Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Er det en teoretisk sammenheng mellom melodi og akkorder?


GlobalRider

Anbefalte innlegg

Etter sju år med gitar som hobby så har jeg blitt "brukbar" til å spille etter tabulatur.

Men sliter med å huske sanger eller bare sette meg ned å spille sanger ut fra gehør. Jeg føler ikke at jeg spiller musikk, bare driller inn og kopierer sanger.

Derfor har jeg lagt til side alt av tabulatur og satt meg fore å kun spille på gehør i en periode.

Melodier går brukbart og jeg merker fremgang. Men å ta akkorder på øret sliter jeg med. Klarer ikke helt å knekke koden.

Tar ett kurs på stringkick.com (gir hint og så skal du finne akkordene i en sang) som er veldig bra, men det har stoppet litt opp etter som sangene ble vanskeligere. Vet jeg skal høre på bassen og at den gir indikasjon på hvilken akkord det er. Men sliter litt med å ta bassen på øret.

Når jeg ser på melodi og akkorder sammen så ser jeg at det noen ganger er sammenheng mellom akkord og melodi. Dvs at i det en ny akkord starter så har melodien samme note. f.eks e når E eller Em starter. Men ikke alltid.

Er det en sammenheng? Kan man systematisk finne hvilken akkord som passer til en melodilinje ved å se på notene som er i den linjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du kan ikke alltid finne akkorden ut fra melodien - Melodilinjen kan bruke noter som ikke hører til akkorden i det hele tatt og fortsatt fungere.

Det er i utgangspunktet snakk om øretrening. Det finnes sikkert teknikker man kan bruke, men de fleste av oss har vel lært det ved å spille med til sanger vi liker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å finne orginalakordene på øret og bruke de, blir jo å kopiere det også...

Hvis vi f.eks. går til jazzen så er jo orginal akkorder nermest bannlyst, samt vokal timing, når det konverteres fra poplåter, jo skeivere, jo bedre.

Mulig du formulerte deg litt uvørnt, men vil du slippe kopi følelsen, så kan du eksprementere bort fra både tempo, timing, orginal akkorder og arr.

Svenske Hellsongs er en av mine favoritter.

Men du er inne på det, finn grunntonen (f.eks.bassen) så prøver du deg fram med å bygge på noter.

Noen er helt råe på å ta slike ting på sparket, andre er utrolig lette å samatbeide med...

Endret av jonta
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir nok å kopiere det også ja. 

Målet er å kunne huske sangene jeg spiller og spille med på soloer, rytmespill eller fingerspill akkompamenter uten å se på tabulatur. Innbiller meg at å lære sanger på øret uten å se på tabulatur er veien å gå.

Kunne også tenkt meg å ha evnen til å sette meg ned med gitaren å spille fingerspill hvor jeg kombinerer akkorder og melodi på sanger jeg liker uten å ha noter å se etter.

Hadde noen gitt meg en gitar i dag og sagt «spill noe» så hadde vel nesten ikke fått til noe for jeg er så avhengig av å se tabs.

Og så har jeg en liten drøm om å hive meg med på jammekvelder her i Houston.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, GlobalRider skrev:

Det blir nok å kopiere det også ja. 

Målet er å kunne huske sangene jeg spiller og spille med på soloer, rytmespill eller fingerspill akkompamenter uten å se på tabulatur. Innbiller meg at å lære sanger på øret uten å se på tabulatur er veien å gå.

Kunne også tenkt meg å ha evnen til å sette meg ned med gitaren å spille fingerspill hvor jeg kombinerer akkorder og melodi på sanger jeg liker uten å ha noter å se etter.

Hadde noen gitt meg en gitar i dag og sagt «spill noe» så hadde vel nesten ikke fått til noe for jeg er så avhengig av å se tabs.

Og så har jeg en liten drøm om å hive meg med på jammekvelder her i Houston.

Akkurat ja. men det virker som om du er dreven på å spille etter tabs og kanskje noter da, kan funke bra på jamkvelder det også, om det er avtalt en figur. Skulle jeg prøvd meg på det, ville jeg fortsatt vært på inntroen når de jeg spiller med var på siste refreng. Er avhengig av å lære ting utenat.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om jeg evner å forklare dette veldig tydelig, men prøver.

En god leser vil se hele ord, ikke lese bokstav for bokstav. Flere ord sammen former en setning. Det er ikke alltid nødvendig med alle ord for at setningen skal være fullstendig, da noen ord sier seg selv. De kan skumleses, du vet de er der.

Du kan se akkorder på samme måte. Hver akkord har flere toner. Med trening, både i å høre, men også teoretisk trening, kan du se hele akkorden heller enn enkelttoner som settes sammen til akkorder. En akkordrekke blir til en setning. Når du har hørt de mange nok ganger kjenner du igjen hele akkordrekken som en enhet. 

