Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Debatt om strengtykkelse


MartheyG

Anbefalte innlegg

Akk, det evige spørsmålet, hvilken strengtykkelse gir best lyd? 

Selv har jeg, som sikkert veldig mange andre, den oppfatningen at tykkere strenger gir fetere lyd (generalisert oppfatning, men ok), selv om jeg egentlig ikke har tenkt så mye over lyden ulik tykkelse gir, da det ikke er ofte jeg har byttet strengtykkelse på gitarer. Generelt har kanskje ikke tykkelse vært basert på lyd, men mer på følelse, og jeg har stort sett brukt 10-46 på strat og 11-48 på Les Paul. 

Så i dag dukket denne videoen opp i feeden min, og den fanget min oppmerksomhet, da jeg har en LP med 10-46 og mine puse-fingre liker egentlig den litt lettere oppgaven de får med de litt tynnere strengene enn jeg normalt bruker. 

Så til min overraskelse så synes jeg, ut i fra den ikke veldig vitenskapelige videoen, at de tynnere strengene hørtes bedre ut enn de tykke. Særlig godt kommer den fram helt på slutten av videoen da man får høre opptakene rett etter hverandre. Særlig godt kom det fram da de spiller 11 rett etter 08. 11 hørtes da nærmest litt død ut. 

Hva er deres oppfatning angående strengtykkelse? Er thin the new thick? 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg velger utelukkende strengetykkelse basert på spillefølelse. Jada, det er små forskjeller i lyd, men de kan enkelt justeres for i resten av riggen.

Spiller 10-46 fordi de føles best (enkle bends uten at jeg overbender, etc).

Endret av Naigewron
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På planke bruker jeg 10-46, mens på archtop foretrekker jeg 13-53, selv om de to lyseste blir litt i tynneste laget. De låter lit tynt rett og slett🙂 Jeg vurderer å bytte de tynneste med noen som er litt kraftigere. Her er det jo ingen bends, og med veldig godt justerte gitarer, med lav strengedhøyde, er det ikke noe problem🙂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk fra 11 til 08 på en LP, mest bare for teste ut. I førsten var det en veldig annerledes følelse -  som om løse strenger hang og slang over alt.. var ganske avslørende hvis man spilte litt slurvete.

Nå føles det helt naturlig, tror ikke kommer til å bytte tilbake igjen. Har ikke reflektert over om lyden er noe annerledes. Men savner litt den tighte følelsen som tykkere strenger gir (bass-siden).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, ifølge enkelte kilder bruker både Iommi, Billy Gibbons og BB. King .009-tykkelse. Så argumentet med tone er nok ganske lite gyldig, det stemmer i alle fall med min erfaring.

Selv har jeg 011 på det meste, for da må jeg ikke justere så mye teknisk når jeg skifter mellom mandolin, akustisk, archtop og elgitar. Hvis det er for store forskjeller i strengetykkelse blir intonasjonen litt honkytonk. I tillegg har lyden min en tendens til å bli litt "topptung" når den går igjennom alt av bokser og kabler, og min subjektive opplevelse er at 011-strenger tar litt brodden av dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, PerA skrev:

Tja, ifølge enkelte kilder bruker både Iommi, Billy Gibbons og BB. King .009-tykkelse. Så argumentet med tone er nok ganske lite gyldig, det stemmer i alle fall med min erfaring.

Selv har jeg 011 på det meste, for da må jeg ikke justere så mye teknisk når jeg skifter mellom mandolin, akustisk, archtop og elgitar. Hvis det er for store forskjeller i strengetykkelse blir intonasjonen litt honkytonk. I tillegg har lyden min en tendens til å bli litt "topptung" når den går igjennom alt av bokser og kabler, og min subjektive opplevelse er at 011-strenger tar litt brodden av dette. 

Gibbons er jo nede på 007. 007-038. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man har jo også problemet med at tynne strenger i større grad enn tjukkere strenger høres "ustemt" ut dersom man spiller litt hardt.

Bruker aldri noe tynnere enn 10-46 i std.E og 11-49 i Eb.

Endret av tg1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt 9-42 på gitarer med 25,5" skal i tre-fire år nå etter å ha gått ned fra 10-46. Det er mange fordeler slik jeg ser det. Jeg kan anstrenge meg mindre, noe ledd og muskler helt sikkert er takknemlige for. I tillegg innbiller jeg meg at man sliter mindre på bånd.

Hvis strengene høres "ustemt" ut når du spiller må du spille svakere, noe man vender seg til ganske fort. :) Men kort oppsummert så velger jeg alltid spillekomfort foran lyd, uten at jeg opplever at 9-ere høres dårligere ut enn 10-ere. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker 11 - 49 atm, tror jeg. 😛 Føles ikke så gærnt ut på LP med strengene top-wrapped over broa. Usikker på om top-wrap har noe effekt sånn ellers. Mottok den top-wrapped av forrige eiger, likte det og fortsatte bare  å gjøre det.

Sånn ellers pleide jeg å bruker 10-46, tror ikke jeg har prøvd 9-42 på godt over 10 - 12 år, men kunne faktisk tenke meg å prøve igjen. Kunne tenke meg å prøve en Fender YJM igjen med .08-strenger. Ikke no storfan av yngvie, men den scalloperte straten med hans navn på er utrolig deilig å spille på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bytter mellom 3 typer, avhengig av hva jeg ønsker å oppnå. Liker godt lyden av tykke strenger, men følelsen av tynne strenger er mer behagelig som regel. 

1. Ernie Ball Slinky 11-54 sitter på en gitar som er stemt i D for å holde på tuningen
2. D-Addario Regular Light plus 10,5-48 på de fleste gitarer som spilles mye clean på, perfekt mellomting 
3. Ernia Ball Skinny top Heavy bottom 10-52 på de gitarene jeg spiller mye metal og solo på. Enkelt å bende, fyldig bunn 

Ellers spiller SG'en som smør, denne har fått 10-46 strenger da jeg liker at den er lettspilt og "myk". 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TM303'en (25.5" scale) har 009-strenger (D'Addario EX120), og AS73'en (24.75" scale) har 0095 (D'addario EXL120+) Da kjennes strengene like ut.
AS'en klinger mye bedre akustisk med 010-046, men blir mye stivere å spille på. Med 009 ble den altfor myk og ble lettere "sur." Så med 0095 ble den plutselig "perfekt."

Oppsummert foretrekker jeg også følelse foran klang.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.