Gå til innhold
juzzizhow

Øving med forskjellige instrumenter ... pros/cons ?

Anbefalte innlegg

Kom og tenke på en ting her om dagen ... 
Jeg har jo en håndfull (vel ... to håndfulle) banjoer her. 
Alle er jo litt forskjellige ! Stringspacing, action, radius vs flat fingerboard e.t.c ... 

Er vel omtrent som å ha en samling Stratocastere ! En gammel med 7.25" radius og lønnbrett, en nyere med RW og 9.5", en Custom med compound 10-12" o.s.v ...

Prøver jo å variere litt så alle får litt spilletid ... Merker jo da at man må "resette" fingrene og spille noe skikkelig "enkelt" for å bli vant med instrumentet.

Tenker da på om det blir litt sånn "one step forward, two steps back" øving ... ?
At jeg kanskje kunne være skikkelig flink hvis jeg kun øvde på en og samme banjo ?
Men å andre siden tenker jeg at det er lurt å variere litt ... Ellers "låser man seg" til et instrument / en setup ? 

Hmmmm .... Noen andre som tenkt på det samme ? :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Assa her i gården er problemstillingen å i det hele tatt få øvd... men jeg tror variasjon er en fordel.

Uten at jeg har kilden i hodet så har jeg blitt fortalt at om man gjør ting på keivvendt så blir man bedre rettvendt. Vil tro samme mekanikk kan gjelde for å variere andre parametre som feks instrumenter med ulike egenskaper. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har i flere tiår spilt ulike instrumenter, selv om jeg har brukt mest tid på gitar. For min del har det vært morsomt å gjøre litt av hvert, og jeg har tro på at det å kunne traktere flere instrumenter har gjort meg bedre til å tenke mer helhetlig enn om jeg bare spilte et. I tillegg tror jeg at det har gitt meg bedre forutsetninger når jeg har laget og arrangert musikk. Tidligere øvde jeg strukturert og målrettet på sekundærinstrumentene. Nå blir det kun som avkobling bak trommesettet en time eller mer i uka, og i forbindelse med en og annen jam. Elbass spiller jeg nesten aldri lengre, selv om det henger en på veggen.

• Liker 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tenker at all øving er nyttig. Uansett hvilket instrument du øver på så trener du fingrene, koordinasjon, øret, tempo/time/groove og bygger repertoar. Selvfølgelig er det litt knøvlete å bytte mellom instrumenter med forskjellig karakter, men det justerer man jo fort inn. Jeg hadde dog ikke øvd mest på mandolin dersom jeg skulle spille gitar på en konsert i neste uke. :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vi er sikkert forskjellige i hvordan vi lager oss systemer for å "forstå" musikk inne i hodet, hvordan vi husker og tolker det som foregår.

Jeg har hatt "dilla" på flere forskjellige instrumenter, og brukte for en god del år siden mye energi på å lære meg klaviaturinstrumenter. Jeg merker at de bildene jeg har når det gjleder forståelse for akkorder og skalaer er annerledes når jeg tenker "tangenter" enn når jeg tenker "gripebrett". Det at jeg har kjennskap til begge måtene å lage mine egne "forståelsesbilder", tror jeg er en styrke. Det er også slik at en del akkordganger er mye lettere å skjønne hvordan skal være på piano, mens andre greier er lettere å skjønne på en gitar. Jeg har også leflet så vidt med å spille trommer, og det å være ganske fri når det gjelder å bevege armer og bein litt sånn uavhenging av hverandre er da vel ikke dumt?

Om det er en ulempe eller fordel når det gjelder å bli "god", se det har jeg ingen erfaring med. Dyktig er jeg ikke på noe instrument.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg startet som gitarist, før jeg brukte en del år som bassist og trommis før jeg gikk tilbake til å være hovedsaklig gitarist.

Jeg tror dette har gjort meg til en betydelig bedre rytmegitarist, og gjør at jeg tenker mer på det totale bildet enn at gitaren skal være fet. Tror også det har gjort meg til en dårligere sologitarist.

