Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Frakt og importpriser fra Thomann


Dawis67

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg vurderer å kjøpe en ny gitar og noen pedaler og sånt fra thomann, men fordi den er i utlandet vet jeg ikke om importprisene. Jeg kjøpte min første gitar fra Andertons i UK og frakt og alt var ganske billig. Det som jeg kjøper vil koste rundt 10'000kr. Hvor mye koster det å kjøpe fra Thomann? Vil gjærne høre deres erfaringer. 

-Davis- 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er noen år siden du handlet fra Andertons, vil du muligens ganske raskt oppdage at det kan bli dyrere i dag, pga den svake kronen. Uansett, om du ser på Thomann og velger prisene i svenske kroner, så trenger du bare å konvertere denne til norske kroner, så skal vel momsen være inkludert. Frakten fra Thomann er vel fast (?) på rundt 20-25 euro, eller der omkring. 

I tillegg til dette vil det komme et forenklet tollgebyr på toppen (2-3-400-ish?). 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Thomanns nettbutikk kan du velge pris i kroner og leveranse til Norge. Da vises alle priser uten mva. Prisene er satt i euro, men norske priser regnes ut fortløpende iht dagens kurs. Om du må betale frakt avhenger av størrelsen på ordren, og evt vekt. Jeg fikk f.eks krav om å betale ekstra frakt for en ordre på en haug stativer som ble veldig tunge i forhold til prisen. For en ordre som den OP beskriver tipper jeg frakta vil være inkludert. For mindre ordre koster frakta €20. Pakker fra Thomann sendes normalt med DHL og fortolling håndteres av Posten i Norge. Du får pakka i posten med oppkrav på utlagt mva og evt gebyr for papirarbeid. Gebyret hos Posten er lavt, mens andre speditører kan kreve opp til 1200-1500 for jobben med fortolling. Hos Posten håndteres sendingen som bedriftspakke så du får den på døren om du har landpostbud, selv etter den nylige omleggingen av pakke-distribusjon der man må bestille levering av flere pakke-typer. Det er ingen import-avgifter på musikk-utstyr, men 25% mva slipper man ikke unna.

Endret av PerH
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, PerH skrev:

I Thomanns nettbutikk kan du velge pris i kroner og leveranse til Norge. Da vises alle priser uten mva. Prisene er satt i euro, men norske priser regnes ut fortløpende iht dagens kurs. Om du må betale frakt avhenger av størrelsen på ordren, og evt vekt. Jeg fikk f.eks krav om å betale ekstra frakt for en ordre på en haug stativer som ble veldig tunge i forhold til prisen. For en ordre som den OP beskriver tipper jeg frakta vil være inkludert. For mindre ordre koster frakta €20. Pakker fra Thomann sendes normalt med DHL og fortolling håndteres av Posten i Norge. Du får pakka i posten med oppkrav på utlagt mva og evt gebyr for papirarbeid. Gebyret hos Posten er lavt, mens andre speditører kan kreve opp til 1200-1500 for jobben med fortolling. Hos Posten håndteres sendingen som bedriftspakke så du får den på døren om du har landpostbud, selv etter den nylige omleggingen av pakke-distribusjon der man må bestille levering av flere pakke-typer. Det er ingen import-avgifter på musikk-utstyr, men 25% mva slipper man ikke unna.

Thomann viser at jeg har fri frakt. Hvis den koster sånt 10'000kr blir det +25% mva som blir 2'500kr. Totalt blir det sånt 13'000kr?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er DHL som tar seg av fortollinga og fortollingsgebyret er inkludert i frakta. Det har iallfall vært slik de gangene jeg har bestilt, men har ikke bestilt på kanskje et år så mulig det har endret seg nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid blitt fakturert moms og fortollingsgebyr av Posten når jeg har bestilt fra Thomann, senest for 3mnd siden. Det varierer dog litt (av en eller annen grunn) hvorvidt pakka må betales ved henting eller om momsen kommer på faktura i ettertid. Det avhenger kanskje av verdien på forsendelsen, og hvorvidt det er forenklet eller full fortolling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De gangene jeg har handlet fra Thomann, har jeg valgt norsk valuta i menyen deres (som du finner når du går til handlekurven) Totalprisen i handlekurven (inkludert frakt) har jeg ganget med 1,25. Da har du prisen.

Jeg har pleid å betale momsen når jeg henter pakken hos posten, akkurat som når man henter ut en pakke i oppkrav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 12.6.2016 at 21.24, Rødvin skrev:

Det er DHL som tar seg av fortollinga og fortollingsgebyret er inkludert i frakta. Det har iallfall vært slik de gangene jeg har bestilt, men har ikke bestilt på kanskje et år så mulig det har endret seg nå.

Jeg fikk nylig to pakker fra Tyskland. Den fra Thomann kom med DHL/posten med oppkrav på moms innkrevd av postbudet. Den andre kom med UPC/postnord og da kom kravet om moms og gebyr i form av en separat faktura i posten fra UPC-Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 years later...
4 timer siden, Rocknrolla skrev:

Vet dette er gammal tråd. Men prøver å få svara her.

 Fikk en pakke på døra i dag fra thomann.

og spurte postbudet om toll og mva men var vist ikke noe å betale... har eg vært heldig? Eller vil eg få en faktura i posten?

Hva kostet pakken totalt m/frakt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Rocknrolla said:

Vet dette er gammal tråd. Men prøver å få svara her.

 Fikk en pakke på døra i dag fra thomann.

og spurte postbudet om toll og mva men var vist ikke noe å betale... har eg vært heldig? Eller vil eg få en faktura i posten?

Faktura kommer nok i posten ja. Er sånn 50/50 når jeg bestiller fra Thomann; tror det kommer an på hvem som tar seg av sluttleveransen (Posten eller DHL)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.