Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Boss Katana 50


Alfi27

Anbefalte innlegg

God aften i stuen.

Da fikk jeg endelig min Boss Katana 50 som jeg spontanbestilte på Black Friday fra Gitarhuset, etter jeg hadde prøvd den en kjapp runde på 4Sound i Trondheim. Hadde nok antakeligvis kjøpt den der i stedet hvis den ikke hadde vært solgt da jeg var innom igjen en uke senere... Årsaken til at jeg kjøpte den er at jeg fikk testa ut kjapt hvor digg det er å ha amp på rommet her på folkehøgskole, og 1700 inkl frakt kunne jeg avse. Det kan diskuteres om det er så lurt å skrive dette nå når jeg er midt inni verste honeymoon-fasen, men jeg gjør det likevel og kan heller oppdatere etterhvert om noen synspunkter skulle forandre seg.

Har testa ampen ut i ganske mange timer nå, så jeg føler at jeg har fått et bra inntrykk av hvordan den låter og fungerer. Førsteinntrykket var ikke sånn helt sykt bra, delvis fordi jeg ikke spilte hele tiden selv og også fordi jeg var litt for bestemt på å bruke crunch-modellen. Å fyre opp volumet skader ikke heller, og da jeg tok den med på et bandrom og fyrte opp fikk jeg et helt annet inntrykk. Jeg tenkte å ta for meg noen features og nøkkelpunkter, for de som ikke har satt seg helt inni det: 

- 50 watt, justerbar ned til 25 og 0.5w.

- Fire ampmodeller + akustisk (som ikke er en akustisk gitar-simulering, men at ampen blir som en akustisk gitar-amp).

- Kan bruke tre effekter samtidig, med noen begrensninger: boost og modulering er på samme knob og kan ikke brukes samtidig; samme med delay og "fx" (tremolo, wah, octave osv) mens reverb har en egen knob og kan brukes uavhengig. 

- Det er en genial app til pc og mac som heter Boss Tone Studio, der du kan tweake mye mer enn på selve ampen. Kommer tilbake til dette. 

- Selv om 50-watteren mangler en fysisk presence-knott, kan du stille på presence i Boss Tone Studio. Dette var noe jeg var litt bekymret for selv, at den bare hadde presence på fullt alltid, så derfor nevner jeg det. 

- 50-watteren har mulighet for å lagre to kanaler som du kjapt kan switche mellom på ampen eller med en footswitch. 100-watterne har fire. 

- Spiller rimelig forbaska høyt, men skal den brukes i et høyt rockeband ville jeg gått for en 100-watter. 

- Fungerer som et eget USB-lydkort for innspilling, noe ikke engang Kemper og Fractal AX-8 kan skilte med til nesten 10 ganger prisen av det jeg betalte. Jeg syns det er utrolig praktisk, så jeg syns det er litt kjipt at ikke Kemperen min til 20 laken har det :P 

Kort om de ulike ampmodellene

- Clean: typisk Fender-clean etter mine ører, men ganske tweakbar. Med litt chorus og reverb snakker vi helt sinnsykt fin clean som lar karakteristikkene til gitaren skinne meget bra gjennom. Med en overdrive i front kan man også få kul sololyd.  

- Crunch: kanskje den jeg hadde størst forhåpninger til, men viste seg ikke å bli min favoritt. Den låter mer cranked Fender enn Marshall vil jeg si, og er relativt feit og rund i lyden. Utrolig kul blueslyd og type "on the edge of breakup"-lyder. 

- Lead: min favoritt så langt! Minner meg om en modda Marshall, med veldig stor rekkevidde på gainknotten. Den går fra crunchy low gain til veldig high gain, men den har en veldig distinktiv rocketone hele veien. Skal du ha metal chuggalugg må du kjøre gain lavt og booste den med en av de mange overdrive/boost-pedalene. 

- Brown: alt jeg skrev om Lead appelerer også til denne, men den er feitere med mer bass og trenger en boost i front mer sårt enn Lead for å være tight nok i bunnen til metal. Jeg ville nok brukt Lead til rytme og Brown til lead, ironisk nok. 

- Acoustic: testa såvidt med en Taylor GS Mini, men føler ikke jeg kan uttale meg helt om denne da gitaren har et ganske kjipt piezo-system. Tipper det vil låte ganske bra med en gitar med skikkelig bra elektronikk. 

 

Kort sammenligning med andre modelleringsamper

Jeg har prøvd noen sammenlignbare amper, blant annet direkte sammenlignet den med Cube 30 også har jeg prøvd mange av THR10-ampene til Yamaha. Av en eller annen grunn har jeg tenkt at THR10 også var Roland, siden THR10X har ampmodeller som heter Brown I og II, men det er altså Yamaha som produserer de. Hadde vært morsomt å sammenligne med Line 6 Spider V også. 

 

Roland Cube 30

Denne har naturlig veldig mørk lyd, og du må kjøre diskant nær 10 for at det skal være brukbart. Lyden forandrer seg heller ikke så mye etter hvilken gitar du bruker. Den responderer greit på pick attack og cleaner opp helt ok. Effektene fungerer, men de er ikke akkurat det beste jeg har hørt. En helt ok øvings/nybegynneramp som du får tak i til ganske bra pris på bruktmarkedet. 

