Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips til ny metalløks med fast bro? Superstrat


Jonny

Anbefalte innlegg

For lat;leste ikke: maks 6-8k, superstrat, 24 jumbobånd, fast bro, brukt er fint. Nytt går også! Sjangre: power metal, thrash metal, metalcore++

Heisann, har begynt å lære gitar på nytt, etter at den ble satt bort når ungdomstiden kom. Jeg har en eller annen billig form for epiphone SG som ble spilt litt i 4 år, og har støva ned siden. Plukket den opp igjen for et par mnder siden, og da var det kun akseptabel lyd i halsmikrofonen, som nå også har gått dukken mer eller mindre. 

Jeg er student, så tenker 6-8 000 er maks. Gjerne mindre, men vil ha en 'ordentlig' (gjerne brukt?) gitar denne gangen. De eneste krava jeg har til ny gitar er 6 strenger, 24 jumbo /x-jumbobånd. Fast bro, superstrat, og gjerne en slank hals. Jeg har ikke muligheten til å få prøvd særlig gitarer av interesse, så blir antagelig å kjøpe 'blindt' og satse på det beste følelsesmessig. 

Jeg har siklet veldig over Schecter hellraiser c1 og ibanez rg652. Dog de er litt høyt priset, spesielt kronglete med schecteren pga CITES. 

Er det noen som har noen tips til noe jeg burde holde øye med på Finn, evt verdt å kjøpe nytt? 

Tenker å spille alt fra melodisk power metal og 80-90 talls thrash metal, til metalcore og lignende. 

Beklager veggen av tekst, og takk på forhånd for evt hjelp! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er hvertfall ikke feil med Ibanez,  men utvalget er lite om du ønsker fast bro. 

ESP LTD i 1000 serien lager meget gode gitarer. 

LTD EC 1000 er noe av det beste man kan få for pengene i den sjangeren, hvis du finner en til 5k.  

Schecter Hellraiser er gode gitarer som passer musikken godt. Sjekk også ut Schecter Blackjack. Jeg har hatt begge deler, Blackjack ATX er mer resonant og passet meg best. Men det er smak og behag. 

Hvis du syns Epiphone var OK men ønsker et hakk opp, så er det mulig å. Få en Gibson Les Paul Studio til 5.500kr. Såg også nylig Gibson Explorer til under 6k. 

Mange Blackjack og Hellraiser ligger skyhøyt priset. Det skal være mulig å få tak i en til 5k max. 

Ønsker du å maxe budsjettet ditt på 8k så kan du se etter Gibson Flying V eller ESP M II. Hvis du virkelig vil ha en metal maskin så er ESP tingen. 

Husk at mesteparten av heavy lyden kommer fra forsterkeren. Det er viktig å velge riktig på denne fronten. Skal du øve med headsett så anbefaler jeg Bias FX sammen med Focusrite Scarlett lydkort. 1500kr tilsammen men det gir deg mange muligheter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker desverre som at utvalget er lite uansett hva man vil ha med fast bro av de jeg har tittet på så langt. Kan hende jeg må bite eplet etterhvert, og prøve ut en tremol-no ellerno. Bare covrer og lærer, så det er mye frem og tilbake på tunings. 

Glemte å nevne at jeg også har siklet litt på ESP. Det er to-tre forskjellige på finn i 5000 kroner sjiktet. Dog har de floyd rose alle sammen :(

Det virker som om schecter er laget av gull på bruktmarkedet ja, for 5000 får du en som nesten ikke ligner en gitar lenger, før pruting såklart. Dog blackjack har jeg ikke tenkt på, takk for tips. Ligger en snasen en til 7500, som kunne vært aktuell til litt mindre. Eneste er at den er uten fret-inlays. Usikker på om den lille nøtta mi klarer å spille uten referansepunkter. 

Er ute etter noe litt annerledes enn epiphonen, da jeg tenker å beholde den og oppgradere den senere. Ettersom det er min første gitar! 

Av forsterkere har jeg en spider iv 150 (ja, jeg beit på en gang i tiden jeg og. Heldigvis til gibort pris) og en yamaha THR10X jeg fikk i gave, som får holde enn så lenge. I første omgang vil jeg ha en gitar som funker, og gjerne det beste jeg får for det jeg har med en gang :) Skal notere tipset da, kanskje det blir lydkort på meg til jul ;)

 

Tusen takk! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, WelhavenT skrev:

Det er bare å blokkere tremolo på ESP M-II, så er det nema problema. 

