Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips til ny metalløks med fast bro? Superstrat


Jonny

Anbefalte innlegg

Som dere sier her, blir det rens og oljing av gripebrettet også. Tremmen må også uansett settes opp på nytt, så det får bare bli et lærerikt prosjekt i helgen. Litt usikker på hva som står på av strenger, men tenker kanskje å prøve meg på  .10

Bra tips med loddinger, skal ta en titt! :D

Det blir nok lenge til neste gitar, neste på lista er isåfall en skikkelig forsterker. Men det får vente en stund til ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes tusenvis av gode guider på YouTube og WikiHow, etc.! Jeg lærte meg å sette opp Floyd Rose helt selv, og nå tar det meg ganske kort tid å sette opp en ny gitar slik jeg foretrekker det. Alt er ganske logisk, og man trenger kun unbraco og stjerneskrujern.

Ligger den horisontalt med kroppen fungerer den som regel optimalt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Driver med oppsett nå, får se hvordan det går! Må bare finne noe smått å blokke broen med, så skal strengene på, ønsk meg lykke til! ;)

Det var overraskende lite 'møkk' på gripebrettet, så jeg tørket kun over med papir da det stort sett var støv og oljet det såvidt litt! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ene skruen til å stramme fjørene til broa med var selvfølgelig runda(hodet), som forklarer hvorfor den ikke satt flush med kroppen fra før. Får se om jeg får ordnet en ny, eller om jeg bare setter bort jobben med oppsett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk å tørk av så mye som mulig av oljen. Den er kun til rens, det er ikke meningen at treverket skal absorbere det ? 

Kan anbefale strengetykkelse 11-49  eller tilsvarende hvis du skal ha den i både standard og stemme litt ned iblant. 

Ellers er EMG som kommer stock fra fabrikk som regel godt loddet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 31.8.2018 den 19.45, Troll skrev:

Husk å tørk av så mye som mulig av oljen. Den er kun til rens, det er ikke meningen at treverket skal absorbere det 1f60a.png 

Kan anbefale strengetykkelse 11-49  eller tilsvarende hvis du skal ha den i både standard og stemme litt ned iblant. 

Ellers er EMG som kommer stock fra fabrikk som regel godt loddet. 

Tja. Det er vel meningen at treverket skal mettes. Jeg pleier også å rense gripebrettet først hvis nødvendig, og da bruker jeg ikke olje. (I de verste tilfellene jeg har vært borti, har jeg brukt lighterbensin, men det holder som oftest med en fuktet mikrofiberklut.) Jeg bruker heller ikke såkalt sitronolje, eller andre petroleumsbaserte oljer som er ment å ha en rensende effekt. De tørker ofte heller ut gripebrettet enn å mette. Fret Doctor Bore oil funker derimot veldig fint, og koster mye mindre enn disse vidunderstoffene som gitarsjappene selger.

Det viktigste er at man tørker av "overskuddsolje" etter at gripebrettet er mettet (det tar ikke veldig lang tid), og ikke olje for ofte. Jeg pleier å gjøre det max en gang i året på gitarene med rosentre gripebrett, men det avhenger selvsagt veldig av bruk, lagring osv. Det er flust av eksempler på gripebrett som aldri har sett en dråpe olje på titalls år uten at det oppleves som noe problem, så nødvendigheten av det kan nok diskuteres. For min del handler det om at gripebrettet føles veldig "fresht" og "smooth" ut etter en behandling. Denne følelsen varer betydelig lengre med Fret Doctor-oljen enn div. sitronoljer jeg har prøvd. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt Dunlop 65 de siste årene, og det har hvertfall en god effekt for mine gitarer. Oljen gjør at smusset løsner og har ikke hatt behov for å bruke noe annet i tillegg. Etterlater gripebrettet veldig smooth go meget rent, gir ofte en finere farge også. Mener å ha lest ar Dunlop bruker mineralolje og tilsetter sitronlukt - det er ikke faktisk sitronolje.

Jeg har hatt best effekt ved å ikke la det stå for lenge på gripebrettet. Det var engang jeg lot det stå litt for lenge, og det såg ikke ut som det var sunt for treverket. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, Dunlop sin olje er en mineralolje. Mineralolje legger i stor grad et lag over treverket, i stedet for å trekke inn i det. Fret Doctor er en planteolje som trekker inn i treverket og hindrer uttørking og sprekker i større grad. Som insinuert tidligere, har dette sannsynligvis, minimal betydning, om betydning i det hele tatt. Nå er jo gripebrett i lønn som regel dekket av lakk som i veldig liten grad trekker inn i treverket.

Jeg kjøpte nå uansett en 30 ml. flaske med Fret Doctor for 10 år siden, og den er fortsatt halvfull. Uansett; bruker man for mye olje, for lenge / ofte, kan man f.eks. risikere at bånd løsner. Sikkert uansett hvilken type man bruker.

Hender som spiller på gitaren avgir også olje/fett i større eller mindre grad, så spørsmålet er fortsatt om det i det hele tatt er nødvendig. Sannsynligvis ikke. 

Endret av Audun
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.