Målet kan være at når du hører en melodilinje så hører du neste akkord. Noe du sannsynligvis vil kjenne igjen er blues i E. Du hører på melodiføringen og spenningen i låta når det er tid for B7 (dominanten). Spiller du melodien vil du gjerne bygge opp spenningen til dominanten, og det blir veldig merkelig dersom den akkorden aldri kommer.

Når du kjenner mange musikalske setninger vil det være mye lettere å høre akkordrekkene som enheter, og ikke som enkeltakkorder satt i rekke. Flere ting som spiller inn her, melodiføring, stemmeføring, stilart.

Det er en forutsetning at du kan plukke enkeltakkorder før du plukker akkordrekker. Det hjelper lite å kjenne igjen en akkordrekke uten å kunne si hva den består av. 

18 timer siden, GlobalRider skrev:

Kan man systematisk finne hvilken akkord som passer til en melodilinje ved å se på notene som er i den linjen?

Ja og nei. 🙂

  • Liker 1
  • Takker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som The Euphor skriver er nok det jeg ønsker å oppnå en dag.

Mengde-trengingen er i gang. Jeg har funnet en side som heter guitarplayerbox.com. Den gir meg sanger med 3, 4 eller 5 akkorder. Den oppgir også hvilke akkorder sangene består av uten at jeg ser hvilken rekkefølge akkordene kommer i.

Det blir en del enklere enn å starte fra scratch med en sang. Så kommer det kanskje etter hvert at jeg klarer å ta sanger uten noen hint.

Å spille melodier på øret går ganske bra. Gitarsoloer som går litt raskere er vanskeligere. Da må jeg bruke Audacity til å senke tempoet eller isolere enkelttoner.

...en dag sitter jeg på hytta og drikker pils og klimprer på sanger som faller meg inn uten å være avhengig av tabs. Enkle gleder. :-)

Endret av GlobalRider
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle starter på et sted. Noen sanger kan spilles med alt fra tre akkorder og opp til over ti stykker, alt etter hvilken effekt/stil man er ute etter.
I og med at jeg forsøker å bidra, og jeg opplever at du er i oppstart, hadde jeg jobbet til å begynne med med maksimum seks akkorder. Da blir det tre durakkorder og tre mollakkorder.
For å holde oversikt over hvilke akkorder som er aktuelle i den sangen i den tonearten du spiller i, så er kvintsirkelen nyttig.

Hvis du for eksempel skal spille en sang i A- dur, blir durakkordene A, D og E.
Mollakkordene som "hører til" er F#m, Bm og C#m..

Spiller du den samme sangen i C- dur, blir durakkordene C, F, og G.
Mollakkordene blir da Am, Dm og Em.
Ta en kikk på bildet og se på sirkelen hvordan akkordene er plassert. Dur på utsiden, og moll på innsiden.

Skal du spille en sang, så vet du på forhånd hvilke seks akkorder som kommer til å passe. Om du skal bruke to eller seks eller noe i mellom, avhenger av sjanger og hvordan du vil gjøre det. Det harmoniseres forskjellig i gospel og i punk..


image.png.a439234aa4427f2d325e7de6ba90de82.png

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.8.2019 den 3.27, GlobalRider skrev:

Hei og takk for innspill,

jeg har lest litt teori og kjenner til det. Har prøvd å finne root note og ut fra det skrive ned hvilke akkorder som er aktuelle for en sang. Har nok likevel en god vei å gå når det gjelder å ta akkordprogresjoner på øret. 

 

Lykke til med øvinga!

Men det jeg forsøkte å si, var at, om du ikke får det til, så er det sikkert en annen vei du skal gå. Vi har alle våre kvaliteter/spesialiteter.

Noen er veldig gode på det du har begitt deg ut på, andre spiller sykt fort,

Noen er gode på utstyr og få ting til å virke og låte bra.

Noen er alltid blakke og suger i band samasrbeid men er det musikalske limet i bandet.

Noen er "vaktmesterenn" i bandet og er egentlig grunnen til at det eksisterer.

Jeg har til gode å møte på han eller hun som er gode på allt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det jonta. 

Men jeg er bestemt på å bli «brukbar» på å ta sanger på øret.

i dag føler jeg at jeg fikk betalt for at jeg har jobbet med å spille på gehør. Lærte meg første halvdel (intro&første solo) av «Black magic woman» på øret. Og da husket jeg den utenat også. 

Så for å bli flinkere til å huske sanger utenat så tror jeg dette er veien å gå.

Jeg merker også at jeg lettere spiller sangene i 100% tempo når jeg ikke er avhengig av å stirre på tabs.

Samt at jeg blir flinkere til å høre om det jeg spiller faktisk høres bra ut. Men her har jeg en laaaang vei å gå. 😳

Dette er sikkert elementært for mange her på forumet. Men for meg er det veldig gøy. 😜

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.