Kanskje jeg går for en ESP LTD Deluxe M1000 om det er en grei prosedyre å blokkere broen. Da det er et par greit prisede på finn nå. Så kan jeg starte sparingen til en skikkelig rørforsterker etterhvert og ;) Eller mener du M-II er verdt prisøkningen på 2-3 lapper, for en på budsjett? 

Er tremol-no den beste/enkleste måten å blokkere broen på, som ikke er helt jall? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den blackjacken er verdt max 6k brukt. 

Vær heller tålmodig og vent til det dukker opp en gitar med fast bro, hvis det er fast bro du er ute etter. Skulle jeg hatt bare en gitar og stemt ned, så ville det uten tvil vært fast bro. 

M1000 og EC1000 er virkelig bra kvalitet, like bra. Som blackjack . 1000 serien er nesten på høyde med ESP i kvalitet. Jeg har både ESP Eclipse og LTD EC1000 og liker begge to nesten like godt. Selv om den ene kostet 3x mer enn den andre. 

Mulig noen kan anbefale en Jackson til deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal gjøre et forsøk på å beholde isen i magen litt til ihvertfall, takk for tips! 

Det er godt å høre! Det er begrenset hva jeg har prøvd av gitarer selv, så veldig fint med innspill! Får krysse fingrene og håpe på at det kommer en aktuell gitar med fast bro i nærheten / som kan sendes. 

Så forsåvidt også litt på Charvel dk24 HT, dog ingen innenfor budsjettet. Får se hva jeg omsider ender opp med! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt et par So Cal  med Floyd og det er en del forumitter som har slike. Superstrat i ordets rette forstand og fornuftig priset. Det er meninger om at FR ikke er det beste på disse gitarene, men det kan skiftes eller som jeg forstår kan være aktuelt for deg, blokkes. Jeg har ikke testet de nye som er fra Mexico, de jeg hadde var japanere, men tror ikke de står tilbake for så veldig mye annet i den prisklassen. Det ligger et par på Finn med FR før øyeblikket, en San Dimas og en SoCal: 

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=127967499 (med Tremol-no) 

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=126765373

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Troll skrev:

Den blackjacken er verdt max 6k brukt. 

Vær heller tålmodig og vent til det dukker opp en gitar med fast bro, hvis det er fast bro du er ute etter. Skulle jeg hatt bare en gitar og stemt ned, så ville det uten tvil vært fast bro. 

M1000 og EC1000 er virkelig bra kvalitet, like bra. Som blackjack . 1000 serien er nesten på høyde med ESP i kvalitet. Jeg har både ESP Eclipse og LTD EC1000 og liker begge to nesten like godt. Selv om den ene kostet 3x mer enn den andre. 

Mulig noen kan anbefale en Jackson til deg. 

Har spilt på ESP M-II nedstemt med blokkert bro. Fungerte like fint som fast bro. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jeg bare jeg som ikke er oppdatert på blokking av tren ? 

Ligger en M1000 til 4.500kr. Satt opp profesjonelt, bør være en god deal ?
I tillegg ligger det en EC1000 som er en fantastisk flott øks. De ser glorete ut på bilde pga perler, men er finere i virkeligheten. Så kan du legge av 4k av budsjettet ditt til noe annet, eller en gitar til :) 

 

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=120997437

image.png.54861a6fe8e2dc696011355eaaa763a8.png

Screenshot_20180830-074708.thumb.jpg.19a35e247ac7a36befc6f1cb6fe0b9d0.jpg

Endret av Troll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Troll skrev:

Er jeg bare jeg som ikke er oppdatert på blokking av tren 1f60a.png 

Ligger en M1000 til 4.500kr. Satt opp profesjonelt, bør være en god deal 1f44d.png

Screenshot_20180830-074708.thumb.jpg.19a35e247ac7a36befc6f1cb6fe0b9d0.jpg

Kjøpte nettopp en EC-1000 Deluxe fra 2007 selv, og som nevnt over her; kvaliteten på disse (EC-1000/M-1000) er det absolutt ingenting å si på :D Hvis det er en rimelig superstrat du er ute etter så tror jeg du blir godt fornøyd med den der :) 

Edit: det ligger en EC-1000 Deluxe ute også, dersom det skulle være av interesse. Den har fast bro, som du spør etter, men er naturligvis ikke noen superstrat :)  https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=127093810 

Endret av tg1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.