Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Compressor som solo-boost


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har behov for en volumboost på soloer, og tenker på å sette en clean boost etter distortion. Begynte å tenke på om det er en like så god ide å bruke en compressor etter distortion satt på lav komprimering? Tanken er å oppnå effekten med å balansere frekvensene som er mye godt poenget med en kompressor og få mer sustain? Eller er jeg helt på jordet?
Skal sies at jeg bruker "normal" mengde distortion og føler det vil bli overkill å booste eller komprimere signal før distortion.

noen som har erfaring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt en mulighet, men ta med i betraktningen at alle kompressorer øker støynivået ditt (av og til bittelitt, av og til veldig).

Men det er mange som bruker kompressorer slik du foreslår (både før og etter vreng). Du vil antakelig få bedre resultet med en kompressor med blend-funksjon, slik at du også beholder en del av tørrsignalet ditt og ikke mister anslaget.

  • Takker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar @Naigewron
Er utfordringen med kompressorer at de forsterker opp eksisterende støy, eller legger de til støy? Har et pedalbrett som er svært støyfritt i utgangspunktet.

Har du eksempler på kompressorer med blend? Har kikket litt på Boss Cs-3, men for å si det rett ut har jeg ingen som helst erfaring med kompressorer så jeg er takknemlig for tips😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kompressor jevner jo ut signalet ditt, så lave lyder blir høyere, og høye lyder blir lavere (avhengig av innstillinger). På grunn av det så vil støyen også bli forsterket. En god kompressor skal ikke legge til støy, men noen har verre rykte på seg enn andre. Boss CS-3 er vel blant de jeg har lest mange steder at kan lage en del støy, og blend-knob har den heller ikke.

Finnes en god del gode kompressorer med blend nå. Kan i alle fall personlig anbefale Xotic SP Compressor og Wampler Ego (enten fullsize eller mini). Så har du Pigtronix Philosopher's Tone (kommer også i to størrelser), Keeley 4-knob Compressor, etc, som skal være veldig gode.

Tror google vil være din venn her, sammen med demoer. Noen kompressorer gjør seg veldig godt for å få "country-skvisj", mens andre er mye bedre på å være mer "uhørlig" og bare legge til sustain og kanskje jevne ut signalet ditt litt.

Endret av Naigewron
  • Takker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom over denne i går, kan kanskje være av interesse? Dan fra That Pedal Show:

Q: Tell us a ‘secret weapon’ overdrive trick that you can use to unlock great lead sounds

One really great trick is to use an overdrive pedal to turn down the volume of your amp,

Daniel Steinhardt

A: “One really great trick is to use an overdrive pedal to turn down the volume of your amp,” says Daniel Steinhardt. “What generally happens with an amplifier is if you turn it down at the input, you lose gain, right? 

"So if you set the amp loud but then use something like a really nice-sounding OD-1 or something in front of it you can turn the level down on the pedal but have the gain up so that you decrease the level going to the amplifier but compensate for that with a bit of gain from the pedal. And then when you turn the pedal off the natural, full volume of the amp becomes a solo boost that really cuts through.”

  • Takker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Hvis du kun er ute etter boost tror jeg du er best tjent med en pedal som er produsert for akkurat det formålet.

Hvis du derimot ser muligheten for å også bruke den som kompressor (i andre sammenhenger/oppsett) er du ikke helt på jordet...

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.5.2020 den 12.22, mislykketmusikant skrev:

har faktisk vært innom sørlie på tur nordover en gang. den i steinkjer, ikke sant? mange år siden, men jeg synes butikken var svært bra.

Stemmer det😊 Er selvfølgelig preget av at det er en nisjebutikk i utkantstrøk så utvalget er jo på langt nær som kjedebutikkene i storbyene, men det er utrolig hvor allsidig utvalg de har allikevel! Du finner det meste der. Servicen er upåklagelig og gutta der har peiling! Fikk med meg en haug med compressorer og boostere for å teste. 
Endte opp med Boss CP-1x. Hovedårsaken er at den var enkel å skru, feita opp lyden veldig fint og balansert på alle frekvensene og var uten støy (stort problem på resten av pedalene). Resten av alternativene "satt" liksom ikke. 
Skal sies at jeg fikk med meg min neste overdrive blant pedalutvalget, en MXR Sugar Drive, som var en utrolig fin pedal! Får rive på meg den når bilen er EU-godkjent;)
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.3.2020 den 9.22, WelhavenT skrev:

Kom over denne i går, kan kanskje være av interesse? Dan fra That Pedal Show:

Q: Tell us a ‘secret weapon’ overdrive trick that you can use to unlock great lead sounds

One really great trick is to use an overdrive pedal to turn down the volume of your amp,

Daniel Steinhardt

Stemmer i her. Selv bruker jeg en billig og enkel passiv volumpedal til å skru ned lyden der jeg vil ha det lågt. Volumet blir ikke noe høgere enn max på forsterkeren. Skal du ha det lågere enkelte steder, så må du skru ned volumet de stedene—er ikke verre. Nu skal det dog sies at jeg har aldri sett nytten i en boost-pedal…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Siste aktive tråder

    • Dette ble omsider greit, bestefars gamle (1958?) Höfner 455/S. Fikk lima halsen i vinter, har fått på ei midlertidig bridge, og den er rett i halsen og lettspilt. 010 Flatwoundstrenger. Venter nå på en 1956-modell floating pickup fra de britiske øyer, en 1505 GR med volumkontroll som spikres fast i gripebrettet. Plekterbrettet er også britisk og kosta sitt, men ble pent. Prøver å få tak på en bridge som ser ut som den originale, men det er lengre mellom de. Denne bridgen var dog lett å intonere, da det er bånd-biter som sitter i smale spor, og de kan tas løs og flyttes.
    • Hei, Jeg har ett Line 6 Relay G50 system men har klart å miste senderen. Line 6 TBP12 Noen som har en de vil kvitte seg med?
    • Men blir det ikke moms, toll, osv på dette da?
    • Sjekk https://www.stringsandbeyond.com/  Pass på frakten, før du avgjør om det lønner seg. De har iblant kampanjer på fri frakt world wide, som er verdt å få med seg. Da har jeg pleid å bestille 20-30 sett med forskjellige merker til gitarene mine.  For ordens skyld, jeg kjøper det meste lokalt hvis jeg kan - men akkurat strenger er betydelige summer å spare på når man har en gitar eller to "for mye".
    • Hvor kjøper folk Elixir gitarstrenger i disse dager? 
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.