 

Yamaha THR10X

Først og fremst må jeg understreke at denne ampen imponerte meg lite, så sammenligningen vil være ganske farget av det. Husker ikke helt hvilken av de, men den ene Brown-modellen låt ganske greit. Dynamikk var mer eller mindre fullstendig fraværende, og å cleane opp med volum på gitaren kan du bare glemme. Vi snakker riktignok en fysisk mye mindre amp, men den er faktisk nesten 1000 kr dyrere. Egentlig ikke en amp jeg vil anbefale til verken øvings- eller nybegynnerformål. 

 

Boss Katana 50

Etter A/B-test med Cube må jeg si at det egentlig ikke er så veldig mye som «avslører» at de er i slekt. Katana låter mye klarere og renere, og er naturlig mye brightere. Equalizeren er også mye mer responsiv. Effektene i seg selv er i en helt annen klasse, og du kan bruke flere samtidig og velge mellom et mye større utvalg på Boss Tone Studio. Katana har færre ampmodeller, men de har mye større rekkevidde på gain og EQ. Dynamikken er helt strålende, cleaner opp like bra som en røramp og den responderer ikke langt i fra like bra som en røramp på pick attack.

 

Konklusjon

Kort oppsummert er dette en forbaska bra amp til en pris som er vanskelig å tro på. Det begynner å bli litt skummelt hvor bra og billig gear som er tilgjengelig i dag; jeg kunne lett spilt konsert og turnert med min Squier Classic Vibe Telecaster og denne ampen, så lenge den ble mikka opp. Da snakker vi gitar og amp som kosta rett over 4 laken til sammen! Skal prøve å få til et greit lydklipp av den, men denne karen her har laget en mye bedre demo enn jeg har tid og evner til å lage. :) 

Altfor mange (inkl meg selv) har lest på nettet at rør er the shit, og kjøper en 100, 50 eller 15-watter for å øve hjemme på soverommet. Litt avhengig av ampen, så blir det ofte oppdaget at ampen låter rimelig ræv på så lavt volum og at én nanometer for langt opp på volumknotten vekker alle i huset... Til og med 1 watt rør er for mye hvis du virkelig skal cranke den og har andre i huset å ta hensyn til. Med Katana får jeg mye bedre øvingslyd enn med noen røramp jeg har hatt, og det er egentlig ikke en veldig utpreget nybegynneramp da den har mange muligheter som du må ha litt peiling for å få utnyttet skikkelig. Du kan f eks velge mellom tre ulike routingmuligheter, blant annet om boost skal komme før eller etter amp osv. 

Hadde egentlig tenkt å skrive ekstremt utfyllende og detaljert, men det ble litt vanskeligere og ikke minst tidkrevende enn jeg hadde trodd. Så jeg velger å avslutte med at det er vidt åpent for spørsmål, så hvis det er noe konkret som lures på skal jeg svare på det så godt jeg kan :)

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knall review Alfi! Har har hatt Katana 100 i noen uker nå og har fortsatt bakoversveis av hva man får for en liten håndfull hundrelapper. Den kommer litt til kort på hardrock/heavy/metal når man skrur opp pga ekstrem open back og at høyttaleren fiser litt ut på høyt volum, men tror jeg kunne tatt den med med på hvilkensomhelst annen gig uten å skamme meg et sekund. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker, folkens! Håper noen ble litt klokere av noe av det jeg skrev :) 

Tok den med i øvingslokalet og sammenligna med Kemper og Silver Jubilee i dag. I utgangspunktet en rimelig lite fair sammenligning, ikke bare pga prisforskjellen men også fordi Kemper og SJ ble kjørt gjennom et Zilla Small Vintage 2x12" med V30 og Creamback 75H mens Katana ble kjørt gjennom den innebygde høyttaleren. Likevel; først begynte jeg å bli litt småredd, fordi Katana låt egentlig bedre enn begge to... Volumet var ganske lavt og høyttalerne ble ikke forêt med nok juice for å kommer over «kneiken» hvor de låter ganske mørkt og muddy. Da jeg skrudde opp på et volum som antakeligvis er noe høyere enn hva som er akseptabelt i de fleste hjem, begynte forskjellene å vise seg mye bedre. Katana begynte å miste bunndrag i lyden mens SJ, og spesielt Kemper kom til sin rett. 

Hadde en eller annen slags merkelig forestilling om at den kanskje kunne klare å erstatte Kemper (head-versjonen da), men det var ikke overraskende noe ambisiøst :PKemper blir på øvingslokalet og Katana blir på rommet, men det er fortsatt en av de beste øvingslydene jeg har hatt noen gang! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Fortsatt meget fornøyd, helt super øvingsamp! Kan godt være Katana 100 har mer trøkk og bedre lyd, men jeg får aldri skrudd den over 1-2 på volumknotten i 0.5 watt-modus uansett.

Låter meget brukbart med headset også, mer enn godt nok til å spille inn en demo eller lignende. Anbefaler i alle fall 50 watteren, men hadde nok gått for 100 watteren selv hvis jeg kunne valgt igjen; av den enkle grunn at den da også kan fungere som backupamp. Det kan forsåvidt denne også, men det blir litt lite trøkk og headroom i et metalband selv om det funker bra som backupløsning. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.