg har arvet er.  Merket er Santana å model nr er 1570 laget i Japan. Ingen synlige skader så pent brukt. Kan absolutt ingen ting om gitarer sjenerelt så ønsker å selge den til noen som kan ha bruk for denne istedenfor at den skal samle støv legger ved et bilde av den.
    • Hvordan drives potmeteret? Kan jo være noe mekanisk der som har hoppet av.  Alt er jo fiksbart. Spørsmålet er hva du ev. kan gjøre selv. Må du ta den til en proff, skal det jo ikke mye til før det koster mer å reparere enn å kjøpe nytt, men jeg vil si at det i høyeste grad er smart å sjekke.
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.