Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Debatt om strengtykkelse


MartheyG

Anbefalte innlegg

Det er flere ting å tenke på, synes jeg.

- jeg foretrekker bestemte tykkelser til noen gitarer. Fx har jeg en Strat som er mere livlig med 9.5-44 end med 10-46. Min tele må ha 10-46 for å bli optimal.

- det er forskjell på live og studio. I studio liker jeg tynnere strenger på de nedre 3 fordi de har mindre bass. Det er lettere å mixe med, synes jeg. Live liker jeg bedre litt tykkere strenger.

- personlig må jeg ha 9.5-44 for ikke å vri strenger ut av stemning. Alt opp til 11-50 er fint. Jeg sliter med 12-52+ men spiller også bass og baryton, hvor strengene er tykkere. Etter å ha spilt bass mister jeg helt følinga med en gitar med 9.5 på topp.

Det er ingen “normal” standard og du må vurdere hva du liker til hver enkelt gitar. Jeg synes Beato videoen viser att det ikke er så mye et spørgsmål om tone.

Endret av Dansken
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som for flere andre er det for meg prakiske hensyn som veier tyngst, så jeg bruker 10-46 på alt av elektrisk, og 12-54 på alt av akkustisk. Dette gir selvsagt ulikt strengespenn på ulike skalalengder, og en merkbar forskjell mellom el og akk., men siden ulike gitarer spiller ulikt uansett så gir ikke forskjellen i strengespenn noen større utfordring.

Har brukt både 9-42 og 11-52 på elgitar tidligere, men 9'erne ryker for lett og 11 ble for tykt. Var også en periode innom 10-52, men det er vanskeligere å få tak i, og ga meg ikke nok til at det var verdt denne ekstra utfordringen, selv om det unektelig var digg å spille powerchords på LP med litt tykkere strenger. Forskjeller i tone har jeg aldri merket veldig mye til, selv om jeg ikke har drevet noen vitenskapelig A/B-testing av dette, så jeg har endt opp på det beste kompromisset for meg ift spillefølelse og praktiske hensyn :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Duckling skrev:

Som for flere andre er det for meg prakiske hensyn som veier tyngst, så jeg bruker 10-46 på alt av elektrisk, og 12-54 på alt av akkustisk. Dette gir selvsagt ulikt strengespenn på ulike skalalengder, og en merkbar forskjell mellom el og akk., men siden ulike gitarer spiller ulikt uansett så gir ikke forskjellen i strengespenn noen større utfordring.

Har brukt både 9-42 og 11-52 på elgitar tidligere, men 9'erne ryker for lett og 11 ble for tykt. Var også en periode innom 10-52, men det er vanskeligere å få tak i, og ga meg ikke nok til at det var verdt denne ekstra utfordringen, selv om det unektelig var digg å spille powerchords på LP med litt tykkere strenger. Forskjeller i tone har jeg aldri merket veldig mye til, selv om jeg ikke har drevet noen vitenskapelig A/B-testing av dette, så jeg har endt opp på det beste kompromisset for meg ift spillefølelse og praktiske hensyn :)

Samme her. D’addario EXL 110 (10-46) på alt elektrisk med unntak 11-52 på Exploreren pga. stemt i D. D’addario ej16 (12-53) på akustiske. 
 

EXL 110 kjøper jeg i bulk. Dvs. 25 sett. Med lav kronekurs om dagen, er det  kanskje ikke de store røverkjøpene å gjøre på f.eks ebay, men ser Evenstad selger til i underkant av 1400,- med frakt. Da er du ned på 53,- pr. sett, og det er nå fortsatt brukbart billig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Siste aktive tråder

    • Dette ble omsider greit, bestefars gamle (1958?) Höfner 455/S. Fikk lima halsen i vinter, har fått på ei midlertidig bridge, og den er rett i halsen og lettspilt. 010 Flatwoundstrenger. Venter nå på en 1956-modell floating pickup fra de britiske øyer, en 1505 GR med volumkontroll som spikres fast i gripebrettet. Plekterbrettet er også britisk og kosta sitt, men ble pent. Prøver å få tak på en bridge som ser ut som den originale, men det er lengre mellom de. Denne bridgen var dog lett å intonere, da det er bånd-biter som sitter i smale spor, og de kan tas løs og flyttes.
    • Hei, Jeg har ett Line 6 Relay G50 system men har klart å miste senderen. Line 6 TBP12 Noen som har en de vil kvitte seg med?
    • Men blir det ikke moms, toll, osv på dette da?
    • Sjekk https://www.stringsandbeyond.com/  Pass på frakten, før du avgjør om det lønner seg. De har iblant kampanjer på fri frakt world wide, som er verdt å få med seg. Da har jeg pleid å bestille 20-30 sett med forskjellige merker til gitarene mine.  For ordens skyld, jeg kjøper det meste lokalt hvis jeg kan - men akkurat strenger er betydelige summer å spare på når man har en gitar eller to "for mye".
    • Hvor kjøper folk Elixir gitarstrenger i disse dager? 
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.