Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Gibson sgj prosjekt


Anbefalte innlegg

Byttet for en stund tilbake til meg en 2013 Gibson sgj uten pickups, og har hatt en plan om et par oppgraderinger på denne. Har frihet til å prøve meg litt frem da bytteverdien var latterlig lav.

Slik var utgangspunktet: en gitar i fin stand, med lønnehals og 24 frets. Halsen var tjukk, og av en eller merkelig grunn, så var halsen bredere en gripebrettet, så var en irriterende kant inn mot gripebrettet

20190906_094742-1.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Endt skrev:

av en eller merkelig grunn, så var halsen bredere en gripebrettet, så var en irriterende kant inn mot gripebrettet

20190906_094742-1.jpg

Det må man kunne kalle helt utrolig dårlig håndverk – og totalt fraværende kvalitetskontroll. Du skal vel pusse den ned til rett bredde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Pickups er på plass, en bare knuckle rebel yell (tror jeg) som jeg kjøpte mtp å bytte baseplate, den manglet "føttene" men ble en noe mer quick fix med å skru en baseplate under, ser litt jalla ut, men funker like bra og ikke risiko for å ødelegge pickup. Står en 57 classic i neck, men denne er heller ikke helt frisk, så har en plan om en p90 i neck.

Nye reflector knobs og amber switch tip er på plass, samt 61'ri style pickguard, som måtte tilpasses noe da jeg ikke kom på at det er mindre plass mellom pickupene på en med 24 bånd

20190907_140935(1).jpg

IMG_20191002_185236_855(1).jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Skullkrusher skrev:

Hvilke planer har du? 

Planen er allerede godt i gang, holder på med tru oil, og aging av hardware i disse dager, skal erstatte de svarte tulip stemmeskruene med vanlige.

Kropp før tru oil:

20191108_153244(1).jpg

Endret av Endt
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hals ble pusset ned for å fjerne kant, med planer om å beise den. Fant fort ut at lønn er bortimot umulig å beise, så den får bli som den er inntil videre.

Her med 4 lag tru oil bak og 6 foran. Står i sterk kontrast til den blasse og kjedelige orginal finishen

20191107_173826(1).jpg

20191112_073002(1).jpg

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Sugardaddy65 skrev:

Påføres Tru oil bare rett på uten noe behandling av noe slag først ?

Har noen her prøvd french polishing med shellac ?

Nå er dette min første erfaring med tru oil, men etter å ha sett flere som påfører det rett på gibson sine faded finisher med overbevisende resultat, så prøver jeg meg og. 

Mener det er en gitarbygg tråd her på forumet med en som prøver french polishing, mer ikke shellac vanskelig å få tak i her til lands? Det er mitt inntrykk, uten å ha prøvd veldig hardt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Endt skrev:

mer ikke shellac vanskelig å få tak i her til lands? Det er mitt inntrykk, uten å ha prøvd veldig hardt

Det fåes på hobby- og kunstbutikker. For eksempel KEM i Oslo. Ikke særlig dyrt, og utvalg av farger og kvaliteter. Jeg har brukt skjellakk ved restaurering av møbler, det er ganske gøy og ikke fryktelig vanskelig. Også er det angremulighet, skjellakken kan når som helst løses opp i sprit igjen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shellac er lett å jobbe med og blir veldig fint, men det tar tid og tåler ikke så mye slitasje. Jeg har brukt det på en gitar og kommer nok til å bruke det igjen. Også veldig greit å bruke som sealer før lakk, eller mellom finisher som i utgangspunktet ikke er kompatible.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.