I regret nothing, though!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Skrevet (endret)

Jeg spiller mest bass og selv om jeg bruker 34" bass med bandet, så skifter jeg halvparten av tiden til en 30" bass når jeg øver hjemme. Jeg har aldri følt at den forskjellen har vært noe problem.

Jeg tror man kan låse seg hvis man aldri varierer.

Endret av sarge
  • Liker 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Lignende innhold

• Av Kasnev
      Vi er et band på jakt etter band for deling av øvsingslokale i Oslo sentrum. Ta kontakt ved interesse: anlovp@gmail.com
    • Av cultfiction
      Lokalet ligger ca tre minutter fra T-banen og 37 bussen.
      Rommet leies ut to kvelder i uken fra kl 17 og ut hele natten.
      Stedet er trygt og kameraovervåket.

Rommet er på ca 30 kvm med strøm, internett og backline inkludert.
      Stedet har toalett med bra standard.

Lokalet dele med 2 band, The Twin og Cult Fiction.

Pris er 1800,-

Ring for en hyggelig prat!

Marius Tveit:
      94489873

Max Mortensen:
      90160070
      Skjult innhold - vennligst logg inn
    • Av PerA
      Hei folkens!
      Har blogget litt på tampen av skoleåret.
      Skjult innhold - vennligst logg inn
    • Av stilifyr
      I forbindelse med min 40 års dag i sommer, har jeg planer om å få oppfylle en drøm jeg har hatt i veldig mange år - nemlig å stå på en scene og fremføre egne låter. Lokalet er booket, gitarist, trommis og pianomann er på plass, men vi mangler en bassist som kan hjelpe oss til å få den "trøkken" vi ønsker. Sjanger for musikken er poppa rockelåter/rocka poplåter.
      Planen er å øve i forkant på øvingshotellet ved Schaus plass i Oslo. Selve konserten skal holdes på en bar i Hakadal, ca 30 minutter nord for Oslo den 22. juni.
      Vi har beklageligvis ikke noe budsjett for dette, så vi håper å kunne finne en bassist som ønsker å bli med av personlig interesse for musikk og det å ha det gøy.
      Per i dag eksisterer låtene kun som skisselåter i midi-format, men det er ønskelig å fremføre låtene i nogenlunde samme stil og form. Noe tilrettelegging og korrigering blir likevel nødvendig, ettersom jeg som har spilt låtene inn ikke har inngående kunnskap innenfor noe instrument, annet enn "hva jeg synes høres ålreit/tøft/fint ut".
      Dette er altså snakk om et relativt kortvarig prosjekt, så jeg håper at det finnes en bassist der ute som synes dette virker morsomt, og har tid til å bli med på moroa. Vi ser vel ikke for oss at vi rekker å øve sammen noe særlig mer enn én gang i uka, men det er naturligvis bare fint om man har tid til å øve litt alene også.
      Håper å høre fra noen som kan være interesserte. Skisselåtene ligger tilgjengelig i en dropbox, så det vil være mulig å ta en lytt på stilarten før man eventuelt binder seg til noe som helst.
      mvh
      Thomas
    • Av Jens1
      Vi slipper album nr 2 ca februar 2013. Albumteaser er nå lagt opp på myspace.com/okularmetal
      Debuten ble blant annet månedens album i Scream Magazine, desember 2011, og fikk 9.5/10 på fire webzines.
      Vi søker altså bassist og vokalist til livespilling:
      Bassisten bør spille svært tight og være teknisk dyktig, da dette er krevende materiale. Fordel om det spilles med plekter, men det er ikke et must.
      Vokalisten vil gjøre ca. 50-70% av all vokalen. Er en fordel om din stemme er litt i samme gata som på låtene som ligger på myspace, men vi er åpen for å teste ut litt annen stemmebruk også.
      Øving vil skje i Moss på søndager.
      Interesserte bes kontakte gitarist Jan på epost: jan.profania(at)hotmail.com
      IKKE ta kontakt pr personlig melding eller still spørsmål på forumet, da jeg ikke vil ha mulighet til å følge dette opp.

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.