Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Er det en teoretisk sammenheng mellom melodi og akkorder?


GlobalRider

Anbefalte innlegg

  • 5 months later...

Hei. Følte ett behov for å skrive litt da jeg har slitt med det samme, men synes jeg begynner å ane ett lys i enden av tunellen.

Først innså jeg at det nok er lettere å huske enkelte "regler", enn å huske hundrevis av rare mønstre på gitaren. Om du husker at en sang går i A-moll får du ett mye bedre grunnlag enn å huske plassering av fingre...

En ting jeg oppdaget var at dur og moll egentlig er den samme skalaen. En C-Dur skala som starter fra A-tonen er en A-Moll skala..
G-dur skalaen er samme som E-moll (og begynner du dem fra andre toner i skalaen heter det ting som Dorisk, Frygisk, Miksolydisk mm).
Men min erfaring er at de fleste sanger går i en av disse to skalaen.. (Som forøvrig kun skilles av EN tone).
Det finnes en norsk side (musikkteori.no) som forklarer dette bedre enn meg.

Så fant jeg ut at det er definerte akkorder som tilhører disse skalaene. (Snedig at jeg aldri har møtt noen som klarte å forklare dette til meg på en grei måte).
Det er 7 toner i skalaen og 7 matchende akkorder. 3 akkorder er dur, og 3 er moll. Den siste (7ende) er litt annerledes  og kalles diminished. Se video nedenfor. 

En vanlig dur/moll akkord består i utgangspunktet av tone nr 1, 3 og 5 i denne skalaen. ("Avanserte" akkorder har flere).

Så, for å finne akkordene i en låt kan du prøve å først finne ut hvilken skala/toneart låta går i. Ved å lete etter noen toner, og så prøve deg frem litt rundt skalaene.. Med litt øving vil man finne ut hvilken skala/toneart låta går i..
Deretter kan du finne aktuelle akkorder som video nedenfor beskriver.

Jeg har forøvrig hatt stor verdi og glede å høre på blues. Lært meg "12 bar blues" som har faste akkordskifter. 
Lytt f.eks på Dons Tunes på Youtube, og fokuser på akkordskiftene. Dette vil hjelpe å forstå og høre hva som skjer på ett akkordbytte.

Øv så med en enkel låt. Gjerne barnelåter som er skrevet med grunnleggende teori. F.eks. Bæ bæ lille lam. :)

La oss si den går i i C-dur:
Første akkord blir følgelig C-dur. Spill en C-dur akkord og prøv så å spille melodien i C-dur skalaen.
Du vil kanskje oppdage at på enkelte av tonene i sangen vil det føles/høres ut som akkorden bør bytte.. Og den tonen som da spilles i sangen vil tilhøre nettopp en tone i akkorden det skal byttes til (enten tone nr 1, 3 eller 5 i akkorden du leter etter). Dette gjelder de fleste melodier og soloer. Man starter på en tone i akkorden som spilles, og lander på tonen i akkorden den byttes til.. Som utgangspunkt.

Så hvilke akkorder er aktuelle i C-dur? Det kan kun være 7 akkorder når du vet skalaen.
Se for deg en klassisk blues riff i la oss si A-dur (akkordene blir da A-dur, D-dur og E-dur). Disse tre være alltid dur akkordene. (Flytter du deg til G-dur er akkordene G-dur, C-dur og D-dur).
Etter kort tid vil du oppdage 100vis av låter som går i disse tre akkord-rekkefølgene. :)

Så, flytt ned 3 bånd (fra A til F#), og se for deg samme mønster der. (F#, B og C#). Disse tre vil alltid være moll-akkordene. Den siste og 7ende akkorden er diminished og kan verken spilles som dur eller moll akkord...

Denne videoen forklarer dette brillefint:



Finnes mer å lære. Som hvordan en dur-skala er bygd opp (2 hele toner, en halv, 3 hele, 1 halv...).

Men viktigste er nok å forstå takt. Enkelt forklart er låter ofte i 4/4 takt. Hvordan kjenne igjen det? Høre når bass og skarptromme slår. Basstromme på 1, skarp på 2, basstromme 3, skarp 4.. Igjen er Blues en god læremester. Der vil du også komme over shuffle. At 1, 2, 3, 4 er delt opp i 123, 123, 123, 123... ;)

Håper jeg klarte å beskrive dette noenlunde forståelig, og at det kanskje kan gi litt mening om du setter litt tid og tenker og prøver.

Lykke til. :)

Endret av MrT
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.8.2019 den 12.17, The Euphor skrev:

Vet ikke om jeg evner å forklare dette veldig tydelig, men prøver.

En god leser vil se hele ord, ikke lese bokstav for bokstav. Flere ord sammen former en setning. Det er ikke alltid nødvendig med alle ord for at setningen skal være fullstendig, da noen ord sier seg selv. De kan skumleses, du vet de er der.

Du kan se akkorder på samme måte. Hver akkord har flere toner. Med trening, både i å høre, men også teoretisk trening, kan du se hele akkorden heller enn enkelttoner som settes sammen til akkorder. En akkordrekke blir til en setning. Når du har hørt de mange nok ganger kjenner du igjen hele akkordrekken som en enhet. 

Målet kan være at når du hører en melodilinje så hører du neste akkord. Noe du sannsynligvis vil kjenne igjen er blues i E. Du hører på melodiføringen og spenningen i låta når det er tid for B7 (dominanten). Spiller du melodien vil du gjerne bygge opp spenningen til dominanten, og det blir veldig merkelig dersom den akkorden aldri kommer.

Når du kjenner mange musikalske setninger vil det være mye lettere å høre akkordrekkene som enheter, og ikke som enkeltakkorder satt i rekke. Flere ting som spiller inn her, melodiføring, stemmeføring, stilart.

Det er en forutsetning at du kan plukke enkeltakkorder før du plukker akkordrekker. Det hjelper lite å kjenne igjen en akkordrekke uten å kunne si hva den består av. 

Ja og nei. 🙂

Jeg føler for å sitere dette. Kanskje beste oppsummeringen av temaet jeg har lest på veldig, veldig lenge. Strålende forklaring av mystikken rundt dette med hvordan man/noen intuitivt hører/kjenner/føler hvor musikken bærer hen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.